/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvilken havefugl?
Fra : zanneh
Vist : 904 gange
100 point
Dato : 20-07-08 17:20

Denne fugl er ny i min have i et villakvarter - hvad er det for en?
Jeg kan ikke umiddelbart finde den i min fuglebog eller på nettet.
Den er glad for nødderne, men går også gerne i foderrøret med alm. fugleblanding eller på foderbrættet. Jeg har ikke set den på jorden.
Den er lidt større end skovspurvene, blåmejserne og musvitterne.
Fotos er taget på afstand gennem vindue, men kan vel artsbestemmes alligevel?

http://farm4.static.flickr.com/3040/2684833789_cf64095227.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3153/2685684262_d3ef7584d2.jpg

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-07-08 17:36

Ja jeg tror det er en Bogfinke - dem har vi også meget forøjelse af i haven. Prøv at sammenligne med billederne her

http://images.google.com/images?hl=da&q=bogfinke&btnG=S%C3%B8g+i+billeder&gbv=2

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-08 18:10

Den ser ud som om den har en hvid ring om halsen, kan det passe?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-07-08 18:13
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-08 18:14

Det kan være en dompap

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-08 18:16
Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 20-07-08 19:01

Den har ikke ring hele vejen om halsen. Brystpartiet er temmelig lyst og der går en tynd sort streg ned midt på brystet - den KUNNE minde lidt om sort- eller fyrremejsen, men de billeder jeg har set af dem, passer ikke helt med aftegningerne.
Jeg har både dompap (om vinteren) og bogfinker, det er ikke nogen af dem.
Kunne minde en smule om vipstjerten med de klare farver og størrelsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-08 20:03

Hej venner.
Det er altså en ganske almindelig musvit.
Vi har dem i massevis og de elsker nødder og solsikkefrø som vi fodre med hele sommeren igennem.
De kommer og henter til dem selv og deres unger sidder og skriger på mad i træerne til de selv er modige nok til at hente på brættet.

Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 20-07-08 20:14

Næe nej - det er det bestemt ikke. Som jeg har skrevet i mit spøgsmål, er den større end de fugle - bl.a. musvitten - som den flokkes sammen med om foderet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-08 20:29

Jo jo det er det altså. En musvit er altså 15 cm. og det er da en størrelse. Jeg vil ikke gi mig. Jeg har ret

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 20-07-08 20:36

Det er en musvit

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-08 22:50

Det er helt sikkert en musvit, men i ungfugle-fjerdragt, så det gule bryst ikke er gennemfarvet endnu. Foderemner og siddemåden, samt den ene hvide stribe på vingerne passer. Kig på billederne her: http://images.google.com/images?gbv=2&hl=da&q=musvit&btnG=S%C3%B8g+i+billeder
Bogfinke er skudt helt ved siden af. De foretrækker for øvrigt at finde deres mad på jorden, og de spiser mest frø.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-07-08 22:58

PS.
Det er IKKE Vipstjert, de går slet ikke i foderhuset, desuden er de insektædere. Dompap er også totalt ved siden af.
MUSVIT er det rigtige svar. 'zanneh' størrelsen passer også, som man ser det på dine fotos, desuden puster ungfuglene sig lidt mere op, nettop for at virke større.
MVH Akle

Kommentar
Fra : cjuul

Dato : 20-07-08 23:46

Hej. Hvordan kan nogen da være i tvivl ? Det er da helt klart en musvit.
så piaskov har da ret i det hun skriver.

Godkendelse af svar
Fra : zanneh

Dato : 21-07-08 12:05

Mange tak for svaret akle og I andre.
Jeg var ikke klar over, at der skete så stor udvikling/farveændring fra unge til voksen.
De fugle jeg så i går var MEGET lyse på undersiden og lignede - i mine ukyndige øjne - voksne fugle.
I dag har jeg haft en flok små unger tæt på; de havde end ikke deres sorte kalot endnu.

var det altså ikke en ny gæst i haven - man kan jo aldrig vide ... Sidste år havde jeg besøg af kæmpefluen Harald i stuen, på en lokalitet, hvor den ikke før er observeret.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-07-08 15:32

Selv tak 'zanneh' ja, - man kan hele tiden lære noget, og fuglelivet er da skønt at iagtage.
MVH Akle