/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Syre spørgsmål.
Fra : vedikkealt
Vist : 4576 gange
200 point
Dato : 19-06-08 19:13

Til daglig arbejder jeg med syre batterier, syren i batterierne er Svovlsyre 37.5 %.

Jeg er ikke generet af den afdampning der sker fra batterierne, men kan da godt lige ane lugten når jeg tager plastikken af et batteri med 12 - 24 eller 40 storre celler / batterier.

Men selvfølgelig er afdampningen der konstant, og jeg kan jo ikke undgå at indånde den.

Sjældne gange fylder vi disse blybatterier med syre...og det stænker af...ja undskyld mig...sur røv, og vi køre dem efter påfyldning ud til afdampning.

Har stillet spørgsmål om, om disse dampe kan påvirke ens helbred nu...eller på sigt, men svaret er at der ikke skulle være nogle kendte helbreds følgevirkninger.

Er der nogle her på Kandu der ved hvad der er fup og fakta.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-08 19:16

Det er så vidt jeg husker brintdampe der opstår og de er explotionsfarlige hvis der ikke er ordentlig udluftning Såeee sundt ..nej vil jeg sige

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-08 19:26

Hvad siger arbejdstilsynet ?

http://www.at.dk/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-08 19:28

Hvad med blyet - Man forestiller sig måske ikke lige at bly kan fordampe; Men opløst idampene findes der små mængde ioner af bly. Hvem ved hvor meget. Skadevirkningen afhænger selvfølgelig også i høj grad af udluftningen. i lokalet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-06-08 19:54

Hvis du læser et sikkerhedsblad for et blybatteri fx

http://www.exide.dk/pdf/sikkerhedsdatablade/MSDS%202006%20-%20Blybatterier%20(DK).pdf

ser det ud som om en eller anden form for beskyttelse nok er påkrævet.

FX vil 50% af de rotter, der bliver udsat for ½ gram svovlsyredamp pr m3 luft i to timer, dø, og blod, nerver og nyrer kan beskadiges ved indtagelse.

Bly er specielt ubehageligt, fordi det som mange andre tungmetaller ophobes i kroppen, bl.a. i knoglerne.

Men Arbejdstilsynet har nok en holdning til det og nogle krav til hvordan arbejdet skal udføres, det håber jeg da.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-06-08 19:56

Ups glemte AF BLY

"FX vil 50% af de rotter, der bliver udsat for ½ gram svovlsyredamp pr m3 luft i to timer, dø, og blod, nerver og nyrer kan beskadiges ved indtagelse AF BLY.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-08 20:26

Jeg har selv engang arbejdet med syrepåfyldning af blybatterier samt opladning og ens tøj forsvandt jo også efterfølgende en vask så der er vist ikke så meget at diskuterer det er som sagt farligt og usundt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-08 20:44

Hvis der kommer syre-stænk på huden kan det give et slags brandsår hvilket jeg ikke anser for farligt, da du kan mærke det og skylle det med vand inden det "rigtigt" virker.
Værrer er det med øjnene, og derfor skal der iflg. arb.tilsyn være øjenskylleflasker brusere eller lign. i nærheden.
Der er nok heller ikke tvivl om at der skal være extra kraftig ventilation henover området hvor batterierne og syren håndteres.
Varm syre fordamer jo til luftvejene og giver let akut lungeødem som er livstruende.
Om meget milde lungeødemer giver varige skader ? Ja det vil jeg gætte på.
Svovlsyre har dog den fordel at det er stærkt lugtende.
http://www.silvan.dk/upload/silvan/PRODUKTER/Sikkerhedsdatablade/Svovlsyre%2096.pdf
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-08 20:49

Kære vedikkealt

...Brint kan ikke lugtes og er ikke giftigt. - opstår vist kun når der lades på batteriet.
...Bly fordamper ikke sådan lige ved stuetemperatur og ikke på ionform. Jeg tror ikke der kan dannes flygtige blyforbindelse i et blybatteri. Men ingen tvivl om at bly er giftigt og et godt råd (så vidt jeg ved) er at vaske hænder hvis man har rørt ved bly.

Jeg fandt følgende information på http://www.epi.state.nc.us/epi/oii/sulfuricacid/

"Chronic Health Effects of Repeated Exposure to Sulfuric Acid
Erosion of the teeth, stomatitis, gastric strictures, chronic bronchial irritation with cough, and/or chronic shortness of breath may occur with repeated or long-term exposure to sulfuric acid. Skin rashes may also occur with repeated exposures of dilute concentrations of sulfuric acid."

Desuden fandt jeg et datasheet, hvor svovlsyredampe angives at være mistænkt for at være kræftfremkaldende:

http://www.ilo.org/public/english/protection/safework/cis/products/icsc/dtasht/_icsc03/icsc0362.htm

Håber det kan bruges

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-06-08 21:02

For en god ordens skyld kommer der her en oversættelse (håber ikke jeg har lavet for mange fejl) :

"Chronic Health Effects of Repeated Exposure to Sulfuric Acid
Erosion of the teeth, stomatitis, gastric strictures, chronic bronchial irritation with cough, and/or chronic shortness of breath may occur with repeated or long-term exposure to sulfuric acid. Skin rashes may also occur with repeated exposures of dilute concentrations of sulfuric acid."

