/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Politiske emner
Fra : PlysPige
Vist : 760 gange
20 point
Dato : 01-07-08 15:18

Hvad er jeres holdning til nedenstående politiske emner? Begurnd helst dit svar

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes så husleje fastsættes på markedsvilkår

2. Et dansk forbehold skal sikre at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro

4. Tyrkiet skal optages i EU så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter

11. Penge til pasning skal følge barnet så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing)

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 procent af bruttonationalproduktet

18. Den danske asylpolitik bør lempes

19. Personer der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år skal gives varig opholdstilladelse

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-07-08 15:39

Kommentar
Fra : achton

Dato : 01-07-08 16:46

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 01-07-08 17:22

Det lugtet langt væk af enhedslisten...

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner
-----> der bør overhovedet ikke tages hensyn til nogle religiøse overbevisninger, da det kun ender op i særbehandling.

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes
----> Denne her bakker jeg også op omkring

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-07-08 17:42

--------------------------------------------------------------------------------

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes så husleje fastsættes på markedsvilkår
Ja ja bare der er lejligher nok, og lænnen er så stor at alle har råd!

2. Et dansk forbehold skal sikre at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik

Et lille land kan kun i meget ringe grad fastlægge sin egen udenrigspolitik! Så det kan ikke bruges som argument

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro
Ja det ene er lige så godt som det andet.

4. Tyrkiet skal optages i EU så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi
Det er selvfølgeligt i orden men det har også lange udsigter

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet
Det bliver vi nød til - - men hvad med de andre?

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede
Nej - hvorfor det?

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes
Nej - kan de virkelig det?

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau
nej - så er der ikke plads til fremskridt.

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes
Vist skal den da ej - Tænk på pensionisterne, der hele livet har betalt en høj skat af deres arbejde for at alle konne bo rimeligt billigt - Så skulle de til at betale en høj skat af deres bolig, så dem der arbejder kunne rejse på ferie i udlandet med deres løn.

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter
ja det er det da sikkert . den offentlige sektor - politi, læger, sygeplejersr OSV er da alt for lille.

11. Penge til pasning skal følge barnet så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud
Mon det er noget problem? Den smule penge kan da ikke erstatte en arbejsløn, det må da være mest rationelt at en påsser en flok end at hver rustand skal lade den ene part gå hjemme ved et eller to børn

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst
nej, fordi børnrcheken blev indført for at undgå at beskatte børn - dengang man indførte moms var alle enige om at dem der have 12 børn ville blive urimelig beskattet i forhold til dem der havde kun 1 barn. tænk på i dag er det 25 % af alr hvad et barn loster der går til skat - enten man har stor eller lille inkoms,skal der ikke være skat på børn, derfor, Børnecheken

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing)
nå Ja ja det giver vel arbejde - det lyder sygt, de har betalt vejnettet i gennem deres dkat, så skal de vel ikke betale for at bruge det?

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned
Gradvist? nej ned med den, og lægmere skat på arbejdet

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt ?

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 procent af bruttonationalproduktet

18. Den danske asylpolitik bør lempes ? nåe ja hvordan?

19. Personer der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år skal gives varig opholdstilladelse

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner
Nåe kan man tage flere hensyn

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-07-08 19:53

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes så husleje fastsættes på markedsvilkår

Ideelt set ja, men det kræver mange års overgangsperiode og at markedet bliver helt frit, det er næppe realistisk de første 10-20 år.

2. Et dansk forbehold skal sikre at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik

Nej, det giver ikke rigtigt mening at et lille land som Danmark vil føre sin egen udlændingepolitik

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro

Der er alligevel ikke den store forskel, men en del ulemper ved kronen, så afskaf den bare.

4. Tyrkiet skal optages i EU så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi

Ja, når...

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet

Ja, hvis det samlede skattetryk ikke stiger

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede

Hvis det kan påvises at det løser nogen problemer, så gerne.

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes

Korrekt.

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau

Der er, som økonomien ser ud i dag, ikke brug for at øge det samlede skattetryk, men i høj grad at omfordele skatterne.

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes

Ja, det burde være sket for 10 år sinde, dermed kunne man have mindsket de meget skadelige høje huspris stigninger vi har se de seneste år.

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter

Høj vækst er ikke et mål i sig selv, men der er på en række områder brug for bedre service, først og fremmest på skole og uddannelser, det vil kræve højere skatter.

11. Penge til pasning skal følge barnet så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud

Nej.

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst

Ikke uden videre.

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing)

Ja.

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned

Nej, ikke generelt, en omfordeling til fordel for benzin/diesel økonomiske modeller kunne være en fordel.

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt

Nej.

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt

Ja, det er for det meste rent spild af tid.

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 procent af bruttonationalproduktet

Mindst.

18. Den danske asylpolitik bør lempes

Ikke generelt, men der er en række områder hvor den bør justeres.

19. Personer der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år skal gives varig opholdstilladelse

Ja, det er umenneskeligt at spærre mennesker inde i flygtningecentre i årevis.

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner
Nej.

Kommentar
Fra : PlysPige

Dato : 01-07-08 20:17

Jeg er personligt meget enig med dig BertelBrander men hvis du ville være venlig at uddybe følgende punkter for at se hvorfor du mener som du gør:

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes så husleje fastsættes på markedsvilkår

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst

18. Den danske asylpolitik bør lempes

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-07-08 20:41

1: Spørgsmålet er om det er rimeligt, effektivt og ikke mindst retfærdigt at samfundet for altid skal bestemme hvad huslejen skal være ved privat udlejning, det er det vel ikke. Der er heller ikke rigtigt andre områder hvor samfundet regulerer priserne så fast som det gør med huslejer.
Men man kan ikke fra den ene dag til den anden sætte markedet frit, for det ville få priserne på lejlighederne til at stige alt for meget. I praksis er man derfor nødt til at fortsætte med at regulere priserne i mange år endnu.

12: Man kan spørge sig selv om det er samfundets opgave at støtte rige forældre, om ikke vi burde begrænse de sociale ydelser til dem der virkeligt har behov, og lade de rige forældre selv betale det det koster at have børn. Det er sådan set et udmærket argument, problemet er bare at vi ved at hvis vi fjerner børnechecken til de rige vil der blive født færre børn, og det mener jeg ikke er i samfundets interesse.

18: Jeg ønsker ikke at gå tilbage til den asylpolitik som vi havde i 80'erne og 90'erne, Danmark kan ikke integrere det store antal flygtninge. Men der er et par områder hvor jeg mener at vi bør se på om ikke reglerne skal laves om. Det ene er 24 års reglen, som ikke virker hvis formålet var at forhindre tvangsægteskaber, men som er til gene for mange. Og det med at vi har mennesker, i rigtigt mange tilfælde familier med små børn, til at sidde passivt i meget små værelser på flygtninge centre i årevis uden at de kan blive sendt hjem, her mener jeg vi bør have en tidsramme, hvorefter der automatisk bliver givet asyl.

20: Jeg var måske lidt hurtig. Jeg mener at det er fint at skoler, fritidsklubber, sportsklubber og arbejdspladser indretter sig så der er plads til alle. Men vi skal passe på med at disse hensyn ikke går for vidt, det er hele tiden en balance. Hvor går grænsen mellem vores tolerance og andres intolerance?

Kommentar
Fra : PlysPige

Dato : 01-07-08 22:07

Jeg er ikke helt enig i dine argumenter BertelBrander.

1: Nej men samfundet har i forvejen har et liberaliseret boligmarked - nemlig andels- og ejerboligmarkedet

12: De rige mener selv at de ikke burde have adgang til den. I øvrigt synes jeg slet ikke det giver mening at et så lille beløb har indvirkning på antallet af fødte børn - slet ikke når den ikke er noget i forhold til udgifterne ved et barns opvækst. Der må være nogle skjulte variable. Kan du fremvise en undersøgelse der påpeger at det fører til et lavere antal fødte hvis børnechecken blev sat ned?

18: Jeg kan ikke udtale mig om den førte asylpolitik i 80'erne og 90'erne da jeg selv er født i 1990 men jeg ved at de nye tiltag har kørt Danmark ud på et sidespor hvor vi bevæger os på kanten af det lovlige. Samtidig er tiltagene ikke gjort for at bekæmpe noget men for at tilfredsstile DF's krav om at begrænse indvandringen. Jeg mener det er dobbeltmoralsk når man sender sine tropper til et fremmed land og bagefter ikke vil give dem opholdstilladelse i sit eget land efter næsten at have bombet dem til døde

20: Vi har religionsfrihed i Danmark og så længe man er en minoritet kan man ikke udgøre en trussel. Jeg finder ikke noget problem i at folk går med tørklæde medmindre der er tvang indblandet, at der serveres halalmad i daginstitutionerne eller at der opsættes badeforhæng i svømmehallerne. De kan jeg tolerere og andre kan derfor også tolerere mig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-08 22:08

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes så husleje fastsættes på markedsvilkår
Ikke i lejeboliger

2. Et dansk forbehold skal sikre at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro

4. Tyrkiet skal optages i EU så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet
Sku da kun hvis de blev brugt til grønne tiltag og ikke bare blev sluset ind i statskassen

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede
Hvorfor?

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes
Selvfølgelig ikke

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau
Sludder, det udsulter kommunerne

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter
Ja

11. Penge til pasning skal følge barnet så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud
Ja selvfølgelig

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst
Ja

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing)
Ja

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned
Ja

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt
Nej

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt
Ja

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 procent af bruttonationalproduktet

18. Den danske asylpolitik bør lempes
Nej

19. Personer der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år skal gives varig opholdstilladelse
Nej

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner
Slet ikke, vi er i Danmark alle sammen og følger danske normer

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-07-08 22:18

PlysPige,

1: Andelsboliger kan ikke handles frit, og privat udlejning af privat boliger er ikke liberaliseret.

