/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Smerling
Fra : Thalia01
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 27-07-08 17:13

Hej, jeg har lige fået et akvarie foræret og har nu købt nogle Pragt Smerlinger, vil gerne vide hvordan man kender forskel på hanner og hunner og om de føder levende unger eller lægger æg?
Dette er mit første avkarie så stiller måske nogle lidt underlige spørgsmål

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-07-08 17:30

Tillykke med dine fisk

Ja jeg har ikke forstand på akvarier, men fandt nogle svar
Citat
Kønsforskel: Ingen klare. Men en mindre forskel kan måske ses ved hannerne, som er kortere og har rødere snuder

Citat
Lægger æg som sættes på planterne
.
Henter fra http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Botia_almorhae

På Akvariesiden kan du oprette en gratis profil... det ku´da være der opstår flere spørgsmål om dit akvarie http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-08 22:29

Der er umådeligt svært at afgøre om smerlinger (Pragt smerling, Dværg smerling, Kulii-ål osv.) er hanner eller hunner uden en obduktion. ...så glem det

De lægger æg på planter, men KUN hvis bunddækket/gruset samtidig har den rette korn-størrelse.

Smerlinger er svære fisk, at få til at yngle med succes

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-08 22:34

Ps. Hér kan du læse/se mere om Smerlinger: http://www.jjphoto.dk/fish_archive/karp3_dk.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 28-07-08 09:12

Kønsforskellen på hanner og hunner hos pragt smerlinger er ret svær. Men man kan prøve at se på tykkelsen af dem. Hunner er mere tykkere ( rognsvære) end hannerne. Det er ret svært at se..
Pragtsmerlinger er æglæggere. Men mange mener at fiskene vokser så langsomt i akvarierne at de ikke bliver store nok til at blive kønsmodne, og så kan man ikke opdrætte dem

Husk at pragt smerlinger er en flok fisk, og man anbefaler helst 5.

Godkendelse af svar
Fra : Thalia01

Dato : 04-08-08 19:32

Mange tak for svaret molokyle.