/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
installation af ny harddisk
Fra : granummoller
Vist : 396 gange
20 point
Dato : 05-07-08 14:52

Hjælp!

Vi er ved at installere en ny harddisk på vores computer efter den gamle gik ned med virus. Den nye HD er nu sat i og vi har ændret i bios så den starter fra cd med ny software. Men vi får hele tiden blot fejlmeldingen "Boot and select propoer boot device - Insert boot media in selected boot device and press a key". Når computeren genstartes med software cd i så kan man høre at cd'en "summer" som om den er ved at starte men så kommer fejlemeldingen...

Er der nogen der har et bud på hvad vi skal gøre???

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 14:57

i skal sætte bios til at boot Først CD/DVD anden Hardisk. Altså den nye
Og så genstart med cd i. og når den skrivr noget med boot fra cd/dvd tryk en tast , så gør det

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 14:58

hvorfor ny hardisk pga af virus

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-08 15:02

HD skal kunne findes i Bios, den skal sikkert os formateres, hvis ik' setup cd kan gøre det!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 05-07-08 15:06

du skal lige være hurtig når cd en starter bliver du spurgt om du vil starte fra cd og så nogle prikker og det er jo det du skal det gør du ved at trykke på en vilkårlig tast.
Men tror du ikke den gamle kan reddes ved at køre en reparation med din windows cd

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-08 17:01

Hvis harddiske gik ned grundet virus blev der solgt 100 x så mange, den skal jo blot formateres.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 17:44

ja gu. skal den nye disk formateres. men det er nok 15 år siden at der var den funktion i bios. alle windows inst cdèr kan formartere HD. Undtaget win 95, 98, og Milinium. og ældre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-08 21:09

Citat
Undtaget win 95, 98, og Milinium. og ældre

De kan også eller medfølgende disketter kan.

hvis du har sat den til at boote fra CD
Men måske er din CD ikke bootbar og kan derfor ikke starte comp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-07-08 11:03

lidt respons på svarene vil jo nok være på sin plads

Kommentar
Fra : granummoller

Dato : 06-07-08 14:19

Hej alle

Gammel hardisk har efter en del forskellige forsøg på at formatere nu to styresystemer, deraf behovet for en ny som den gamle kan formateres fra.....

vi har ikke den gamle hardisk i mere....

Har sat boot sekvensen til at være dvd drev først derefter hardisk. Det virker stadigt ikke...

Bios finder både dvd drev og harddrive...

Er en Windows xp cd ikke som udgangspunkt bootbar? og burde den ikke kunne formatere den nye hardisk?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-08 16:02

Nej den er ikke altid bootbar.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 17:10

xp cd burde være bootbar. Men som de andre skriver er det dog ikke altid. Prøv den cd på en vens pc. og se om den virker der. det sker der ikke noget ved. Så ved du da om det er din xp cd der ikke virker.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 17:14

det sku vel ikke være en gammel xp. samt en ny sata disk. så er det ikke sikkert at xp kan finde den hd. så skal du først finde driveren til den HD. Og lægge den på disk . og under inst. tilføje 3partsdriver

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-07-08 20:28

du skal bare sætte din xp skive i cd drevet,og vælg
1 boot device-cd drev
3 boot device-din nye hd
og bliver der lagt et nyt windoes ind på din hd