/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
køb af motorbåd
Fra : kimstorm
Vist : 791 gange
200 point
Dato : 02-08-08 10:13

hej allesammen.
står her på sen sommeren og vil ha mig en båd.
jeg søger en motorbåd på min. 25 fod og er egenligt meget i tvivl om hvad man skal vælge af båd mærker osv. den behøver da heller ikke være helt ny.har da også tænkt på om man kunne importere en fra usa og spare nogle penge bla. pga. den lave dollar kurs. Er lidt grøn på området omkring både. regnede med og ville bruge max 280000kr .
kunne være rart hvis der var nogle der vidste lidt om branchen og måske ville dele nogle erfaringer som så kunne hjælpe mig med at tage den rigtige beslutning.
på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-08-08 10:30

Jeg syntes du skulle kigge lidt mere i lystbådehave om der ikke er noget der matcher dine øjne og måske tale lidt med dem der har erfaringerne.

At sejle er meget en livsstil, lidt som med kælighed det er matcher den ene matcher ikke en anden..

Bare en tanke.

God vind...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-08-08 11:07

Ja, tag en snak med nogle personer i lystbådehavnen. Har du lyst til ren motor eller vil du have et sejl til hjælp, eller begge dele, og hvad "vejer" mest.
Personligt er jeg til motorsejler, og havde en sådan, men konen kunne ikke lide når vi gik til havs og sejlet var oppe , og den lagde sig ned. -Så der har du måske også et bagland du skal have styr på.
Desuden skal du vælge et fabrikat som der findes flere af, og hvor du kan søge oplysning om , om det så opfyldte nogle af dine ønsker.
Vi havde en SAGA 27 med rig, og ekstra bly i bunden, som jeg kan anbefale som en god begynderbåd, - den er god til at holde en, til den tid , god genhandelspris.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-08-08 13:11

Citat
Vi havde en SAGA 27 med rig,

Nemlig !!! Det er et godt køb. Men du skal huske og se på dine behov. Hvad med familie osv. hvor mange skal i være der, hvor mange skal kunne overnatte og hvor langt har du tænkt dig at sejle ??
Du skal tænke lidt langsigtet hvis du skal bruge det som "sommerhus".
Især indretningen . Der tænker jeg ståhøjde pantry og toilet. Det er da nemt at købe en båd og det er KØBERS marked i dag. Der er MANGE til salg.
Stadigvæk vil folk bedrages. Også når det er både. Motoren ikke at forglemme.
Sikkerhed frem for alt.
Men held og lykke med det. Og husk så lige et duelighedsbevis. Der starter kursus op nu igen til efteråret .

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 02-08-08 14:26

Når du skal kigge på båd, er der en vigtig ting du skal være opmærksom på..Glasfiberpest:

Citat
Glasfiberpest er når der på grund af det osmosiske tryk diffunderer vand ind i glasfiberen. Der kommer vandfyldte bobler der lugter af eddike når de punkteres. Det er meget vigtigt at huske at glasfiber forstærket polyester ikke er vandtæt men kræver en helt tæt overflademaling. Jeg ville benytte Hempels High Protect eller lignende epoxy primer uden fortynder. Det at den er uden fortynder gør den ekstra vandtæt da den fordampende fortynder skaber bitte små huller under hærdningen. Gladfiber er et fidunderligt materiale man kan slibe, sav og bygge mere på som det passer en, MEN det skal overfladebehandles rigtigt bagefter. Da man i 60'erne og 70'erne for alvor fik gang i at bygge lystbåde af glasfiber betragtede man dem som vedligeholdelsesfri, meeen det viste sig at være løgn

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9442&postdays=0&postorder=asc

Bortset fra de blærer man nogen gange kan se, er det en god ide at banke på glasfiberen rundt på hele båden især hvis der har været ridser/skader på lakken (lige som når man banker på en dør ) Glasfiberen skal føles ensartet, og bankelydene skal være ens..det må ikke lyde "skruk", for så er det tegn på huller inden i materialet.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 02-08-08 22:27

Tak for svaret dova.