/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Regnvand i akvarie ?
Fra : bublebee
Vist : 1500 gange
50 point
Dato : 21-07-08 10:33

Vi har nogle store regnvandsopsamlere udenfor, og idag skal vi købe nyt akvarie. Kan vi bruge vandet derude fra eller skal det være fra vandhanen ?

Vores gamle akvarie revnede lige igår så måtte lige redde fisk :) - Alle overlevede dog og bor lige nu i en stor plastkasse - stakler :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 10:41

Regnvand er det allerbedste for fiskene, men det er sandsynligvis afløbet fra tagrenden i har opsamlet, der kan være forurening fra taget, så svaret kan ikke blive et klart JA det er også forskel på vand fra hanen, om det er hårdt eller blødt vand og om vandværket tilsætter noget

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-07-08 11:17

Ja det er fra taget det er opsamlet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:23

Jeg turde godt bruge det, hvis det er rent, det vil sige, først en god gang regn til at skylle taget rent, tømme beholder og samle den næste regnbyge op til fiskene, men den går nok ikke her når de går i en alternativ beholder og hurtigst mulig skal tilbage

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-08 00:06

Regnvand burde være det aller bedste, men er det ikke. Bortset fra forurening fra tag og tagrenner, så er der mange giftige stoffer i luften/skyerne, som samles og falder ned med regnvand. Tænk bare på skovene f.eks. i Norge, Sverige og Finland, som får syreregn så skovene dør langsomt. Regnvand indeholder også tungmetaller mm. - inkl. alt 'lort' fra østlandene som bliver ført med vinden.
Vi har også store regnvandsopsamlere, men jeg ville aldrig vove at bruge det til mine Diskuskfisk, som jo udelukkende skal have blødt vand.
Regnvandet skal først renses for alt det skidt, og det er et kæmpejob.
Sorry!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-07-08 09:56

Tak for svaret akle.
Valgte at fylde det nye akvarie ca halvt op med koldt vand fra hanen, så tilsatte jeg noget nede fra dyrehandlen til nyt akvarie for at binde div farlige stoffer, satte varmelegeme i for at få vandet op i temp og satte både den gamle og den nye pumpe i for at få nogle af de "bakterier" fra den gamle med ud.
Herefter tilsatte jeg vand fra det gamle akvarie og da vandet havde rundet de 20 grader tilsatte jeg fisk og det sidste vand, og de svømmer fint og glade rundt idag :)

Super - valgte mig et 180 liters, det er rigelig stort til mig hehe :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-07-08 10:30

Selv tak 'bublebee'
Du har gjort det helt rigtige, og på dén måde er det trods alt både billigere og nemmere samt hurtigere at få de optimale forhold for fiskene med postevand, - som at rense regnvand.
Selv bruger vi opsamlet regnvand til havevanding + drivhus, og det er simpelthen alle tiders at bruge til surbundsbede. Derudover er fuglene glade for regnvand i fuglebadet og kattene vælger sjovt nok altid at drikke regnvand.
MVH Akle