/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
fysik om atomer
Fra : andersss
Vist : 683 gange
40 point
Dato : 26-06-08 21:03

hej jeg er ny indenfor alt det med atomer og mangler derfor nogle færdigheder.
Jeg vil gerne havde en god forklaring på hvad anoder og katoder er og hvad forskellen er fra det og så anioner og kationer.

Jeg håber du kan give en beskrivelse af disse begræber

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-06-08 21:22

alt stof er bygget af atomer, der består af positive og negative partikler. Der er som udgangspunkt lige mnange positive (protoner) som der er negative (elektroner). De fleste atomer kan dog indgå i forbindelse med andre elektroner f.eks. ved at afgive eller optage en negativ ladning. Så bliver de til ioner -enten positive (hvis de afgiver en negativ ladning) eller negative (hvis de optager en negativ ladning). En kation er en positiv ion, mens en anion er en negativ ion. Kationer og anioner tiltrækker hinanden og danner krystalgitre, og således bliver eksempelvis køkkensalt (Na+Cl-) dannet.

Katoder og anoder er blot betegnelser for ledere som kan afgive eller optage strøm - f.eks hvis man sætte en ledning fra hver pol på et batteri ned i saltvand. Disse to ledninger vil så kaldes elektroder, og den der er på batteriets positive pol er katoden, og den anden er anoden.

Forskellen er altså at katoder og anoder er ledere i en proces hvor strøm paserer igennem et medie, mens kationer og anioner er atomer der har en elektromagnetisk uligevægt. I begge tilfælde er det elektroners opførsel vi snakker om, men i to helt forskellige scenarier.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-06-08 21:26

Anode/katode er noget med at stikke en elektrisk ledning ned i fx en væske. http://da.wikipedia.org har også på dette område en fin forklaring - prøv at slå det op dér.

En ion (an-ion eller kat-ion) er en partikel. Disse partikler kan flytte sig og derved lede strøm.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-06-08 21:37

Ups; jeg mente selvfølgelig:

De fleste atomer kan dog indgå i forbindelse med andre atomer

Kommentar
Fra : andersss

Dato : 26-06-08 21:53

hej sipelip
en ting er jeg dog også lidt i tvivl om for jeg har hørt at an skulle betyde det er en positiv ladning og kat skulle betyde at det var en negativ ladning

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-06-08 21:57

jeg har selv svært ved at huske forskel, men jeg har lige kontrolleret lidt rundt omkring, og kat=positiv, mens an=negativ. Wiki er også enig :)

Kommentar
Fra : andersss

Dato : 26-06-08 22:01

okay tak for det.
angående spørgsmålet skal jeg så tolke anoder og katoder som en masse f.eks. et bateri frem for et ekelt atom, for har jeg forstået det rigtigt hvis jeg siger at et enkelt atom ikke kan havde anoder og katoder i sig selv men at sammenligningen med et batteri ville være mere rigtig?

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 40 point
Dato : 26-06-08 22:08

ja, det er helt rigtigt. En katode eller anode er blot en leder af strøm, og kan derfor ikke selv være en ion, i det en ion er betegnelsen for et atom (eller molekyle) der er ude af balance. Følgelig kan en ion ikke have en anode eller katode, da en sådan er bygget af mange atomer eller molekyler.

Kommentar
Fra : andersss

Dato : 26-06-08 22:11

tak for dine hurtige svar sipelip og for havde hjulpet en nybegynder som mig på vej

Godkendelse af svar
Fra : andersss

Dato : 26-06-08 22:12

Tak for svaret sipelip.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-06-08 23:03

selv tak.