/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Ikke-københavnske jøder?
Fra : Onlinehero
Vist : 619 gange
20 point
Dato : 26-07-08 22:11

Hej Kandu

Hvor går ikke-Københavnske jøder til gudstjeneste henne, når der kun er en synagoge i København? Nærmere bestemt, hvad gør de i Aalborg? Jeg skriver fordi jeg gerne vil overvære en jødisk gudstjeneste.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-07-08 22:15

Spørg Bent Lexner. bent@lexner.dk Han er en yderst behagelig mand og svarer bredvilligt på alt.

Altså hvis ingen her kan svare dig

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-07-08 22:43

Du kan evt kontakte Nordjyske Venner af Israel

En kulturel venskabsforening med hjemsted i Aalborg, som vil udbrede kendskabet til og dermed fremme forståelsen for Israel, virke for Israels ret til at leve i fred og sikkerhed samt at befordre samkvemmet mellem Danmark og Israel, navnlig ved at udvikle og støtte kulturelle og menneskelige forbindelser mellem de to lande.

Venskabsforeningen samarbejder med de andre dansk-israelske venskabsforeninger og med kristne og jødiske foreninger i Fælleskomitéen for Israel. Foreningen blev oprettet i januar 1976.

http://www.nva-israel.dk/

Meget god info på denne side
Citat
I dag er der kun en egentlig menighed i København men tidligere har der været en del mindre menigheder i flere danske byer.
http://hjem.get2net.dk/cfr/danskejoeder.htm

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 20 point
Dato : 27-07-08 08:19

der findes ikke synagoger andre steder end i københavn hvor du kan overvære en gudstjeneste - der er faktisk 2 men den i krystalgade er den største og mest kendte. Siden starten af 1900 tallet har det ingen været udenfor københavn.

Jødiske familier udenfor københavn holder gudstjeneste i hjemmet eller i lokaler til formålet. (Ved visse bønner skal der være 10 jødiske mænd tilstede). Her tror jeg ikke dine chancer for at overvære det er særlig store medmindre du kender nogen der kender nogen der kender ....... osv

Så du må en tur til kbh hvis dit ønske er tilstrækkelig stort

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-08-08 07:24

har du fundet en løsning selv ?

Kommentar
Fra : Onlinehero

Dato : 09-08-08 23:01

Undskyld, jeg har været på ferie. Tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : Onlinehero

Dato : 09-08-08 23:01

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-08-08 23:40

velbekomme