/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
politisk medlemsblad
Fra : Sine-thomsen
Vist : 526 gange
100 point
Dato : 25-07-08 16:05

Hej alle,

Nogen af jer der har supergode ideer til hvad et (politisk) medlemsblad/avis skal/kan indeholde- hvad vil -mulige medlemmer af et parti- gerne læse om deres eget interne medlemsblad.. håber I kan give mig noget inspiration til nogle gode forslag. ? :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-08 16:33

Det politiske program

Kommentar
Fra : Bjorholm

Dato : 25-07-08 16:36

hej!

efter at jeg selv i 4-5 år har fået politisk medlemsblad tilsendt, synes jeg de virkede gemmengående ens til sidst.

men et sådan blad bør vel indeholde temaer som partiet vedkender sig. Og så er det også lidt typisk, at have nogle artikler med nogle af partiets frontfigure, hvad de fortager sig privat osv.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 25-07-08 16:38

Og lidt muhammedtegninger så bladet får opmærksomhed.
Hvad man siden skriver er ligegyldigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-08 16:54

Valgflæsk - der skal være rigeligt med valgflæsk.
Endelig ikke det politiske program - for så er det ikke nemt at tilpasse vælgernes vægelsind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 17:32

Citat
Nogen af jer der har supergode ideer til hvad et (politisk) medlemsblad/avis skal/kan indeholde

Vil det sige du IKKE aner HVAD partiet står for

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 25-07-08 17:56

Til Rafi,

jo, selvfølgelig gør jeg da det..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-08 18:25

Citat
Til Rafi,

Hun aner ikke en skid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 18:27

Citat
jo, selvfølgelig gør jeg da det..

Jamen så har du jo indholdet.....

Skriv om "mærkesagerne".....

Kommentar
Fra : achton

Dato : 25-07-08 18:27

Et reportage fra et mikrobryggeri med gratis
ølsmagning for nye medlemmer.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 25-07-08 18:31

Jeg har aldrig set eller læst et sådant blad,
udsigterne er små til at finde læsere der gider bladet.

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 25-07-08 18:55

Citat
Og så er det også lidt typisk, at have nogle artikler med nogle af partiets frontfigure, hvad de fortager sig privat osv.

..jeg synes, det lyder rigtig interessant, så det vil jeg helt klart overveje : )

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-07-08 19:33

I dit spørgsmål mangler der en vigtig oplysning, nemlig hvilken slags medlemsblad du taler om. Politiske partier har traditionelt flere forskellige slags medlemsblade, afhængig af, hvilke grupper af medlemmer, man henvender sig til. Desuden fortæller du ikke, om det er et landsdækkende blad, du skal redigere, elle et lokalt, f. eks. for SF i Præstø kommune, hvis det er det sidste, skal du selvsagt koncentrere dig om det lokale stof.

Erd et et nyt parti eller et eksisterende parti? Hvis partiet allerede findes, kan du primært får rådgivning hos partisekretariatet og hos medlemmer, der har deltaget i arbejdet gennem nogle år. For man kaster vel ikke den opgave at redigere et politisk medlemsblad lige ud i hænderne på dig, hvis du ikke kan trække på nogen der ved noget om det i forvejen?

Hvis det er et nyt parti, er sagen en anden. Så hard e forrige indlæg ret i, at det er mærkesagerne du skal tage fat om.

Men tilbage til det jeg nævnte om, aat der er flere slags politiske medlemsblade. For det første er der den type blade, der henvender sig til alle partimedlemmer; her skal indholdet være afvekslende og til at forstå. De f. eks. Dansk Folkepartis hjemmesider og bladet Dansk Folkeblad. Andre partier udgiver tilsvarende, så det er kun et eksempel. Men dernæst kan der være brug for medlemsblade, der specielt drejer sig om det organisatoriske, dvs. oplkysninger om møder, generalforsamlinger, bestyrelsernes sammensætning, ideer og råd til loaklbestyrelser etc. Endelig kan der for det trejde være tale om en slags ideologisk blad, der hovedsagelig drejer sig om økonomi og politik. Faktidk havde Det radikale Venstre i mange år en sådan opdeling, hvor der var et ugeblad under navte Ugens Politik, der udelukkende indeholdt politisk/økonomisk stof; så var der et blad, der hed "Vor arbejdsmark", som udelukkende henvendte sig til tillidsfolk.

Uanset, hvordan du vælger at gribe det an, skal du finde en eller to personer, du kan arbejde sammen med. Ellers kører du sur i det.

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 25-07-08 19:39

til Oldbosten,

Det er til SUF- Enhedslistens ungdom.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 25-07-08 19:47

Findes der gamle eks. af bladet vi kunne læse.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-08 20:13

Find to-tre personer, som du kommunikerer godt med og se at få dem med ind i en form for redaktionskomite, så I er nogle stykker, der kan starte med at lave et par møder med brainstorming. Hus: Når man laver brainstorming, går det ud på, at alle ideer er velkomne, ingen må skyde de andres ideer ned, lige gyldigt hvor langt ude de er.
Det mødes I så om en gang eller to; prøv så at drage nogle konklusioner og noter nogle emner, som I er enige om, I vil prøve at skrive om det næste halve år. Hvortit vil I udkommer?= Ikke for tit, for så køre I sur i det, men måske hver anden måned, og så skal I også sørge for at overholde de datoer, I har fastsat på forhånd. I kunne jo starte med emner som: interviews med medlemmer af HB og andre ledelsesorganer, hvor de krydsforhøres om, hvorfor de er gået ind i arbejdet, og hvilke peerspektiver, de ser i det politiske ungdomsarbejde. Sådan en artikel i hver nummer. Desuden kunne I lave artikler fra nogle af lokalforeningerne om deres aktiviteter, lave n konkurrence om, hvilken lokalforening, der kan skaffe flest ny medlemmer. Lav en idedebat: Er socialismen død/Har Karl Marx stadik et budkab til tidens ungdom/ Mener vi stadig, at produktionsmidlerne skal overtages af staten og hvorfor? Er Socialdemokraterne blevet et højre-parti? etc. etc. Der er stribevis af emner. God fornøjelse

Kommentar
Fra : Jongløren

Dato : 30-07-08 20:04

På deres hjemmesider.