/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
snavset havedam
Fra : Sofuzz
Vist : 1353 gange
100 point
Dato : 03-07-08 15:59

Hejsa, jeg har lavet mig en havedam på 35 m3, men når solen skinner bliver vandet lidt snavset, pga alger, vandet virker lidt brunligt! Ved i om jeg kan købe en fisk der lever af sådanne alger???

Jeg har kammuslinger, emder og guldfisk i nu! fiskene trives fint men jeg ser aldrig at kammuslingerne er åbne

Venlig hilsen Sofuzz

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-07-08 16:23

Sæt et springvand på det giver ilt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-07-08 20:43

Du skal have godt med planter de forbruger overskuddet af fosfor og især kvælstof.
Nogle lægger et hamknippe i, det forbruger kvælstof når det forrådner Men det skal fjernes og byttes om med frisk halm mår det er forrådnet.
Alger har brug for tre ting for at vokse , nemlig lys, fosfor og kvælstof (Så producerer de ilt) Kvælstof er det der er lettest at fjerne en del af.
"Vandpest" er hurtigtvoksende og forbruger derfor meget kvælstof De skal også fjernes inden de forrådner

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-08 22:32

Vandpest forrådner ikke men formerer sig explosivt men er nemme at rydde noget af Jeg har flere søer i haven og at vandet er let brunt er kun en indicator af sundt vand Prøv at fiske lidt med net og se om ikke du har alskins levende i dit bassin Hvis det er tilfældet er det jo tegn på at det er et sundt miljø Mine koikarper og guldfisk formerer sig også enormt og der er vandpest også godt til at gemme sig i så ikke man bliver ædt Forøvrigt skifter vandets farve også altefter om det regner meget eller hvis der er tørke som for tiden Jeg har fire halmballer surret sammen som filter hvor min sugeslange til pumpen så suger i midten af

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-07-08 22:35

Forresten har jeg også tilløb til en af søerne (som har forbindelse med de andre) fra 3 tagflader som er forbundet med egen brønd som så leverer vand ved regn

Godkendelse af svar
Fra : Sofuzz

Dato : 07-08-08 19:37

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-08-08 12:43

Takker og bukker