12: Jeg ser børnepengene som samfundets tilskud til at folk får børn, uanset om de er rige eller ikke.

18: Jeg er enig langt hen ad vejen. Den asylpolitik der blev ført indtil ca. 2001 blev i store træk indført i 80'erne af den borgerlige regering.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-07-08 22:22

granner01,

Problemet med 11 er at det mest er et tiltag for at fremme privatisering af børnepasning, herunder at gøre det til forældrenes problem som forældrene må betale for og det vil medføre en forringelse af tilbudene.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-07-08 22:41

Jeg er lodret uenige i at børnecheken er et socialt tilskud. Den blev indført for at udligne momsen for børnefamillier,
Hvis man synes de rige betaler for lidt i skat så sæt deres skatteprocent op.
De skal ikke betale skat af deres børn - altså momsen. Grunden til at jeg protesterer er at de rige med børn ikke skal betale mere end de rige uden børn, og momsen på 25 procent af udgifterne tik et barn er et ret stort bekøb

Kommentar
Fra : PlysPige

Dato : 01-07-08 23:01

Stemmer du på Det Radikale Venstre BertelBrander? Jeg spørger mest i forhold til hvor jeg selv skal sætte krydset ved næste folketingsvalg og jeg må indse efter at have læst lidt mere omkring emnerne at du har ret i dine indvendinger...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-07-08 23:01

Blot et lille råd. Det er ikke praktisk at diskutere 20 eller flere emner på en gang, og da slet ikke at kaste alle disse spørgsmål ud i et forum med flere tusinde brugere. Hvis en bruger vil give dig et velunderbygget svar på 20 spørgsmål, vil det tage måske 20 minutter incl. logning, korrekturlæsning etc. Det vil du så betale 20 points for....til den "heldige".

Et gammelt ord - som bestemt ikke passer på nogen af kandu's brugere - siger: "En tåbe kan spørge om mere end 10 vise kan svare på.". Selv hvis 100 kandu-brugere afsatte en halv time hver for at tilfredsstille din videbegærlighed, ville du ikke få andet ud af det, end at meningerne er delte.

Hvis du vil have et statistisk materiale, skal du lave en hjemmeside med en eller flere meningsmålinger.

Venlig hilsen
oldboston

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 20 point
Dato : 01-07-08 23:07

Jeg kunne sådan set godt stemme på De Radikale Venstre, men de er mig et nummer for tandløse for tiden. Så jeg hælder mest til EL eller SF.

Jeg er lidt enig med Oldboston, det er svært at diskutere 20 ting på én gang, det bliver let til at der ikke bliver diskuteret noget, eller at man kører ud på et sidespor.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-07-08 23:12

Det er forfi man indså at momsen er en asocial skat at man indførte bærnecheken, børn skal ikke beskattes uanset om man er rig eller fattig - derfor bærnecheken.
moms er da værre end Erk plovpennings skat på bøndernes plove,

Godkendelse af svar
Fra : PlysPige

Dato : 01-07-08 23:27

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-07-08 00:11

Citat
Så jeg hælder mest til EL eller SF

Er der noget at sige til, at vi er en del som må stemme DF, som modvægt mod disse lallepartier EL & SF. Specielt El er da komplet til grin. SÅn et rigtig Rasmusmodsat parti... "Vi er imod - hvorfor - fordi det er vi".

Men det går jo osse meget godt for DF, med den dygtige ledelse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-07-08 10:19

12: Jeg ser børnepengene som samfundets tilskud til at folk får børn, uanset om de er rige eller fattige.

Nej nej så har du ikke forstået et klap! Jeg ved godt der er mange der har glemt hvorfor man giver børnecek!
Vi havde engang en statsminister der hed Knud Kristensen- han tog ved lære af Erik Plovpenning; Men i stedet for plove lagde han skat på læder! Da det så gik op gfor ham at det var det samme som at lægge skat på børnenes sko - så udlignede han ved at give et lille bitte børnetilskud.
Siden har vi fået omsætningsafgift senere igen meromsætningsafgift - - Hver eneste gang man har horhøjet disse afgifter har man forhøjet børnetilskuddene tilsvarende-Med den begrundelse at der ikke skulle være skat på børn
Hvis man er misundelig på de riges børnechek, så må man i retfærdighedens navn helle lægge en større skat på ALLE rige! DE FÅR IKKE TILSKUD TIL DERES BØRN DE FÅR KOMPENSATION FOR MOMSEN!
Det er en meget ubegavet måde at få mere ud ad de rige på, at hapse deres børnechek.