/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
uddannelse i danmark.....
Fra : lingABC
Vist : 650 gange
200 point
Dato : 02-08-08 22:24

Jeg "kender" en ung mand i Indien, som gerne vil til Danmark og få en uddannelse..
Jeg er ikke god til Engelsk, men vil da gerne hjælpe ham med nogen oplysninger om dk og hvad han kan gøre og hvor han kan få hjælp på hans spørgsmål ....
håber nogen kan give mig lidt information om hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham lidt..
Er helt på bar bund.
Måske kunne jeg være heldig at der sidder en ... måske fra Indien som er kommet herop, for at læse eller arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 22:28

Prøv at læse i dette link under.... studier

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ophold.htm

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 02-08-08 22:38

Når du søger
For at søge om opholdstilladelse i Danmark som studerende skal både ansøger (den studerende) og uddannelsesinstitutionen i Danmark bidrage med oplysninger til behandlingen af ansøgningen.

Udlændingeservice har et ansøgningsskema, som er målrettet studerende. Ansøgningsskemaet indeholder en grundig vejledning i hvordan, ansøger og uddannelsesinstitution udfylder skemaet, og hvilke dokumenter, der skal vedlægges ansøgningen.

Nordiske statsborgere er fritaget for opholdstilladelse og kan frit indrejse, studere og arbejde i Danmark. EU/EØS-statsborgere, der ønsker at studere på en videregående uddannelse i Danmark, skal ansøge Statsforvaltningen om et registreringsbevis (EU-statsborgere, inkl. statsborgere fra de nye EU-lande) eller et opholdsbevis (EØS-statsborgere). EU/EØS-statsborgere, som ønsker at studere på grund- og ungdomsuddannelser eller folkehøjskoler skal dog ansøge om opholdstilladelse hos Udlændingeservice.

Det er uddannelsesinstitutionen i Danmark, som starter ansøgningen: Uddannelsesinstitutionen i Danmark udfylder først sin del af ansøgningsskemaet og vedlægger den nødvendige dokumentation. Herefter giver eller sender uddannelsesinstitutionen ansøgningsskemaet og den vedlagte dokumentation til ansøger, som udfylder sin del af ansøgningsskemaet, vedlægger den nødvendige dokumentation og indgiver den færdige ansøgning.

Ansøgningsskemaet indeholder en udførlig vejledning om, hvilke oplysninger og dokumenter, det skal indeholde.

Opholdstilladelse som studerende
> Ansøgningsskema ST1 (dansk version)
> Ansøgningsskema ST1 (engelsk version)Uddannelsesinstitutionen kan desuden få udleveret ansøgningsskemaet i papirform hos Servicecenteret i Udlændingeservice eller hos det lokale politi.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-08 23:06

Det kommer an på hvilken uddannelse det drejer sig om.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/studier/

Godkendelse af svar
Fra : lingABC

Dato : 07-08-08 07:03

Tak for svaret Nordsted1.