/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Netbank og it-kriminalitet
Fra : ebg_888
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 04-08-08 19:47

Jeg har netbank og vil nødigt undvære den, men er bekymret over at læse, at almindelig forsigtighed ikke længere er nok til at forhindre it-kriminelle adgang.
Min bankrådgiver siger, at brug af netbank generelt er sikkert nok, hvis man ikke "downloader forskellige ting". Det undrer mig lidt.
Jeg forestiller mig en ordning med min bank, hvor man kun har adgang til en enkelt konto via netbank, hvor man højst har et beløb stående til en måneds forbrug. Det ville vel begrænse eventuelt tab for banken og/eller mig.
Men det er åbenbart ikke muligt.
Lyder det fjollet?
Har nogle af jer en ordning noget lignende den, som jeg har beskrevet?
Kan I give mig et godt råd?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 04-08-08 19:54

Nu har jeg haft netbank i snart 20 år - var tester på en af de første udgaver - og jeg har ALDRIG været udsat for noget.

Bruger den på alle mine konti.

Men jeg åbner heller ikke nogen af de E-mail, der kommer med f.eks. regning.exe eller en udenlandsk bank, der beder mig om at verificere mine bankoplysninger.

Så lidt forsigtighed er nødvendig, men ellers tror jeg det er stærkt "opreklameret", med dem, der "bryder ind" i forhold til alle de transaktioner, der ordnes via netbank.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-08 20:46

At downloade "forskellige ting" er simpelthen at lade være med at downloade noget der ser mistænkeligt ud, at sige nej til forskellige plug-ins udover Java, Flash og andre kendte, og ikke mindst at holde p2p (fildeling) væk da keyloggere og andre spioner følger med.

Og at bruge anerkendte sikkerhedsprogrammer, helst købeversioner, de ER bedre selv om en del mennesker påstår noget andet, de ved ikke at de har snavs før at det bliver fundet af et ordentliggt program.

Nogle har det allerede, men i løbet af få år får alle med netbank Active cards, dvs man skal bruge eengangskoder ved hver transaktion.

Selvfølgelig er det pustet op, men det er lige så meget for at folk skal holde et øje med hvad der foregår.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-08-08 20:53

Vi har haft 3-4 varianter af net banking, med stigende sikkerheds krav,
endda i et grænseområde, med månedlige overførsler fra Tyskland...

Og vi har på intet tidspunkt haft problemer, selv om nu det tager lidt længere tid at få kontakt.
Så hvis du har konti i en større kompetent bank, stol på dem...

Banken påtager sig jo også risikoen, med mindre du handler direkte dumt og uansvarligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-08 21:11

Jeg har sikret mig med en harddisk kun til bankforbindelse (ej netsurfing)
Den udskiftes i min bærbare på et øjeblik.
Næsten lige så sikkert er min pendrive med ubuntu som dog kræver at der kan bootes fra USB.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-08-08 23:13

Jeg har engang handlet på nettet i det store USA.
Nogle måneder 5-7 måske, efter det var jeg i en anledning inde i min bank hvor rådgiver og jeg kiggede på posterne i kontoudtog og jeg spurgte hvad betyder det, altså posterne hvor der stod
USD foran, hvorefter han svarede det betyder us doller. Det kan nok være jeg fik et pjosk af de helt store. Hvordan stopper jeg det ? ja du lukker kortet det er det eneste der er at gøre.
Det var jo kun småbeløb så som 23,49,15 og så en del 2,5 og 4,25 så det havde jeg ikke hæftet mig ved men det var jo i hård valutta, så da jeg gik det hele igennem viste det sig at det samlet set var en sum på små 3000 kr.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-08 02:45

Jeg har brugt net bank lige siden jeg fik computer, jeg har altid opdaterede sikkerheds programmer og har aldrig haft problemer, som allerede nævnt så peer2peer programmer roden til alt skidt, og man skal heller ikke downloade noget som man ikke er helt sikker på hvad er, jeg bruger kun net bank til at overføre penge fra konto til konto og betale indbetalings kort, når jeg handler på nettet så bruger jeg min Pay Pal konto hvor jeg kan, ellers det med Visa kort, jeg bruger aldrig net bank til at betale mine køb på nettet, net bank er sikker nok, det er computer brugeren som er det usikre element

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-08-08 07:27

Jeg kan ikke huske hvornår jeg kom på Netbank. Jeg har brugt det ved to forskellige banker. Jeg bruger min PC'er, som nok de fleste gør, med download osv, men ser altid efter, havd det er for mail der dumper ind. Hvis jeg er i tvilv om noget fjerner jeg det uden at læse det. Min "nøgle" til banken har jeg på en diskette, så den ikke ligger på HDD.

Jeg har aldrig haft et eneste problem med sikkerhed med mine netbanker!

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 11-08-08 22:23

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-08-08 22:34

Tak for point

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk