/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Løn som avisbud
Fra : fghghfgh
Vist : 12804 gange
27 point
Dato : 10-08-08 14:21

Faldt lige over denne artikel fra Jyllands-Posten. Synes I ikke det lyder for godt til at være sandt med en timeløn på over 300 kr.? Eller er det en normal løn inden for avisbranchen hvis man er villig til at omdele så mange aviser dagligt?

Indkomst som avisbud: 600.000 kr.

Torben Jespersen forstår ikke, at nogle er flove over at skrive avisbud på visitkortet. Luften er frisk, jobbet er selvstændigt, og med en årsløn på ca. 600.000 kr. er det også ganske godt betalt.

Torben Jespersen har været avisbud siden 1997 og er meget tilfreds med jobbet. Foto: Lars KrabbeTorben Jespersen kommer hjem fra arbejde, når andre mennesker står op. Han parkerer sin sorte PGO knallert under køkkenvinduet og åbner døren til det gule rækkehus. I et værelse på førstesalen venter en blød seng, men selvom hans trætte hoved lander på puden kl. 06.30, har han givet sin hustru besked på at banke på trappen halvanden time senere.

Torben Jespersen er avisbud. Han arbejder om natten og sover en smule om morgenen og ellers syv timer hver aften, inden han starter knallerten igen kl. 00.30. Uanset årstiden er det mørkt, når Torben Jespersen møder op i hallen i Virum, hvor aviser står på gulvet i store stabler. Og villavejene er som regel helt stille, når knallerten læsset med morgenaviser kører ud på den første af nattens fem ture. Motoren brummer i tomgang, mens Torben Jespersen løber hen til postkasser og brevsprækker - for han løber altid.

Det skal gå hurtigt.
Aviserne har han pakket på knallerten så venstre hånd kan samle sammen til næste brevsprække mens højre hånd styrer gashåndtaget. Det skal gå hurtigt. Torben Jespersen deler 720 aviser ud på en nat - plus det løse - og med en stykpris på ca. 2,80 kr. seks nætter i ugen, har det 45-årige avisbud en månedsløn på ca. 50.000 kr. før skat. Selv om arbejdet er fysisk krævende, og Torben Jespersen slider et par gummisko op hver anden måned, kunne han ikke tænke sig et andet arbejde. Som uddannet orgelbygger har han lavet piber i 23 år, og på et tidspunkt begyndte han at køre med aviser sideløbende med jobbet. For fire år siden skrottede han jobbet som orgelbygger og blev avisbud på fuld tid, og i dag er det meget sjældent, at han ikke har lyst til at tage på arbejde.

»Jeg nyder det virkelig. Det er hyggeligt at køre igennem en stille nat, men det primære er, at man er sig selv. Jeg bestemmer selv min arbejdsrytme og kan køre turene i den rækkefølge, jeg har lyst til,« siger Torben Jespersen. Den aktuelle debat om, at nogle arbejdsløse akademikere nægter at arbejde som avisbude kan ikke forarge ham. Han mener, det er urimeligt at tvinge folk til et arbejde, der er så fysisk hårdt: »Det kræver, at man er i form, og det tager lang tid at bygge benene op. Det tager også tid at vænne sig til natarbejde, og jeg tror ikke på tvang,« siger han.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 14:33

Hvorfor ikke. Det kræver man gider få fingrene op af lommen og hænge i. Står du og tuder og kræver lokum på hver andet gadehjørne duer det nok ikke. Men som alt andet "lorte-arbejde", knokler du - tjener du.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 14:46

Løn
Timelønnen for en omdeler over 18 år i københavnsområdet er ca. 125 kr. for hverdage, for søndage ca. 140 kr. I provinsen er lønnen lidt lavere. Omdelere, der får timeløn og er under 18 år, får en lavere løn.

Avisomdeling er akkordarbejde. De enkelte distrikter er vurderet til et vist antal arbejdstimer. Lønnen sættes efter dette antal og har altså ikke noget at gøre med, hvor lang tid man rent faktisk bruger på turen.

