/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
uro i benene
Fra : Tilde38
Vist : 2746 gange
100 point
Dato : 16-07-08 19:02

Så lige et tip om uro i benene. det må prøves. Er der tilfældigvis andre der har gode råd?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-07-08 19:04

Stop med at tage ecstasy!?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:07

idiot

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-07-08 19:07

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig - men 1 tsk honning dagligt kan forhindre kramper i benene, som mange døjer med, specielt om natten

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:09

HB. det er ikke kramper. det er uro. der er stor forskel. men tak for rådet

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-07-08 19:19

Kunne du ikke lige forklare hvad "uro i benene" er??? Tvivler på det er en sygdom i medicinsk forstand - jeg har aldrig hørt om det i hvert fald!...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-07-08 19:22

Nu er det så ikke kramper, hvilket Kinin hjælper forebyggende overfor, men uro i benene.
Et gammelt råd er at ligge med benene opad dvs. en klods på 10-15 cm. under sengegavlen.
Men der er kommet et lægemidel, husker ikke hvilket men tal med din læge, det handler om et dårligt blodomløb,,,, stop med at ryge ja ja

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:23

http://www.uroibenene.dk/Default.aspx?Element=47&Child=60

Og så vær seriøs eller forsvind af mit indlæg

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-07-08 19:24
Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 16-07-08 19:24

Det er såment et meget kendt begreb, og især de, der lider af det i tide og utide ved i hvert fald, hvad det er. Og selv om nogle ikke ved det, så berettiger det vel ikke til svar af den kaliber.

Jeg har desværre ikke nogle råd, Tilde, men følger meget spændt med i tråden.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-07-08 19:25

Jamen så held og lykke med dine ben da... Det var sgu da noget af en tone at lægge for dagen trunte!

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:25

Højris. det handler netop ikke kun om dårligt blodomløb. det er en arvelig lidelse. Medicinen man får mod det er vældig stærke sager, og hvis det kunne undgåes ville det jo være rart

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:26

lassethorsted. se lige dit eget første svar.hvad havde du forventet.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:28

takker Birgitte32.

Accepteret svar
Fra : Birgitte32

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-08 19:38

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/uroligeben.htm her er også nogle flere oplysninger. Både jern og B12 mangel kan have en indflydelse.

Og det er forfærdeligt, når det sker. For mit vedkommende er der ikke andet at gøre end at stå op og tage nogle panodiler og vente på, at det går over. Og jeg er så nok oven i købet en af de heldige, der kan klare det på den måde. Jeg kender mennesker, hvor det er ganske invaliderende, fordi intet umiddelbart hjælper, og de får ikke sovet om natten osv. Samt at det er en ganske forfærdelig følelse, der kan gøre en helt vanvittig.
Lad os håbe, at der kommer nogle flere seriøse bud på hvordan man evt kan afhjælpe det.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 19:53

birgitte32. Jeg ved at et koldt gulv også kan afhjælpe det lidt, men ja, det er meget invaliderende. Det er jo ikke bare det at man føler uroen, der følger også smerter i benene med. Nattesøvn er ind i mellem en by i rusland.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 20:22

Er dine ben stillestående belastet om dagen.
Jeg har det i en meget mild form - men lidt afslappet cykling hjælper som regel.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 20:27

Eyvind. nej tværtimod. jeg har ikke stillesiddende eller stående job

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 20:33

Hvad med dine trædeflader - er de bløde eller hårde (især hælen).

Jeg har ikke forstand på det, men sammenligner bare med mig selv.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 20:36

Citat
Stop med at tage ecstasy!?

