/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Alternativ til Avast
Fra : o.v.n.
Vist : 1037 gange
200 point
Dato : 29-07-08 23:43

Hej jeg søger et gratis antivirus program, det skal afløse Avast på min gamle computer, og det må meget gerne være lige så god, og det skal være mindre resource krævnede, først droppede jeg Bullguard den kunne ikke opdatere på den ældgamle computer, Avast kørte udmærket indtil en program opdatering, så var computeren igen meget sløv af få i gang, det løste jeg ved at undlade at scanne hukommelsen under starten, i går kom der igen en program opdatering, og nu er computeren ikke til at få liv i, det er i orden at jeg kan nå at lave kaffe mens maskinen starter, men det er ikke i orden at jeg har drukket den, inden computeren er oppe at køre.
Oprydning og andet der måske kan hjælpe er forsøgt, det jeg mangler er et meget effektiv antivirus som ikke bruger særlig mange af computerens kræfter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 23:56

Nogen kommentarer til det her, det lyder jo godt
Citat
BitDefender Free Edition is your chance to use one of the world's most effective antivirus engines for free!

BitDefender Free Edition uses the same ICSA Labs certified scanning engines found in other BitDefender products, allowing you to enjoy basic virus protection for no cost at all.

* Virus scanning and removal
* Scheduled scanning
* Immediate scanning
* Skinable interface
* Quarantine
* Reports

Eller hvem har erfaring med AntiVir ? Det her lyder jo også godt: http://www.filehippo.com/download_antivir/
Jeg vil ikke afprøve AVG

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-07-08 00:00

Avg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-07-08 00:01

Nå så din besked om avg for sent Forstokkede mand Du kan jo bare søge et nyt program på Goggle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 00:06

Citat
Du kan jo bare søge et nyt program på Goggle
det kan jeg heller ikke Google kan ikke vises på min computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 00:09

Citat
Forstokkede mand
hvordan kører AVG sådan rent ydelses mæssig ? Tager den hårdt på computerens kræfter ? Jeg gider ikke diskutere om den kan finde virus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 01:09

jeg læser jeres forslag i morgen

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 30-07-08 01:19

AVG er i forhold til Avast blevet for ringe, men hvis det skal være gratis så prøv Avira.
http://www.free-av.com/
Men rens HELT ud efter de andre programmer, ellers får Du intet til at køre ordentligt, og hvis den "gamle" computer ikke er blevet formateret og geninstalleret i flere år så overvej det.

"Meget effektivt" antivirus som Du eftersøger får man altså kun hvis man ryster op med penge, det koster altså langt mindre end strømforbruget eller penge til internetforbruget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-08 03:16

Iøvrigt mht at Bullguard ikke ville opdatere på den gamle maskine.

Bullguard ER kræsen hvis andre programmer ikke er fuldkommen væk, men kører til gengæld gnidningsfrit på en ren maskine.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-07-08 07:48

Jeg har gjort din SUPER guide lidt kønnere o.v.n>
http://manse9933.dk/sub/html/guide/super_guide/
Kan hentes i bunden (zip)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 07:54

Øeh... jeg er for længst skiftet fra AVG til Avast ...rådet af indtil flere sikkerhedseksperter.

Den 'nye' opdatering af Avast har ikke gjort min pc langsommere. Snarere tværtimod !!!

Tror du ikke du har andre problemer med din pc og opstartstid end lige netop Avast?

Det tror JEG

Min pc er en Fujitsu/Siemens 730Mhz. 512 Mb. RAM, 10.Gb. primary (BOOT) og 40Gb. secondary (DATA) harddiske, CD-ROM brænder, DVD brænder, samt 1 Gb.USB-nøgle el. 20Gb. (BACK-UP) USB-tilkoblet harddisk.

Maskinen starter op fra 'kold' til fuldt fungerende med Windows Professional i løbet af ca. 50 sekunder.

Tjek liiiiige hvad du har oppe at køre af processor og programmer. Scan din pc, for Spy-/adware, virus og fejl i registreringsdatabasen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 08:03

Ps. En rensning af registreringsdatabasen med dette program:

http://www.tweaknow.com/RegCleaner.html

..en diskoprydning og en diskfragmentering gør ofte underværker mht. opstartstid, resoncetid og programafvikling i det hele taget.

