/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Videnskabens fejltagelser
Fra : sommerferie08
Vist : 598 gange
42 point
Dato : 02-07-08 15:54

Kan I nogle eksempler på at videnskaben engang troede noget og så viste det sig at være forkert?

Eksempler:
"Sten kan ikke falde ned fra himlen fordi der ikke er nogen sten i himlen"

"Jorden er flad og centrum for planetsystemet"

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 15:56

"Jorden er flad"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-07-08 16:05

Den sande videnskab har siden oldtiden vidst at jorden ikke er flad.

Men til de værste fejltagelser, som man længe holdt fast ved, var at jorden er skabt for ca. 5000 år siden.

Æterteorien er enanden ret moderne ting, som er helt gal.

Bemærk ar Einstein aldrig fik en Nobelpris for sin relativitetsteori ( men for noget andet) . Der var simpelthen ikke fuldt accepteret af alle i hans tid.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 52 point
Dato : 02-07-08 16:07

Lægevidenskaben er nok det område , der har haft flest fejltagelser.

Godkendelse af svar
Fra : sommerferie08

Dato : 02-07-08 17:20

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-07-08 19:18

En gang troede videnskaben at mennesker og dyr trak vejret for at køle kroppen af, "beviset" var at mennesker der arbejder hårdt bliver varmere og trækker vejret hurtigere og at hvis man lukkede mennesker inde i en kasse ville den blive for varme og derfor dø.
Dengang troede man at luften var ingenting.