/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
tyskland
Fra : carlsen6
Vist : 7703 gange
200 point
Dato : 17-07-08 17:33

hvorfor sætter man og hvad betyder det når man skriver bad foran bynavne f.eks bad segeberg, bad marlente osv har spurgt flere kloge hoveder men har ikke kunne få svar på det

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-08 17:46

Formentlig skal du have fat i noget kulturhistorie.

Tyskland har jo i mange år haft kurbade og kultur omkring deres badeliv.

Bad betyder jo bad som det gør i det danske sprog også.

Om man døbte vel byer ud fra hvad der havde gjort stedet kendt, lidt på samme møde som vi anvender havn og høj i slutningen af mange byer.

København og Bellahøj, Brønshøj mfl.

vh Ben

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-08 17:48

Nope....

Det er en betegnelse der "tildeles" kursteder....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-08 19:05

Jeg ved ikke hvor gamle Kursteder er i Tyskland, men:

875 Jahre Bad Segeberg

fundet her:
http://www.bad-segeberg.de/magazin/magazin.php?menuid=3&topmenu=3

Var der tildelt kursteder dengang i Tyskland?
/det var vist ikke engang et land først i middelalderen??).

Selv tror jeg det bare har noget med bad at gøre; ikke ved kysten, men ved en flod...

Selv har jeg været på kusus både i Bad Segeberg og Bad Bramstedt, og også i Bath UK.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 19:23

Citat
Die Bewohner Segebergs übernahmen um 1230 das Lübsche Recht

Dengang hed byerne IKKE Bad.....

Det kom først i 17-1800 tallet

http://www.badsegeberg.de/staticsite/staticsite.php?menuid=148&topmenu=17

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 19:27

Her kan du se tidslinien for Oldesloh - nu BAD Oldesloh

Citat
1910 Der Regierungspräsident erteilt der Stadt die Genehmigung, künftig die Ortsbezeichnung "Bad Oldesloe" zu führen.

http://www.badoldesloe.de/Homepage_Stadt_OD/HPContent_Wirtschaft_Stadtmarketing/wissenswertes_zahlen.php

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-08 19:31

OK refi,

jeg kunne ikke tro at Bad var var næsten 900 år gammel som kur byer...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 19:33

Det er de heller ikke

Dengang badede man vel dårligt nok

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-08 19:33

De bruger det engelske ord "bad" for dårlige byer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 19:37

Bade byer var en dille i det 19 århundrede. Di byer som ingen kilder eller andet interessant vand havde blev til luftbade byer. Kendest var nok Karlsbad , i det nuværende Checkkiet.
Nogle af tosserne har beholdt bad som en del af fornavnet endnu.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-08 19:37

man har da badet altid, det er der ikke noget nyt.

Badebyer er da heller ikke noget nyt...

Tyrkiske badeanstalter har der der også være i vildt mange år. I det gamle rom var der indlagt vand.

så helt ude i vandet - er muliheden da ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-08 19:39

Bad (Kurort)
aus Wikipedia, der freien Enzyklopädie
Keine Version gesichtet.Wechseln zu: Navigation, Suche
Bad ist ein häufiger Bestandteil von Ortsnamen, der auf das Vorhandensein eines Bads, insbesondere eines Heilbads, hinweist.

Als geschütztes Prädikat dürfen in Deutschland nur staatlich anerkannte Heilbäder den Städtebeinamen Bad tragen.

In Österreich sind Heilbäder, Thermalbäder oder Luftkurorte dann dazu berechtigt, diesen Titel zu tragen, wenn er ihnen von der jeweiligen Landesregierung verliehen worden ist.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-08 19:40

Ha ha
Så var jeg ikke helt gal på den...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 20:09

Citat
Så var jeg ikke helt gal på den...

Nej det var du ikke.....

Men det er som sagt noget der bliver TILDELT kurbyer.....

Det er IKKE noget de bare kan kalde sig.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 20:11

Lidt ala "Kongelig Hof Leverandør" - selvom "kongen" sikkert ALDRIG har brugt produktet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-08 20:15

Ja hvor der er bad...
Bad ist ein häufiger Bestandteil von Ortsnamen, der auf das Vorhandensein eines Bads, insbesondere eines Heilbads, hinweist.

Men det skal man jo kunne tysk for at kunne læse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 20:18

Citat
Als geschütztes Prädikat dürfen in Deutschland nur staatlich anerkannte Heilbäder den Städtebeinamen Bad tragen.

NETOP

Godkendelse af svar
Fra : carlsen6

Dato : 17-07-08 20:33

Tak for svaret refi.så kan jeg sove igen !!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-08 20:44

Flot

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 17-07-08 21:39

ja det er jo en anden måde at gøre det på.