Er du PMS søde Tilde? Nu er det da ikke kun benene du har uro i....jeg synes den lige højre sidder lidt løst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-08 20:39
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-07-08 20:39

Tilstanden er meget kendt og kaldes også restless legs syndrome (RLS)
Gode råd her
http://www.dr.dk/DR1/laegen/Programmer/2004/041007/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/20050815131208.htm

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 20:51

eyvind. De er helt som de skal være. der er intet at se nogen steder. Jeg er undersøgt i hoved og R.., men intet påviser nogen form for sygdom.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 20:52

Klumme. jeg er sgu altid PMS do..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 20:55

mirit. godt link

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 20:57

Ja så er mit cykleri nok ikke så tosset. (ude i naturen altså)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 21:01

nej eyvind. det ser ud til at være en god ide.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 21:02

Aha...så tror da pokker du er alene, når kun chokoladekage kan formilde dit sind, så du ikke reagerer som Den sorte enke, og æder hannen.

Haps makker baj baj. You have done what you should do

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 21:04

hvem siger jeg er alene??.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 21:04

Man kan vel også cykle på en hjemmecykel...en kondicykel. Jeg har haft min i 3 år, og har lige højtideligholdt at den har passeret 50 km. Jeg passer på den

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 21:05

Det har du da selv fortalt, men der er måske dukket lidt mad op LOOOOL

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 21:07

Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 21:19

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 21:21

nemlig

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-07-08 10:43

Hej Tilde.
Min mand lider ofte af uro i benene, og han har - ligesom du - heller ikke noget stilsiddende arbejde. Tværtimod. Han står, går, løber og cykler rigtig meget i hverdagen.
For hans vedkommende er uroen i benene ofte stressbetinget, når han har travlt og stresser lidt, så er det ligesom om at han "låser" lidt i benene, jeg tror simpelthen at han spænder. Så når han får denne uro hjælper det altid, når jeg giver ham massage. Ofte er en massage af underbenene nok: Jeg har gået en del til akupunktur selv og ved efterhånden, hvor der sidder meridianbaner. Nede ved anklerne sidder der en masse krydspunkter (det er svært at beskrive), men det er sådan cirka på hver side af underbenet langs med skinnebenet hele vejen fra anklerne og op til knæene. Jeg plejer at massere min mand ved at trykke med fingrene på alle disse meget ømme punkter op og ned ad benene på hver side af skinnebenene, og på ham hjælper det helt kolossalt, men jeg ved jo ikke, om din uro i benene skyldes det samme som hos ham.
Ellers, - hvis det er rigtig slemt - masserer jeg også hans lår med massageolie og tager i det hele taget hele benet med: Lår (yderlår, inderlår + overside + underside), underben og fødder.
En mulighed er også at du får en god massage et sted, jeg kan anbefale en seriøs thaimassage eller shiatsu-massage. Endelig er akupunktur også en mulighed.
Og endelig kan bogen "Zoneterapi og akupressur" af Janet Wright fra Borgens Bogklub måske også være inspirerende. Det er en meget inspirerende selvhjælpsbog, hvor man får grundig vejledning undervejs.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 11:21

tak Axelise. Jeg aner ikke hvad det er betinget af, men jeg ved det kommer hver eneste aften, dag ud og dag ind. Og så ved jeg at min far led af det samme, så jeg går ud fra det er arveligt betinget.
Jeg vil prøve mig frem med det du har skrevet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 11:22

Uro i jernet, er det ikke noget helt andet (bøvet-i-hovedet udtryk-smiley)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 12:02

Klumme.. den smiley findes bare slet ikke..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 12:08

Så må jeg jo sætte et portræt af mig selv

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 12:25

hjælp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 13:00

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL Hwa fa... er sån en jydepige bange for

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 13:39

A er Æ bange for en ski.... jeg gir bare igen mæ æ træskostøwle..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 13:50

Ajii hvor chickt...daffer rundt i træskostøvler i juli måned. Kig over til Kbh. i denne måned - En tur i Tivoli. Der er ikke een der vil lægge mærke til, at du måske er fra "landet" thi hi hi hi

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 14:17

tror du virkelig Æ??????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 14:22