Læs evt. denne simple guide:

http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=14309

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 08:06

Pps. On-line scanning for Spy-/adware og virus kan du foretage hér:

http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-07-08 09:13

Jeg har da ingen problemer med avg og det finder da hvad det skal her i huset Hvad er det lige for steder i er inde og kigge ?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 09:17

Molo og andre min computer er tjekket i hoved og r** , at i ikke mærker at Avast tager kræfter, skyldes måske at jeres computer er nyere og kraftigere end min, som er fra forrige århundrede, den blev formateret i marts og burde ikke været sandet så meget til endnu, at det kan være årsagen, problemet kom jo også lige efter seneste Avast program opdatering i mandags, for nogle måneder siden kom der også en program opdatering som sløvede maskinen, men nu er det da helt galt 10 minutter efter at jeg har trykket på start knappen, er der ikke kommet ikoner på skrivebordet og computeren kan ikke anvendes fordi den stadig er under opstart/indlæsning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 09:18

det kunne du li´at vide Sunowich

Kommentar
Fra : Spyfus

Dato : 30-07-08 09:19

Jeg tror ogsaa, at du har andre problemmer paa din computer, da jeg ligeledes har opdateret uden problemmer paa baade min computer og flere andre hernede. Og maskiner gaar absolut ikke langsommere af den grund.
Det tyder lidt paa, at du har en eller anden konflikt mellem andre programmer paa din pc.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 09:20

Antivirusprogrammer er en "religion" efterhånden

Om det ene "stjæler" lidt flere kræfter end det andet er sikkert uden betydning på "moderne" komputere...

Den største fejl folk gør er nok at scanne deres komputer i tide og utide (ganske unødvendigt)

Scan komplet FØRSTE gang og derefter kun alt ind (den står jo ikke selv og laver snask)

Har tidligere svoret til AVG (da jeg følte Avast "stjal" for meget) men bruger nu avast og mærker INGEN forskel på en ny komputer.

Om den ene finder lidt mere end den anden er vel egentligt også ligegyldigt sålænge der ikke kommer noget..... (om mælken koster 2 kr. mere i een butik er vel også underordnet hvis du IKKE skal købe mælk)

Brug du roligt det du syntes passer bedst til dine behov - udslagsgivende er under alle omstændigheder HVOR du færdes....

Kommentar
Fra : Spyfus

Dato : 30-07-08 09:28

Citat
Nå så din besked om avg for sent Forstokkede mand [Glad] Du kan jo bare søge et nyt program på Goggle [Hahahahaha]

Hvem er det lige, som er forstokket her???
Du optraeder jo talrige gange i dette forum og kan saa ikke have undgaaet at se alle testresultaterne, sikkerhedseksperters udtalelser samt talrige links, der alle ensstemmigt siger, at AVG simpel hen er for RINGE. Selv udgiveren siger, at det ikke er alt for godt, saa hvorfor blive ved med at foreslaa andre at bruge et program, som ikke yder ordentlig sikkerhed???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 09:34

Dit indlæg er meget generelt Refi
Citat
Brug du roligt det du syntes passer bedst til dine behov
jo det er jo derfor jeg spørger
Citat
Den største fejl folk gør er nok at scanne deres komputer i tide og utide
jeg har faktisk aldrig scannet, undtagen den første gang, lige efter installering af Avast, programmet burde holde skidtet helt ude, det kan Avast sammen med Online Armor firewallen, og jeg kan altså mærke at min computer fra 1999 har mistet pusten efter den program opdatering, i har allesammen næsten nye computere, derfor kan i ikke mærke noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 09:42

Citat
og jeg kan altså mærke at min computer fra 1999 har mistet pusten efter den program opdatering

Din "gamle" fiat 500 bliver heller ikke mere sikker af at få NYE sikkerhedsseler.....

Hvis komputeren er så gammel og ikke moderniseret gennem tiden - så klart du har problemer....

Programmerne bliver IKKE lavet til så gamle komputere men er beregnet til det der bruges idag....

Men på så gammel en komputer vil jeg da klart foreslå AVG - det er nok det der bruger mindst - værdien kan så diskuteres

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 09:42

o.v.n ->
Citat
..jeres computer er nyere og kraftigere end min..

Citat
Min pc er en Fujitsu/Siemens 730Mhz. 512 Mb. RAM, 10.Gb. primary (BOOT) og 40Gb. secondary (DATA) harddiske, CD-ROM brænder, DVD brænder, samt 1 Gb.USB-nøgle el. 20Gb. (BACK-UP) USB-tilkoblet harddisk.

