/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Nationalsocialister
Fra : mensamedlem
Vist : 715 gange
36 point
Dato : 27-06-08 22:48

Er nationalsocialister højre- eller venstreorienterede?

Ordet socialist indgår i betegnelsen hvilket er udtryk for en venstredrejning men en del af ideologien bygger på en konservativ racelære hvilket er et udtryk for en højredrejning

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 22:50

De har deres helt egen plads langt ude på den såkaldte højrefløj

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 22:52

...og det er ikke kun en del af ideologien, der
bygger på (med en meget mildt ord) en konservativ racelære. Det er grundstenen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-08 22:54

Man kan ikke sige at den nyopfundne nonsens racelære er konservativ.

At de kalder sig noget med sociale, betyder ikke at de er socialister,i den sædvanlige betydning.

Hvis manskal bedømme nationalsocialismen ud fra den gængse højre - venstre betragtning, er de vel nærmest et midterparti. Det samme gælder vel andre fascistiske partier, skønt de syeuropæiske udgaver er mere til højre.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 22:57

De regnes som yderste ekstreme højre ligesom fascisterne (to alen ud af en dårligst stykke).

Midterparti - gud fader bevar os

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 27-06-08 23:05

HØJRE
RØDE ER PÅ DEN MODSATTE SIDE ??? og vil egentligt det samme
UD/ UDRYD ?/ DIG OG ANDRE IKKE RET_TÆNKENDE MENNSKER
sieg heil / SS//
eller du kommer ud for et uheld___

Meget SIMPLE MENNESKER, der er bange for andre
i bund og grund...

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 27-06-08 23:09

Citat
konservativ racelære

Hvilket årstal snakker vi om, Dansk Politik, eller Svensk. ????
Har du et LINK_ tak

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-06-08 23:25

Citat
De regnes som yderste ekstreme højre ligesom fascisterne (to alen ud af en dårligst stykke).

Midterparti - gud fader bevar os

Nemlig

Kommentar
Fra : mensamedlem

Dato : 27-06-08 23:27

Du har ret i at racelæren i nationalsocialismen er grundstenen for ideologien frieda men hvis man gennemgår Hitlers partiprogram kaldet "De 25 punkter" er der mange socialistiske træk. Jeg nævner i flæng:

1. "Folkeuddannelsen skal udvides væsentlig så det er muligt for en hver tysker at få en højere uddannelse"

2. "Så snart børnene kan må skolen sørge for at de får forståelse for statstanken"

3. "Den enkeltes virke må ikke være i modstrid med den almene interesse"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 23:32

Tanken var god nok, men Hitler misbrugte sit eget partiprogram. De rene ariske racer havde det jo godt i Tyskland. Det var kun når personen ikke var arisk tysker at partiprogrammet blev forbigået.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-06-08 00:18

Jeg vil overhovedet ikke ind i debat om lighedspunkter mellem socialisme og Hitler. Det er dog for grotesk og også usmageligt.
Her står jeg af.
Går ned og kysser min tyske mand godnat og går op i min tyske seng med en god socialistisk tankegang og en god bog.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-06-08 00:27

Jeg vil ikke sammenligne med krigens tid, kun da der kom regeringsskifte i begyndelsen af 30'erne.

Kommentar
Fra : Gutenbergsen

Dato : 28-06-08 06:34

Citat
Tanken var god nok

Syntes du?

Højre - Intet med socialisme at gøre.

Kommentar
Fra : ole-madsen

Dato : 28-06-08 06:50

Citat
De rene ariske racer havde det jo godt i Tyskland

Ja, men hvad med dem, som ikke var så racerene?

Kommentar
Fra : mensamedlem

Dato : 28-06-08 10:11

Men er de mest venstreorienterede eller højreorienterede?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-06-08 10:20

Kors, og du kalder dig MENSAmedlem.

Måske skulle du også lukke dine andre åbne spørgsmål!

Nu fjerner jeg mit "abonnement" til dette spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 36 point
Dato : 28-06-08 11:01

Højre-venstre--højre-venstre!

De kaldte sig DNSAP I Danmark berød det danmarks nationalsosialistiske arbejderparti. Det lyder da vensreorienteret!

I sommeren 1941 angreb de Sovjetunione(Det siges at de dræbte 25.000.000 Plyndrede og voldtog)
for at udrydde bolchevismen, som de kaldte det. Det jå da være højreorinteret!
de gasede og dræbte 6.000.000 jøder - hvilken slags orientring er det?

Godkendelse af svar
Fra : mensamedlem

Dato : 28-06-08 11:48

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-06-08 14:36

De anses for højreorienterede, fordi de - udover racelæren - går ind for den korporative stat, hvor arbejdere og arbejdsgivere er organiserede i de samme organisationer, og hvor strejkerettten er ikke-eksisterende.

Læs mere om korporatisme her:
http://www.leksikon.org/art.php?n=1441

Det skægge er, at de såkaldt socialistiske lande (Sovjetunionen og de andre uhyrligheder) var organiserede på tilsvarende måde. Blot var arbejdsgiverne udskiftet med repræsentanter for det almægtige parti.

Og i begge systemer var den personlige frihed en by i Rusland/Berlin.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-06-08 14:37

En by i Rusland/Tyskland - skulle der have stået.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-08 15:28

silv tak