Næj det tror A Æ

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 14:47

bonderøv..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 15:15

Culo Bajez Hedder det på spansk Hvis du skal derned

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 15:55

hvad med italiensk??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 16:00

Culo Bajazzo

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 16:01

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 16:18

nu skal jeg pleje min uro i benene..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 16:21

lader tråden stå lidt, hvis der skulle komme flere råd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 18:23

Okay.-..Vi lader den stå lidt Trøst dig det er snart jul, så kan du bruges som juleuro

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-07-08 18:30

jeg er en uro.. hver dag. osse når jeg ikke har uro.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-07-08 22:07

Hej
Nu skal man ikke kimse ad gamle råd. Min mor bandt en uldtråd nogle gange rundt om hvert ben - eller brugte en ulden halsklud. Det hjalp - og jeg har hørt mange gamle mennesker komme med det samme råd. Der sker da ikke noget ved at prøve - og jeg vil da mægtig gerne høre din erfaring med det.

Selv lider jeg af kramper i benene og tage Kinin forebyggende.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 22:41

Tilde...Jeg har tænkt meget over det, og blir nødt til at spørge dig, om du er sikker på at det er i benene der er uro, og ikke i mellem Det er mere fordi at behandlingsmetoderne jo er vidt forskellige.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 23-07-08 07:52

Klumme. nu opfører du dig altså pænt. du gør.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-07-08 08:34

Det gør jeg da osse Tilde. Men du kan godt se, at hvis kamfercreme eller mentholatum er godt for uro i benene, så vil jeg ikke anbefale disse midler, hvis det er imellem.

Birgitta foreslår her http://www.kandu.dk/spg123940.aspx at både jern og B12 mangel kan have en indflydelse.

B12 ved jeg ikke rigtig noget om, men jeg ved, at jern på mange virker meget beroligende på uro mellem benene. Virker det ikke med det samme, tar man bare en portion mere. Hvis der er tale om regulært jernmangel, vil de fleste reagere meget positivt på en dosis eller to, og det kan indtages hvor som helst....næsten

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 23-07-08 12:02

Jeg har flere gange hørt, at magnesium skulle hjælpe. Men måske er det en idé at få dækket alle mineraler, så alle salte er i balance. Prøv Berthelsens mineraler, hvor man skal tage 3x3 om dagen. Man kan godt tage cirka det dobblete den første måned for at fylde kroppens lagre op.

B-vitaminer skulle også være godt til alle mulige symptomer, hvor nerverne er involveret. Husk at tage et kombineret B-vitamin produkt for ikke at skabe ubalance mellem de enkelte B-vitaminer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-07-08 12:45

Jeg har lige læst hjemmesiden fra Berthelsen. Jeg tror bestemt på, at der er noget der kan bruges. Gamle Berthelsen var temmelig seriøs. http://www.berthelsen.dk/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-07-08 12:52

Berthelsen skriver bl.a :

Citat
Olivenolie er særlig rig på enkeltumættede fedtsyrer, og man mener, at det er en af årsagerne til, at middelhavskosten er mere hjertevenlig. Andre planteolier må kun bruges rå og bør ikke steges, for ved stegning omdannes deres enkeltumættede fedtsyrer til transfedtsyre, der er direkte skadelig.

Vidste I at man ikke må bruge andet end olivenolie til at stege i?? Jeg gjorde ikke. Jeg synes tit jeg ser og hører i TV fra de professionelle at man kan/skal bruger Rapsolie, Tidselolie, Druekerneolie, Majsolie osv osv.

Vil det så sige at disse planteolier ikke må bruges til stegning fordi de udvikler sig ved opvarmning til de dødsensfarlige transfedtsyrer?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-10-08 07:26

Jeg skal hele møllen igennem igen hos læge og på sygehus. Intet hjælper...

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 16-10-08 07:26

Tak for svaret Birgitte32.

Kommentar
Fra : peptalk

Dato : 04-02-11 10:29

ja. tai chi træning eller akupunktur. prøv fx mielczarek.dk i århus