/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Afbøjning af flamme
Fra : Spotbot
Vist : 615 gange
50 point
Dato : 13-07-08 22:16

Hvordan kan det lade sig gøre at afbøje end flamme hvis den kommer mellem 2 jern tråde, på 1000 volt jævstrøm, så vil flammen altid bøje over den ene af trådene, hvis den kommer imellem den..

hvad skyldes dette ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 13-07-08 23:26

Hvis temperaturen i flammen er høj nok vil molekylerne have så høj hatighed at de ved sammenstød løriver elektoner så der dannes fri elektroner og positive ioner. Mange af elektronerne vil hurtigt infanges af andre molekyler, så der også dannes negative ioner. I virkeligheden er kemiem i en flamme meget mere kompliceret med frie radikaler, men det er ikke nødvendigt at have med for at give en grovforklaring. Vi nøjes med at sige at der i flammen er negative ioner , positive ioner og frie elektroner. Dog sådan at det jele uadtil er elektrisk neutralt.

Det er ikke 1000 Volt jævnstrøm ( støm måles ikke i Volt) men 1000 V jævnspænding man har mellem to tråde. Dette giver et rimeligt kraftigt inhomogent elektrisk felt mellem og omkring trådene.
Følgen er at ionerne vil bevæge sig, derfor hedder de ioner, som betyder vandrer på græsk.

ion bevægelsen trækker luften med sig og flammen som er i luften.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-08 06:24

Jeg syntes du skal omformlere spørgsmålet da jeg formmer det er lidt uklart formuleret.

Handler afbøje om metoder til at slukke lysbuen?

Afbøje over en af trådene - når flammen er imellem?

Kommentar
Fra : pgroen

Dato : 14-07-08 11:48

Faktisk blev der i 60'erne og 70'erne eksperimenteret med højttalere, baseret på dette fænomen, se fx.

http://www.swtpc.com/mholley/PopularElectronics/May1968/Flame_Amplification.htm

Jeg kan huske at jeg som knægt drømte om at lave sådan nogle højttalere; det ville være RET cool at kunne spille drengeværelset op med "Smoke on the water" for fuld udblæsning i et buldrende flammehav.

Af en eller anden grund var mine forældre ikke så vilde med idéen...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-08 15:54

Hej benjamin .
du har misforstået noget. Der er ingen lysbue.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-08 22:29

transor

Det kan jeg godt se nu, så giver det mening.
Det fænomen har jeg ingen erfaringer med.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 18-07-08 19:29

Tak for svaret transor.