/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
O.V.N.'e og akkumuleringstanke
Fra : 3773
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 30-07-08 16:08

For god brainstorming (og din andel af rovet)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-08 11:55

Læste du alle mine gamle indlæg ? Jeg har ikke engang selv kunnet finde tilbage til dem, det meste jeg skrev var fra hukommelsen og den er vist ikke for god mit anlæg kunne garanteret virke bedre, men jeg hylder princippet selvgjort er velgjort og jeg har for det meste varme i stuerne, næste investering bliver et halmfyr med indbygget tank og styring, det vil sikkert bringe mine indfyringer og omkostninger en hel del ned

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-08 12:30

Det tror jeg O.V.N.

Står naturligvis til rådighed med input's ideer mv. Har ikke megen viden om halmfyr, men det vil da være interessant at følge. Halm er ganske fornuftigt, der hvor man virkelig har et behov. Godset overfor mig har også halmfyr. Det trækker temmelig mange kvm + korntørreri her i høst.

PS Jeg husker normalt rimelig godt, når det drejer sig om teknik (ikke fødseldage og sådan noget).

Ellers skulle du overveje luft/vand vp til sommer/overgangsperioder! Der kører sådan en jo optimalt. Når så der er virkelig behov (og koldt), så sætter du gang i halmfyret! Men nu har du jo temmelig meget solfanger, så det er nok for dyrt, qva hvad du kan spare. Klogere ville øgning af buffer kapaciteten.

Eller bedre - find et materiale med tilstandsændring omkring de 70 grader (passer med glaubersalt - men det er ætsene). Put dette i en tank på et par tusind liter. Så kan du pludselig gemme rigtigt mange kWh. Stearin kan også, men det er brændbart..Fedt og den slags ligeså. Men prøv at regne på smeltevarmen på en af de nævnte. Det kan fandeme være vildt. Og sikke det solvarme man kan gemme.

Mht solen: Har du luret på Ærøskøbings sandlager????

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 31-07-08 12:32

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-08 12:35

Tak for de gode råd, det siger mig ikke så meget, men hvis det bliver aktuel, så vil jeg spørge nærmere ind til dem