/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutning af vand
Fra : helgeV
Vist : 611 gange
20 point
Dato : 22-07-08 09:19

Jeg er igang med tilslutning af kold og varmt vand i renoveret bryggers. Har købt et anbefalet fittings, som passer til Ballofix'en og i den anden ende "flexrør".
Kan nogen bekræfte at det kan blive tæt, at spænde den lille messingring sammen om flexrører, som også er metal i enden (metal mod metal) ?
- eller er der noget jeg tager helt fejl af ?
- som den amatør jeg er
venligst helgeV

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 22-07-08 09:26

Hej helgeV
Som regel putter man en støttebøsning ind i rørenden ,sætter omløber på røret ...derefter skæreringen ....stød rørenden ind i muffen og spænd til ,ikke så du ikke kan mere ,men moderat tilspænding .
mvh
Mcloud bliktud

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 30 point
Dato : 22-07-08 09:28

Hej Helge.
Det stykke fittings du der agter at bruge er i kategorien Conex-fittings og det er helt rigtigt at det bliver tæt, når den lille messingring bliver presset ind i det koniske stykke fittings og derved "strammes" omkring røret.

Når du nu selv fremhæver at du er amatør, skal jeg også lige gøre dig opmærksom på, at det du der har gang i faktisk ikke er for amatører, men noget som SKAL og BØR laves af en autoriseret VVS-installatør.

forsat god dag
hilsen
Bennymanden (Blik & Rør)

Godkendelse af svar
Fra : helgeV

Dato : 22-07-08 09:43

Hej Bennymanden
Tak for svaret - jeg er da også lidt bange for at jeg ikke kan få det tæt
- så rigtig - det er nok fagmanden der skal til

mvh. helge