/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
Programmering!
Fra : 234
Vist : 1030 gange
50 point
Dato : 07-07-08 21:52

Hej!
Jeg vil gerne lære at programmere men , jeg ved ikke hva for et sprog jeg skal starte med. Det skal lige siges at jeg helt nybegynder inde for faget , så sproget må gerne være meget nemt.

Er der nogen som har et godt forslag.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-07-08 22:09

Hej med dig.
Alle der lærer at pogrammere i dag , lærer det på engelsk. Længere er den ikke

Kommentar
Fra : 234

Dato : 07-07-08 22:22

ER det C programmering eller Delphi jeg skal starte med.

Det må gerne være et nemt sprog.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 07-07-08 22:56

Delphi er et godt bud. Det fås svjh både i en Pascal og i en C++ version.
Pascal er klart at foretrække for begyndere og det er næsten lige så stærkt som C++.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-08 23:08

C er et simpelt proceduralt sprog, men nemt? Naaaaa............

C er godt til tidskritisk programmering. C++ ligeså, men har flere faciliteter til understøttelse af OOP (objekt-orienteret programmering).

Delphi er faktisk blot en platform for sproget PASCAL. Specifikt rettet mod brug af OOP til design af brugergrænseflader (Vinduer, knapper, IO, tekstfelter osv.). Lidt ligesom eclipse er en IDE platform for Java.

Om du vælger at lære programmering: Datastruktur + algoritme

..i: Assembler, Prolog, C/C++, C#, PASCAL, LISP, APL, Java, BASIC ..eller andre sprog, afhænger mest af alt af; hvad du skal bruge det færdige 'produkt' til. De har deres stærke og svage sider i relation til den opgave de skal løse. Alle sprog er præcis så 'nemme' eller komplicerede som man vil gøre dem til. Komplexiteten ligger ikke i selve sproget, men i metoderne til at løse en given opgave.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-08 23:25

Eks.

C laver effektiv kode, da sproget 'ligger tæt' på assembler (=maskinkode pnemonics)

Det er møjhamrende kompliceret at programmere en objekt-orienteret database i C. Til komplicerede database lign. opgaver vil man benytte PROLOG.

PROLOG skal man til gengæld ikke sætte til at styre tænding-timeren i en raketmotor. Her vil man nok benytte assembler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 07-07-08 23:39

Molokyle har ret i det meste af det han siger. Men at alle sprog skulle være lige nemme afhængig af hvilken opgave man skal løse, vil jeg mene er en sandhed med modificationer.
For en nybegynder er det væsentlig sværere at læse et C/C++ program eller gennemskue logikken i et skrevet i Prolog, end et skrevet i Pascal.
Hvis man ikke har prøvet at programmere før vil jeg klart anbefale Pascal (eller Basic, hvis man ikke vil andet end at lave nogen små programmer for sjov). Delphi er den mest gænse platform til det men der er også andre alternativer.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-07-08 00:44

Citat
Delphi er et godt bud. Det fås svjh både i en Pascal og i en C++ version.

Nej, delphi er pascal, C++ er noget ganske andet.

Delphi er i mine øjne et totalt overflødigt sprog der mistede den sidste rest berettigelse for 10 år siden.

Basic kan ikke bruges til at lave seriøse programmer, det er et legetøjs sprog. C# kunne være en kandidat, hvis man kan leve med at det kun er til Windows.

Java er klart et godt bud på et moderne og let tilgængeligt sprog til nybegynderen, det kan alt, der findes et hav af værktøjer og er kraftigt nok til langt det meste.

Man kunne også overveje sprog som Ruby eller Python, de er lette at lære man kommer let i gang, og man kommer hurtigt langt.

Jeg selv laver det meste i C++, som er et rigtigt kraftfuld sprog, der kan det hele. Det er dog ikke det letteste sprog at starte ud med.

Kommentar
Fra : 234

Dato : 08-07-08 06:36

Hej Bertelbrander!

Kan du henvise til en side hvor man kan lærer rubi?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-07-08 11:23

Delphi. Helt klart.

