/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Opvarmning
Fra : Lowpass
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 03-07-08 11:25

Her er en lille opgave jeg ikke selv har svaret på, men som jeg gerne vil have:

En flaske rødvin står i køleskabet. Temperaturen i køleskabet er 4 grader, det samme er rødvinen.
Jeg vil gerne drikke vinen når den er 18 grader.
Hvor lang tid før jeg skal jeg tage den ud af køleskabet, når temperaturen udenfor køleskabet er 25 grader?

Jeg har ikke noget termometer.
Jeg efterlyser ligeledes en formel for beregningen.

/Lowpass.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-08 11:30

Citat
Jeg har ikke noget termometer.

Køb dog et

Rødvin stiller man ikke i køleskab....

- Ubesvarede 2
- Besvarede 0
- Annullerede 1
- Slettede 0
Ialt 3

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 03-07-08 11:40

Refi skrev
Citat
Rødvin stiller man ikke i køleskab

Hvor fanden ellers? Jeg er på vej til Tyrkiet. Der er valgmuligheden mellem rødvin på 6 grader og på 25 grader (om natten - om dagen 10 grader højere). Hvad ville du vælge?

Spørgsmålet kan ikke besvares med de givne oplysninger. Selvom vi kendte rødvins varmefylde (KJ/grad/gram - mon ikke den ligger tæt på vands?), så kender vi ikke varmegennemstrønmingen. Den er proportional med temperaturforskellen - så meget er sikkert, og den sidste million-milliarde-del af en grad vil være en million-milliard tid om at blive udlignet, men hastigheden derudover afhænger af så mange ting. Er det en flaske med stor overflade i.f.t. rumindhold? Er flasken tyk (champagne) eller tynd? Er der en isolering (fx bast)?

Sidst men ikke mindst: Kan du vente til den bliver 18 grader eller tar du den ved 15 og tænker at den nok kan varmes de sidste grader efter at du har drukket den.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-08 11:47

Og du har ikke oplysninger nok...

Temperaturstigningen afhænger både af vin +flaskes varmekapacitet,
men også af flaskens isoleringsevne.

Ret komplicerede beregninger iøvrigt fordi vinens temperatur nærmer sig omgivelserne asymptotisk.
(du skal opstille en differential ligning og integrere, er det noget du hat lært?).

Selv i nærheden af de 18 grader går det langsommere... Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-08 12:32

Du kan ikke regne tiden ud uden at kende varmeovergangsforholdene mellem flaske og styeluft.
Varmekapacitet og andre data er ikke så svære at gætte re præcis.
Men varmeovergangen afhænger afhænger i høj grad af lufthastigheden omkring flasken.

hvis der ikke er andet er der termisk "neddrift" omkring en kold flaske. Men den afhænger af form, om den står inde på et bord. og meget mere. Så der er det ikke til at gætte.

I øvrigt skal man kunne noget mere en skolematematik for at klare det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-08 12:33

I øvrigt serverer franskmænd og andre vinkyndige gerne køleskabskold rødvin.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-08 12:34

Citat
Hvor fanden ellers? Jeg er på vej til Tyrkiet. Der er valgmuligheden mellem rødvin på 6 grader og på 25 grader (om natten - om dagen 10 grader højere). Hvad ville du vælge?

Hvorfor kommenterer du mine kommentarer

Og hvad "rager" det os at du er på vej til Tyrkiet

Og hvad kender du til valgmulighederne

Nå det er måske din egen profil

Citat
Hvor fanden ellers

I en vinreol....

Hvis temperaturen er SÅ vigtig - kan du evt. køle den lidt inden nydelsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-08 12:35

KOLD rødvin

Kommentar
Fra : Lowpass

Dato : 03-07-08 13:49

Tak for alle svarerne.
REFI ved tydeligvis intet om rødvin. Det lader vi ligge.

Jeg accepterer at formlen og udregningen bliver for kompliceret, og vælger at købe termometer og prøver mig frem ;)

/Lowpass.

Godkendelse af svar
Fra : Lowpass

Dato : 03-07-08 13:51

Tak for svaret henrikkrebs.