..og den er fra 1998

Kører du stadig Win 3.1 og IE 3.2 ...eller hva' ?

Jeg har lige taget tid: 52 sekunder fra 'kold' (Slukket ved stikkontakt på væg!) til ALT er færdigloadet og der er netadgang. Når der er opdateringer fra Microsoft eller Avast eller Java, ja, så tager det måske en 10-20 sekunder længere at 'komme igang. Tjek lige hvor meget 'lort' du har oppe at støde i:

Start -> Kør -> skriv; msconfig og vælg fanen; Start

Subsidiært; hvad som 'sluger' tid ved at tjekke dine processer i Windows jobliste (ALT + CRTL + DEL) ..eller om der er konflikter under:

Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemoplysninger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 09:50

Ps. Lad os da lige få et datablad over din pc: CPU type (Min er en Intel(R) Pentium(R) III), clockfrekvens og RAM.

Grafikkort har jeg iøvrigt heller ikke noget af ..udover den indbyggede Intel(R) 820i chip på bundkortet.
Ligeledes med lydkort. Der er kun den inbyggede chip på bundkortet: Intel(R) 82801AA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 10:04

Joblisten kan ikke vises før computeren er klar at bruge, så jeg kan ikke se hvad der sluger kræfterne under starten, lige nu kører der 37 processer.
Under msconfig - Start kan jeg se at der er fem programmer som starter sammen med Windows, anti virus, firewall, en opstarts forsinker og opdatering af Java er de fire, den femte er vistnok noget til Nvidia grafik kortet, jeg kan ikke se at jeg kan spare noget der.
Jeg har AMD Duron processor 697MHz og 576 MB RAM, Windows XP Pro service pack 3, Internet Explorer 7, Firefox 3.0.1
Alt ok under system oplysninger, ingen konfligter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 10:12

Citat
Alt ok

Nemlig....

Lev med det til du for nyere komputer eller mere ram.....

Du er i småtingsafdelingen.... og skift af antivirusprogram vil INTET give udover måske nogle få sekunders hurtigere opstart....

Men HVAD siger joblisten så når du kan se den ?

HVAD bruger så....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 10:18

Nu har jeg siddet og betragtet Jobliste en minuts tid (kedelig film ) ydeevnen svinger mellem 4 og 27% i tomgang, nu om lidt når jeg klikker på Send, så styger den op på 100% i nogle få sekunder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 10:20

Det er mine sikkerheds programmer som får den til at svinge, Avast er ret rolig, BoClean svinger meget

Kommentar
Fra : Spyfus

Dato : 30-07-08 10:21

Problemmet med AVG er jo netop, at alle de, som har installeret det, er fuldt ud tilfreds med det, fordi det ikke finder noget. Og saa tror de, at den Hellige Grav er velforvaret.
AVG er jo lige praecis IKKE i stand til at finde/opdage skidt paa samme niveau som Avast, saa ganske mange AVG-brugere har en eller anden form for skidt, men de ved det bare ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 10:23

Så sæt du roligt mere ram i

Muligvis lidt justering i avast så den kun laver det der er nødvendigt...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 10:23

Nemlig: Hvad siger joblisten? ..når ALT er oppe at køre?

Jeg har endnu ikke mødt en pc på over 600Mhz. med mere end 256Mb. RAM som ikke kunne bringes til at loade færdig inden der er gået ca. 2 minutter, selv med Firewall, Antivirus, Netkort og div. standardprogrammer.

Bruger du: Scanning ved opstart, fil-indexering i Explorer (stifinder), P2P, div. 'chit-chat' programmer som ICQ, MSM, Mirc osv. og har du ligeledes installeret Quicktime og/eller RealPlayer (..som er STORE tidsrøvere ) og lignende..?

Tjaeh, så tager det naturligvis længere tid at starte op

Noget for noget...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 10:27

Og har du derudover sat alle dine programmer til automatisk at søge efter opdateringer i tide og utide - stjæler det jo også.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 10:28

Citat
men de ved det bare ikke

Og lever i lykkelig uvidenhed til deres dages ende

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-08 10:40

..og UPS ..en smule pral med de 52 sekunder. Det er naturligvis 1 minut ..OG 52 sekunder

..fra jeg tænder til jeg er på kandu.dk

Jeps refi... jeg fravælger også altid som det første; ALLE funktioner som kræver netadgang, men ellers ikke berører funktionaliteten i de programmer jeg har installeret. Når jeg så har fjernet flueben alle mulige ..og umulige steder, så spærrer jeg også hist og pist i Firewall'en