Og start med at lave nogle af øveprogrammerne (tutorials)

Lidt gode links:

www.dapug.dk
www.delphidk.dk
www.delphitricks.com

Desuden har jeg fået meget ud af at læse i nyhedsgrupper når jeg. f.eks. er gået i stå med et eller andet:

http://info.borland.com/newsgroups/ng_delphi.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-08 18:29

BertelBrander siger mangen en fornuftig ting. Hvis ellers man kan tale om et 'begyndersprog', som kan hjælpe een og anden videre udi programmeringens, til tider, svære kunst?

Et 'moderne' objektorienteret sprog som Java vil jeg også mene er; et godt sted at begynde. Dels giver det rigeligt med faciliteter til at lave 'hvad-som-helst', dels er det tilgængeligt med internettet som platform, dels ..er det særdeles veldokumenteret.

Begyndersider om Java?

1.) http://javabog.dk/
2.) ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-07-08 19:28

Jeg har ikke selv erfaring med Ruby, men der er en del af mine kollegaer der bruger det, og de er meget begejstrede.

Jeg kender ingen tutorials/guides til Ruby, og jeg tror du er lige så god som mig til at bruge google.

Kommentar
Fra : 234

Dato : 08-07-08 20:39

Hej pedroso!
Kan du henvise til et link hvor jeg kan downloade delphi?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-07-08 21:03

Det er vist her det sker:
http://cc.codegear.com/free/delphi

Men igen, det kan ikke anbefales.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-07-08 23:03

Tjah, nu køber man det jo...

F.eks. http://soft-buy.net/buy-cheap-borland-delphi-7-studio-enterprise-at-low-price.php

Men der er andre muligheder. Send mig en besked så kan jeg måske finde frem til noget.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-07-08 23:20

Øj, den fås vist nu i en gratis version til hjemmeprogrammører. Prøv at checke her:

http://www.udvikleren.dk/Delphi/Thread.aspx/2/18082/

Kommentar
Fra : 234

Dato : 09-07-08 19:09

Er det turbo delphi for explorer eller nt. explorer jeg skal hente?

Kommentar
Fra : 234

Dato : 09-07-08 19:25

kan jeg ikke bare nøjes med delphi 6

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 09-07-08 22:38

Jojo, Delphi 6 er udmærket. Især da du er nybegynder. Du kan lave en masse med den version.

Mange har foreslået andre sprog, og de kan også være udmærkede. Delphi er fin til at lave småprogrammer, og jeg har brugt det til at styre nogle databaser. Det er måske ikke det mest hurtige når det drejer sig om at oversætte.

Men det vigtige for dig er nok egentlig at komme i gang med at få lavet et rigtigt program. Og så at få kigget lidt på hvordan syntaksen er. Og her er mange sprog både ens og forskellige.

Hvis jeg var dig ville jeg lave et indlæg i dapug.dk hvis du kommer ind i problemer. F.eks. med opsætning og den slags. De er eksperter, og flinke til at hjælpe. Men de kan jo bedst lide en konkret opgave. Jeg har fået tonsvis af hjælp derinde.

Vidste du iøvrigt at Delphi oprindelig er udviklet af en dansker? Det hed Turbo Pascal dengang.

Kommentar
Fra : 234

Dato : 10-07-08 20:58

Hej!
Nu har jeg fået hentet turbo delfhi explorer ned men , når jeg skal installerer programmet kommer den med " instal net frammework v 1,1" Så kommer jeg ikke videre der fra!

Er der en som kan hjælpe mig med mit problem?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-07-08 21:35
Kommentar
Fra : 234

Dato : 11-07-08 05:41

Jeg kigger på det!

God weekend!

Kommentar
Fra : 234

Dato : 12-07-08 22:04

Hej!
Nu har jeg fået installeret frameworket men. den kommer stadigvæk med den samme meddelse:

Borland Developer studio 2006 Microsoft.Net.framework.sdk v. 1.1 to be installed on the machine.
Please install this pre - requisite and try again.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-07-08 19:45
Kommentar
Fra : 234

Dato : 15-07-08 17:16

Min computer gik helt i stå da jeg fik installeret turbo delphi , så jeg har besluttet mig for at installerer delphi 6 i stedet for men , hvor kan jeg hente programmet henne?

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-08 12:54
Godkendelse af svar
Fra : 234

Dato : 16-07-08 14:33

Tak for svaret pedroso.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 16-07-08 15:34

Det var så lidt. Husk at du skal bruge f.eks. utorrent til at hente, og at .rar formatet er et pakkeformat. Skriv hvis du har problemer