/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hæve/sænke beslag til solfange
Fra : kol
Vist : 936 gange
200 point
Dato : 02-08-08 20:29

Hej
Er der nogen der kan give mig en ide på hvordan man laver et beslag til at hæve og sænke solfangerne(vaccumfanger) til sommer og vinterindstilling.
Panelerne skal hæves ca. 55 cm. i forhold til de 45 grader om sommeren og op til 60 grader om vinteren.
Jeg mangler en god motoriseret ide til nogle beslag der er stabile i blæsvejr.
fordelen ved dette er at der kan hentes merer end 20% mere energi om vinteren hvis fangerne kommer op i 60 grader pga. at solen står lavere på himlen om vinteren

Kol

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-08 21:02

Og hvorfor ikke gøre som andre .Optimere til vinterbrug. Om sommeren har man alligevel intet at bruge al varmen til. Og optimal justering betyder bare kogning!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-08-08 23:44

Fuldstændig enig med 3773 ellers lav det mekanisk det er kun to gange om året du skal derop.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 02-08-08 23:59

Hmmm..
2 årsager.

Dels kan jeg ikke bare sådan lige kommer derop og dernæst kan jeg nemt forbruge den effekt om sommeren (poolen) og vil gerne have den besparelse om vinteren.
og spørgsmålet er stillet ud fra mit behov og ikke hvad folk her i forummet syntes (uden at genere nogen)

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-08-08 01:00

Først må du ha`en ramme til solfangeren hængslet i bunden,så montere du Aktuatorer i toppen så "kører" det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-08-08 04:48

http://www.linak.dk/Presse/shownews.aspx?newsid=743

ok, måske lige i overkanten, men ville give dig et link til linak og så havde de lige denne her på som nyhed ;)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-08 10:01

- Ubesvarede    3
- Besvarede    3
- Annullerede    9
- Slettede    0
Ialt    15

Spild af tid

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 03-08-08 10:13

Det tidligere firma Dansk Gartneri Teknik (Senmatic) laver motoriseretvinduesopluk til drivhuse og måske er det noget du kan bruge.
http://www.senmatic.com
http://www.senmatic.dk/volmatic/

Kommentar
Fra : kol

Dato : 03-08-08 23:43

Til 3773
Ja når man får svar som det første indlæg du sendte , kan man jo ikke rigtig bruge
det til noget VEL, derfor ingen svar i de tilfælde.
jeg søgte hjælp og evt. nogle der havde erfaring med hvordan det kunne løses.
Jeg mente bestemt ikke at jeg ville genere nogle i forumet, men men, hver hund vogter sit Territorie.

Til EXTERMINATOR og Eyvin.
Tak for svaret, der var noget af det jeg skulle bruge.

Godkendelse af svar
Fra : kol

Dato : 03-08-08 23:45

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-08 23:53

Det kan løses ganske simpelt, med ganske simple komponenter. Men du forventer at vi kan regne årsagen og det fulde spørgsmål ud fra halve oplysninger.

Da absolut et fåtal af danskere har en pool, var det ikke nemt at regne ud at du havde en sådan. Og Stig var som jeg af den opfattelse at en sommeroptimering nærmest ville være et proplem. Når du så ovenikøbet kommer med skidtvigtige bemærkninger, og ved et nærmere check viser sig at være en elendig kandu'e (ikke gider at acceptere svar, så smutter lysten til at finde et par aktuatorer til dig.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 04-08-08 07:17

Vinduesopluk til drivhuse tror jeg ikke kan klare din opgave,prøv at søge på Aktuator så ser du noget der DUR´

Kommentar
Fra : kol

Dato : 04-08-08 09:04

Ja JA det er den hund der føler sig truet der gør højest.

Der er ingen grund til at køre mere i dine svar som jeg vil betegne som backstrokel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-08 10:27

Citat
Vinduesopluk til drivhuse tror jeg ikke kan klare din opgave,prøv at søge på Aktuator så ser du noget der DUR´

Har du nogensinde set et prof opluk til drivhuse. Det bruges også i bellacentret og andre steder, med større flader som skal løftes, og især holdes på plads i storm.