Andre steder kan man selv indgå aftale med distributøren om uddeling af et antal tryksager. Der aftales en fast pris pr. stk. og det er så op til dig selv at vurdere, hvor hurtigt du kan gøre det.

herfra, hvor du kan læse meget mere om jobbet http://www.ug.dk/erhverv.aspx?article_id=jobb-avisbud#q4

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-08-08 14:59

Jo det lyder for godt til at være sandt med 300Kroner i timen. Det må da være direkteløgn hvis de skriver det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 15:01

Eller avisbudet deler aviser udsammen med reklamer for flere firmaer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 15:10

Hvorfor ikke. Se skraldemændene! De har med fagforeningens velsignelse hylet sig til nogle helt fantastiske akkorder. Sportsfolk i byen her nær ved, anvender det som træning. Og de fikser een dags arbejde på omkring 3 timer og har så en hel dagløn. Okay - de løber rundt. Men prøv at regne på timelønnen. Kender een der kørte afløser. Og røg han med et hold fodboldspillere, var timelønnen +++meget god og arbejdsdagen ekstrem kort. Røg han med "et hold gamle", måtte man "nøjes" med ringere timeløn og længere arbejdsdag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 15:17

Spørger kan da ringe til bladkompagniet og få en mere præcist løn svar.

Aviserne skal være delt ud inden 6.30 så de kan ikke have flere ruter, da tidsfristen skal overholdes.
Reklamerne, har en ussel løn, men kan da give noget ekstra, når man alligevel er ude på ruten.

Ved reklameomdeling er der tillæg, hvor der er langt imellem husene, men til gengæld bliver der så trukket fra, hvis det er boligkomplekser. Jeg kan godt forestille mig, at det er det samme med morgenaviser. At der er en fast pris pr. omdelt avis + - alt efter hvor det er.

De reklamer vores unge fodbolddrenge deler ud, er noget hvor de kan bruge hele week-enden hvis de har lyst, men aviser skal være ude på klokkeslet.

For øvrigt er der slet ikke så mange der abonerer på aviser længere, det bliver mere og mere almindeligt, at de bliver læst på nettet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 15:23

Det skal siges min den ældste render med reklamer. Det giver ikke i nærheden af den slags beløb. Til gengæld tror jeg dem der løber rundt, og op og ned af trapper KAN tjene kassen. Men der skal knokles ret vildt. Og pengene ligger i morgenaviser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 15:29

Citat
Torben Jespersen deler 720 aviser ud på en nat - plus det løse - og med en stykpris på ca. 2,80 kr

Det kan KUN praktiseres i opgange hvor postkasser sidder side om side og IKKE i villakvarterer (som beskrevet)

Det er 1 avis pr. 30 SEK - På en villavej incl. kørsel og UAFBRUDT arbejde....

Gad vide HVILKET firma der betaler næsten 3 kr. for det...

Han har nok 7 negerbørn til at hjælpe sig for en pose lakrids.....

PostDanmark har garanteret et job til ham

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 10-08-08 15:34

Citat
Står du og tuder og kræver lokum på hver andet gadehjørne duer det nok ikke.

ikke at forglemme en varm kantine,,,,,,læskur på hvert andet gadehjørne,og fagforeningsgoder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 15:36

Citat
Det skal siges min den ældste render med reklamer
og alt imens han render, kan i vaske tryksværte af i hele boligen (eller får han dem pakket inden han modtager dem)

Den har vi også været på i 4 år, det var der ikke ret mange penge i

Selv om det er i tæt bebyggelse at de morgenaviser bliver omdelt, så er det nok som med reklamer, at der gives et mindre beløb

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 15:36

Jeg tror på det er en avisand

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-08 15:49

Hvor er så linket til Jyllands-Posten ???

Jeg finder kun dette

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=2&conference=202&posting=1403534

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 27 point
Dato : 10-08-08 17:08

kig på http://www.syddis.dk/loen.asp idet her er morgenavislønsystemet beskrevet.