Kroniske helbredsmæssige effekter ved vedvarende udsættelse for svovlsyre
Beskadigelse af tænder, stomatitis, mavekramper?, kroniske luftvejs irritation med hoste og/eller kronisk stakåndethed kan forekomme ved gentaget eller langvarig udsættelse for svovlsyre. Skin udslet kan også forekomme ved gentagen udsættelse for fortyndet svovlsyre.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-06-08 21:13

Flot service SimonGjer

Og heldigt for mig, da jeg ikke kan hverken læse eller skrive Engelsk.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-06-08 22:34

Som fysiklærer har jeg lige fået ansvaret for 'arbejdspladsbrugsanvinsing' for fysiklokalet, af arbejdstilsynet. De kræver at på enhver arbejdsplads med kemikalier, skal der forefindes en sådan, og i den skal stå en masse om hvor der er sikkerhedsudstyr, hvordan ventilationen virker osv osv. Der skal så også være brugsanvisninger for de enkelte kemikaliers brug (forestil jer det i et fysiklokale med mange brugere), samt de enkelte kemikaliers brugsvejledninger. Disse brugsvejlendinger, som kan fås fra leverandøren, opridser bl.a. sundhedsfarlige egenskaber. Sådan en arbejdspladsbrugsvejledning skal i have hos jer, og der står det du spørger om. Den eneste jeg har liggende hjemme, er fra 1983, men det er nok ikke blevet mindre farligt siden da. Der står bl.a. følgende:
-----
Korttidsvirkninger:
indånding:Virker irriterende og/eller alvorligt ætsende på åndedrætsorganerne.
indtagelse: Virker irriterende og/eller alvorligt ætsende. Kan medføre opkastninger.
hudkontakt: Virker stærkt irriterende og/eller alvorligt ætsende. Varmeudvikling kan forekomme
øjenkontakt: Virker stærkt irriterende og/eller alvorligt ætsende med synsskader til følge.
Langtidsvirkninger: Kan give eksem og kroniske luftvejsskader.

Forholdsreegler ved omgang med stoffet:
udgå indånding af dampe/støv. Brug åndedrætsværn.Undgå kontakt med hud, øjne og klæder. Anvend beskyttelsesbriller og gummiforklæde. Sørg for rigelig ventilation og udsugning. Kan ved kontakt med metaller udville brint som danner eksplosive blandinger med luft. Indtagelse af føde eller drikkevarer forbudt.
-----
Hvis det var databladet fra 1983, er sikkerhedsforanstaltninger m.v. næppe blevet rignere, så der ER kendte følgevirkninger ifølge de datablade leverandørene medsender. Hvis din arbejdsgiver stejler, så mener jeg det er en sag du skal tage op med arbejdstilsynet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-08 23:25

Og nu er missekatten død
Den lever ikke mere
For den tog fejl af H2O
og H2SO4

Men bortset fra sådanne akutte virkninger af syren så er der kun en enkelt usikker melding om langtidsvirkninger af syredampene. Hvis du altså bare lader være at drikke det sådan som den stakkels missekat gjorde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-08 23:38

Lad være med at få det på tøjet. Og lad være med at inhalere over den koncentrerede syre i timevis. Men ellers ville jeg personlig være mere bange for natronlud.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-06-08 23:39

henrikkrebs -- jeg kender den på melodi som
'jeg havde en onkel Theodor,
det har jeg ikke mere;
for han tog fejl af H2O
og H2SO4'

men den med katten er også meget skæg:)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-08 23:45

Melodien er kendt som menuetten fra Elverhøj.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-06-08 23:55

eller....

'Jeg ønsker mig en himmelseng
en himmelseng med spejl i,
så jeg ka' lig' og spejl mig selv
jeg syn's jeg er så dejlig'

Hmmm......kært barn har mange navne

Jeg kender ikke til syrefaresignaler men vil blot tilføje:
PAS PÅ DIG SELV!

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-06-08 23:56

kanon - jeg vidste ikke hvad den hed, kun at jeg havde hørt den før. Men som en elev engang sagde efter min solo: "findes den også på melodi?"....

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-06-08 00:04

jeg fandt hele sangen på drikkeviser.dk :

Jeg ønsker mig en himmelseng,
en himmelseng med spejl i.
Så jeg kan ligge og se mig selv,
for ih, hvor er jeg dejlig.
Men det at få en himmelseng
det er vist ret besværligt,
og jeg er nu ej så køn,
hvis jeg skal være ærlig.

Hvad er det dog, der ligger der,
og ligner jordbær og noget.
Tys, tys, mit barn, det er din far,
der er kørt over af toget.
Han kunne ikke se sig for,
og heller ikke høre,
og så blev det (h)jul for ham,
men det er af dem, der kører.

Jeg havde en onkel Theodor,
jeg har ham ikke mere,
for han tog fejl af H2O
og H2SO4.
Min stakkels far var trommesla’r,
en dag han tabte stikken
men manden han var ikke sen
han slog et slag med . . . armen.

