/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
folkepension
Fra : cjuul
Vist : 10741 gange
50 point
Dato : 20-07-08 23:34

God aften derinde.
Er der nogen af jer der ved om folkepension er forudbetalt eller bagudbetalt ??

Kommentar
Fra : SherlockHolmes

Dato : 20-07-08 23:40

Udbetaling
Pensionen udbetales månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at du har søgt om folkepension, og betingelserne for udbetaling af pension er opfyldt. Kommunen skal udbetale pensionen, så du har den senest den sidste bankdag i måneden.

Pensionen udbetales månedsvis forud til personer, der har fået folkepension den 2. februar 1999 eller tidligere. Kommunen skal udbetale pensionen, så du har den senest den sidste bankdag i den foregående måned.

Kommentar
Fra : SherlockHolmes

Dato : 20-07-08 23:41
Kommentar
Fra : cjuul

Dato : 20-07-08 23:44

Vil det sige at hvis man har fået pension fra f.eks. 1997 er den betalt forud ?? Så hvis personen dør skal den sidste pension tilbagebetales ??

Kommentar
Fra : iah

Dato : 21-07-08 00:10

Mon dog...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-07-08 00:48

Hvis en folkepensionist dør en af de første dage i måneden, så er der visse kommuner som forlanger pensionen tilbagebetalt.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 21-07-08 07:08

Et eller andet sted vel også rimeligt nok, hvis modtageren ikke eksisterer mere, skal der vel heller ikke udbetales penge...

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 21-07-08 09:37

Da min kone døde.Fik jeg hendes pension i 3 mdr.Er selv folkepensionist.

Kommentar
Fra : cjuul

Dato : 21-07-08 10:03

Hej derinde.
Nu er det for et familiemedlem jeg spørger for.
Vedkommende afgik ved døden d. 24 i måneden og det er børnene der er i tvivl !

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-07-08 11:57

Jeg har fundet dette, men mon ikke det er det samme over hele landet!
Det må vi da i hvert fald håbe for ellers er "der noget galt i Danmark"
som en vis herre engang sang

http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptbgpens15-full&treeid=1455332&p=aeroe

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-08 10:59

Siden det er noget de efterladte overhovedet spekulerer over, så er det nok fordi der ikke er en masse penge i boet.

Hvis formuen i boet er under 35000 så bliver boet udlagt til den eller de nærmeste pårørende.
Og så behøver man ikke at betale nogen gældsposter. Så selv om kommunen vil have penge tilbage, så får de ikke noget.
Det samme med husleje, el, varme og hvad ved jeg...
Hvis personen er død d. 24. så vil der jo som regel være huslejeudgifter d. 1. måneden efter. De bliver heller ikke betalt, hvis boopgørelsen viser en formue på under 35000.
---Hvis afdøde har en formue på f.eks. 50.000, så kan det godt betale sig at holde en dyr begravelse til over 15000, for de udgifter kan trækkes fra formuen. -Og så kommer boets værdi ned under de magiske 35.000 -så man slipper for de der dumme gældsposter.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/821.html

Næste en trediedel af alle dødsfald i DK bliver afsluttet med boudlæg.

Godkendelse af svar
Fra : cjuul

Dato : 22-07-08 18:42

Tak for svaret Birgitta.
Ja det har vi/jeg fundet ud af nu .
Tusind tak til jer alle. Cjuul.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-08 21:20

Tak for accepten af mit svar.

Jeg håber at linket kunne hjælpe jer.

Hvis det ender med boudlæg så er der ikke noget at bekymre sig om.
--Kondolerer med jeres tab.

Kommentar
Fra : cjuul

Dato : 24-07-08 22:11

Hej Birgitta.
Tak for det.