Jeg er selv avis bud...men p.t. kun som fritidsjob. Jeg er lidt uforstående overfor hans stk. pris på kr. 2,80. Det er meget højt. Jeg mener at min stk. pris er på 1,80 og min stk. pris er så vidt jeg husker meget høj i forhold til de andres idet jeg har mange døråbninger og opgange man skal op i.
Personligt tror jeg at stk.pris beregningssystemet snart må dø. Det bruger nogle beregningstider fra 2002 og det holder ikke mere. Jeg mener at der er vedtaget en lov der siger at alle etageejendomme fra en eller anden dato i nær fremtid skal have postkasser forneden samt at huse skal have postkasser ude ved vejen så nægter jeg at tro at arbejdsgiver vil give løn
baseret på en gammel beregning baseret på at man ved villa skal levere ind af brevspækken og på etagen ved etageejendomme.

Lønsatser/lønberegninger

Lønsatserne er efter overenskomst gældende for Storkøbenhavn mellem DDFF og KAD afd. 1 / Lager og handelsarbejdernes forbund gældende fra d. 16/9-2002.

Tilbage til forsiden

--------------------------------------------------------------------------------

Lønsatser

Sats pr. time hverdage:
Rutegrundbeløb: kr. 107,33 pr. time
Genetillæg 1: kr. 20,69

SH-tillæg: 3 % af hele beløbet.

Sats pr. time søn/helligdage:
Rutegrundbeløb: kr. 107,33 pr. time
Genetillæg 1: kr. 20,69
Genetillæg 2: kr. 19,63

Ansatte under 18 år beregnes med 80 % af nævnte sater.

Feriepenge beregnes efter gældende ferielov og i henhold til gældende overenskomst p.t. 12,5 %.

--------------------------------------------------------------------------------

Distriktslønberegning

Beregningsmodulet "avis stk. pris" er fremkommet ved fastlåsning af avisantal og tidsberegning på de pågældende distrikter hver dag i uge 38 - 2002 i henhold til gældende overenskomst.
Bemærk at det fastlåste avisantal var for de faste abonnenter de pågældende dage.
Avis stk. prisen er kun gældende for det enkelte distrikts faste abonnenters normale avis/aviser og ikke for tillæg eller ekstra aviser.
Ved tilgang eller afgang af abonnenter på distrikterne benyttes avis stk. prisen til regulering af distriktslønnen.

Distriktslønnen hverdage består af rutegrundbeløb sam genetillæg 1 og SH-tillæg på 3 %.
Distriktslønnen søn/helligdage består af rutegrundbeløb samt genetillæg 1 + 2.

Rutegrundbeløbet beregnes ved at gange dagens avisantal med avis stk. prisen.
Tidsforbruget findes ved at dividere rutegrundbeløbet med kr. 107,33.
Tidsforbruget ganges med timesatsen for de tillæg der hører til den pågældende dag.
På hverdage tillægges samlet distriktsløn et SH-tillæg på 3 %.

Eksempel fra hverdage:

Rutegrundbeløb = avisantal 79 x avis stk. pris kr. 1,78 = kr. 140,62
Tidsforbrug = rutegrundbeløb kr. 140,62 / kr. 107,33 = 1,3101649 timer

Rutegrundbeløb Kr..... 140,6200000
Genetillæg 1 (1,3101649 x 20,69) Kr..... 27,107312
I alt Kr..... 167,727312
SH-tillæg 3 % Kr..... 5,0318194
Samlet distriktsløn Kr..... 172,7591314

Kommentar
Fra : fghghfgh

Dato : 10-08-08 17:37

Selvom den samlede distriksløn ganges op til fire distrikter bliver det stadig en ussel løn wacher. Arbejder man seks dage om ugen som er tilladt tjener man 172,7591314*4*24 = 16.584,88 kr. hvilket må siges at være meget lavt. Så artiklen er vist pure opspind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-08 18:17

fghghfgh

Du skriver

Citat
Faldt lige over denne artikel fra Jyllands-Posten.

Hvor er så linket til Jyllands-Posten ????

Godkendelse af svar
Fra : fghghfgh

Dato : 10-08-08 18:50

Tak for svaret wacher.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 19:19

Sådan kan man også UNDGÅ at svare