Et 'grelt' eksemplet er både Stifinder (explorer.exe) og Mediaplayer, som begge konstant vil på nettet uden, at ha' en døjt at gøre dér, blot fordi jeg vil flytte/omdøbe/slette en lokal fil eller vil afspille et lokalt placeret filmklip.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 10:43

Refi det er vistnok kun Java som automatisk søger efter opdateringer
Molo prøv lige at skrive så en jysk bondemand kan forstå dig
Citat
Bruger du: Scanning ved opstart, fil-indexering i Explorer (stifinder), P2P, div. 'chit-chat' programmer som ICQ, MSM, Mirc osv. og har du ligeledes installeret Quicktime og/eller RealPlayer
jeg har Windows Live messenger men den starter ikke uden at jeg vil bruge den, der er flere uger imellem, jeg har ikke Real player eller Quick Time player installeret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 10:46

Fra jeg tænder og indtil jeg kan bruge computeren, åbne Outlook Express med mere, går der minimum 8 minutter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 10:49

Som sagt lyder der jo heller ikke til at være noget galt....

Du HAR blot ikke mere ram

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 10:52

Det lyder mere som om du trænger til en GRUNDIG oprydning....

Måske ved den tid hvor en reinstallation kunne være nyttig.....

Årsagerne kan være mange....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 11:06

Jeg har faktisk overvejet at skifte de eksisterende RAM ud, RAM blokke er generelt billige, men ikke lige dem jeg skal bruge: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR133X64C3%2F512&GroupGuid=4010&SelectedGroup=4010 har jeg nogensom helst form for garanti på at det vil hjælpe med to af de ovennævnte

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 11:13

Citat
Måske ved den tid hvor en reinstallation kunne være nyttig
sidste gang var i marts så det kan ikke være løsningen, oprydning fortages jævnlig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 11:13

Selvfølgelig vil det hjælpe....

Det vil være lidt spild at købe meget mere da komputerens levetid under alle omstændigheder synger på sidste vers hvis du fortsat skal kunne installere nyere (resoursekrævende) programmer....

Så er der meget andet der OGSÅ skal udskiftes....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 11:14

Citat
Selvfølgelig vil det hjælpe....

Det var så med hensyn til RAM problemet

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 30-07-08 14:24

Opdateringen har muligvis lavet en konflikt, som ikke nødvendigvis vil være permant. Du kunne forsøge at fjerne Avast, f,eks med det værktøj http://www.avast.com/eng/avast-uninstall-utility.html

Genstart, hvis den ikke selv prompter for det, og lav en helt frisk installation af Avast http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html (på Dansk lidt nede på siden, men det ved du vel).

Ellers er Avira alternativet. Den plejer at være perfekt for små maskiner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 15:54

Nu har jeg fjernet Avast med uninstall værktøjet, genstartede og min mistanke om at det var Avast som lavede balladen er så bekræftet, computeren var klar til brug på under 1 minut, før jeg afinstallerede hentede jeg både en ny Avast og Antivir, nu sidder jeg så og overvejer hvilken af dem jeg vil installere om jeg vil prøve Avast igen, for at afprøve stl_s teori om en konflikt i opdateringen, eller skifte til AntiVir nogen forslag fra jer mens jeg trækker lod om hvilken som loddet falder på ?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 30-07-08 15:59

Ælle bælle mig fortælle, du slap FRI

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 16:00

Du mangler at afprøve med ½ kg ram mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 16:06

Det bliver en anden dag Refi der er leverings tid på, af de andre to muligheder kan den ene aktiveres med et dobbelt klik

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 30-07-08 16:15

Det er ikke så vigtigt hvilket af de to du bruger. Online Armor er vigtigere, idet den skal nuppe alt det ukendte du kan møde på din vej. Og det gør den

Prøv dem begge og se hvad du (og din maskine) bedst kan lide. De er jo nemme at afinstallere igen.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 16:21

Tak for svaret LuffeA. Jeg valgte AntiVir

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 16:23

Stl_s tak for hjælpen til dig også: http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=124440 tak for hjælp både her og der

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 30-07-08 16:35
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 16:48

Fire minutter fra genstart efter at have installeret AntiVir, og til jeg er her det er til at leve med, og min erfaring siger mig, at den første genstart med et nyt program tager lidt længere tid end normal.