/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
ce godkendelse af båd
Fra : kimstorm
Vist : 1235 gange
100 point
Dato : 03-08-08 20:37

hej allesammen.
er det egenligt lovpligtigt at en båd skal være ce godkendt.
og hvad står det egenligt for.?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-08-08 20:53

Citat
Siden 16. juni 1998 har det været et krav, at alle nye lystbåde skal være CE-mærkede og da højsæsonen for import og salg af både er i fuld gang, mener vi det er den rigtige tid at bringe emnet op igen.

Kravet gælder stort set alle brugte både indført fra lande uden for EU. Fritaget er fritidsfartøjer fra EU-lande, såfremt de er bygget før 16. Juni 1998.

Læs mere her
http://www.baadinfo.dk/om/tips.php?id=115

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-08-08 20:55

Fra samme side:
Citat
Der er dog forskellige undtagelser fra reglen
Hvis lystbåden er selvbygget og til eget brug, er den undtaget fra reglerne og skal ikke CE-mærkes. Betingelsen er, at båden ikke markedsføres inden for EU i en periode på fem år.

Desuden er følgende fartøjer undtaget
Fartøjer, der udelukkende er konstrueret til kapsejlads.
Kanoer, kajakker, gondoler og vandcykler,
Windsurfingbrætter, motordrevne surfbrætter, vandscootere, jetski og andre "personlige" motordrevne fartøjer
Originale historiske fartøjer og individuelle reproduktioner af sådanne, der er konstrueret før 1950 og som hovedsagelig er bygget af originale materialer.
Forsøgsfartøjer, såfremt de ikke senere markedsføres i resten af EU.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-08 21:00

Her kan du læse mere om CE mærkning, der er også et link til søfartsstyrelsen nederst på siden
http://www.sejlsport.dk/sw8689.asp

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 04-08-08 06:30

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-08-08 07:56

Selv tak