/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Holde lille akvarium rent
Fra : fidoline2
Vist : 999 gange
20 point
Dato : 07-07-08 10:45

Jeg har købt et lille akvarium for en 4 uger siden. Der er ikke pumpe og varmelegme i da de sagde der hvor jeg købte det at det ikke var nødvendigt. Jeg har tre planter og to slørhaler der i.
Jeg skifter en kopfuld vand hver dag og har tømt det halvt for vand ca. en gang om ugen og hældt nyt vand i. Men nu er vandet blevet helt "grumset" og der er kommet alger på bladene og glasset. Hvad kan man bedst gøre for at det bliver bedre?
På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 07-07-08 10:57

Du har sandsynligvis givet fiskene for meget at spise, dette overskud går til næring af alger, lys og næringsrig vand giver alger og det er meget svær at finde balancen i et lille akvariet, akvariet må ikke stå så solen kan skinne på den, så kan du bedre styre lyset og varmen, fiskene bør have lys cirka halvdelen af døgnet, fiskenes afføring lægger sig i bunden, og en gang om ugen skal du suge den op med en slange for at begrænse forureningen af vandet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-07-08 11:09

Og lige lidt trøst, det går sandsynligvis over om nogle uger, bliv ved med at skifte vandet som du plejer, lad være at give mere mad end at der spises op på få minutter og pas på med sollys, det er ikke ualmindelig med en ny startet akvarium at der kommer grumset vand i en periode

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 11:29

Når man er nybegynder så vil man være så god med sine fisk, for meget mad ødelægger vandet - du lærer det! Det er vigtigt men mange planter - de producerer ilt.

Kommentar
Fra : fidoline2

Dato : 07-07-08 11:31

De får ikke direkte sollys og jeg har ingen lys over fiskene. De får bare delys der ellers er i rummet. De får sådan noget "pille" foder og der sage fiskehandleren at de skulle have 2 hver om dagen så jeg giver dem 2 om aftenen og 2 om morgenen. De spiser dem ikke med det samme men først lidt tid efter. Men synes næsten heller ikke at jeg vil give dem mindre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-08 12:13

Det er ligegyldigt med planter for iltproduktionen. Et par slørhaler bruger mere end du kan producere, så ilten kommer ved diffusion gennem overfladen.
Planterne er mest for at fiskene har noget at gemmesig bag og for at "de føler sig trykke". De kunne ligeså godt være af plast eller træ.

Slørhaler er store fisk og mindre egnet til et meget lille akvarium. Det giver meget rengøring.

For at hæmme alge vækst kan du med fordel bruge regnvand i akvariet.
Der er mindre kalk, det er mere surt. Det kan alger ikke lide, men fiskene er ligeglade.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-07-08 12:15

Citat
De spiser dem ikke med det samme men først lidt tid efter
helt sikker overfodring, du kan rolig sætte dem på diæt og nøjes med en gang om dagen, fiskene skal være sultne når du fodrer, jeg ved godt at du vil være god mod dem, men du er faktisk det modsatte, fiskene bliver fede og dovne og vandet bliver beskidt, en dag om ugen helt uden mad er også godt for fiskene, og så ikke noget med dobbelt foder dagen efter

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 12:49

[CITAT][--------------------------------------------------------------------------------
Det er ligegyldigt med planter for iltproduktionen. /CITAT]

Det er også ligegyldigt med Transors ævl om difusion und so veiter. hvis der er for lidt ilt, difunderer den urene stueluft langsomt ned i vande, om det giver ilt nok til dine slørhaler, ved kun transor, det afhænger foruden af temperaturen af akvariets størrelse og i høj grad af vandoverfladens størrelse, af fiskenes størrelse og deres aktivitet, endvidere af hvormeget affald der forrådner i akvariet.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 07-07-08 12:55

Hvor lille er dit akvarium ? Hvis det er firkantet hvad er så målene på det (L x B x H ) eller er det en bowle ?

Kommentar
Fra : fidoline2

Dato : 07-07-08 13:23

Det er næsten som en bowle. Bare med to plade sider så de ikke bliver rundtosset af at svømme rundt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-07-08 13:35

1 centimeter fisk pr 1 liter vand, er god regel som ikke bør overstiges ret meget, så har fiskene det ikke godt

Godkendelse af svar
Fra : fidoline2

Dato : 07-07-08 14:00

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-07-08 14:35

Selv tak, jeg håber du får fornøjelse af dine fisk, i rent vand