En mand faldt ned fra husets tag,
det dulmer dog på sorgen,
at han bli’r til hachis i dag
og biksemad i morgen.
Min bror faldt ned fra rundetårn,
og slog sin bare isse,
hans kone råbte ned til han,
“kom op og få lidt . . . kaffe”.

En murer stod på sit stillads,
og pilled’ ved en trisse.
Så lød det højt deroppe fra:
“Gå væk, for jeg skal . . . spytte”.
Og mens han stod på sit stillads,
han stod og saved’ klodser,
og hver gang saven kom for tæt,
han saved’ sine . . . fingre.

Kong Volmers røv gik op og ned,
dengang han voldtog Tove,
men det var ingenting imod,
dengang da ridder Ove,
jog op sin kæmpe svabergast
i jomfru Ane’s ridse,
da mærked hun for første gang,
at den ku’ mer’ end tisse.

Nu sidder de ved Gammel Strand,
de gamle fiskerkoner
med røven i det salte vand,
og fissen mod tre kroner.
Ja, mænd ka’ li det store sus,
og kvinderne det milde,
så nogen får en ordentlig en
og andre får en lille.

Hun kaldte ham sin egen dreng,
og for sin lille gosse,
så klapped’ hun hans bare røv
og leged’ med hans nosse.
Hun løste op sit strømpebånd
og viste ham sin ridse,
tog Peter i sin hule hånd,
og så fik Peter fisse.

Håber ikke det er alt for irrelevant, i givet fald undskyld.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-08 00:10

Den om at tage fejl af H2O og H2SO4 er da vist fra en af osvalds gamle revueviser.

Her er flere vers

En mand faldt ned fra første sal
og slog sin bare isse,
og konen råbte ned til ham
kom op og få lidt - kaffe
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak
kom op og få lidt - kaffe.

Se Ålborg fik et monument
hvor pigen står med gåsen,
og jeg har selv set, at hun har
kulsorte hår på - hovedet.
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Forleden dag skøn Else ku'
slet ikke åbne låsen,
nej det tror fa'en Hans Peer stod
og killed hende i - siden
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

I restaurantens køkken går
en skat som hedder Lise,
hun har en stor og møgbeskidt
og fedtet, flosset - kittel
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Hør lille Karen sig mig hvorfor
at du mig aldrig trøster,
oh, giv mig lov til blot en gang
at kysse dine - kinder
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Min buldog og min danske hund
et et par kære tosser
hver gang de ser mig bider de
i mine lange - røjser
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Jeg gik i skoven med to pir'
den ene hun hed Musse,
og I må tro mig når jeg sir'
hun had' en mægtig - hat på
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Kineser og Japaner er
i huden meget gule,
de har en egen sjov maner
når de skal til at - spise
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

På biltur spurgte pigen må
jeg styre mukkebikken,
jeg sva'red ja, lad gå, så
tog hun mig li' på - ordet
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Ja, alle pigerne de er
i grunden ganske søde,
dog skal man holde sig fra dem
når nu de har det - hvide
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Mathilde hun tog sig et bad
deromme bag ved klitten,
og vandet nå'de som hun sad
skam næppe op til - halsen
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak.....

Og nu er det vist ikke værd
at her vi mere sjunger,
det ellers ender med at vi
går hen og laver - uro
Molak - Molak - Mak-Mak-Mak
går hen og laver - uro.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-08 00:15

Risikoen for svovlsyredampe af hænger meget af syrens temperatur og af ventilationen på stedet.

Det er meget værre at få svovlsyre stænk i øjne eller på huden.

Gummihandsker, gummiforklæde og beskyttelsesbriller bør bruges når man arbejder med akkusyre.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-06-08 07:00

HÆ HÆ

Dælme dejligt med god humor...

Så nu har jeg fået dagens griner...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 20-06-08 14:04

Din arbejdsgiver skal have en arbejdspladsvurdering (APV) som du kan bede om at kigge i.

Der er jo ingen garanti for at der står noget fornuftigt i den. Jeg har set nogle ret korte beskrivelser. Men hvis der står noget helt andet end ovenfor i denne tråd - der er nogle ret relevante beskrivelser synes jeg - så kan du jo snakke med din sikkerhedsrepræsentant.

Har I ikke en APV bør du snakke med din sikkerhedsrepræsentant.

Har i ikke en sikkerhedsrepræsentant bør du snakke med din fagforening.

Hvis alt glipper kan du jo henvende dig til arbejdstilsynet og høre om ikke de har lyst til at komme forbi. De kan vel tipses anonymt. De har nemlig mulighed for at pålægge virksomheden at ændre i deres procedurer.

Under alle omstændigheder bør du kunne få lov til at få noget beskyttelsesudstyr. Åndedrætsværn eller andet. Du kan jo nøjes med at bruge det når du selv lugter noget grimt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-06-08 15:39

Jeg er meget glad for jeres deltagelse i mit spørgsmål her, som jeg har læst med stor interesse.

EN skrev ret hurtigt her, hvad mon Arbejdstilsynet siger til denne historie, og wupti sendte jeg dem samme spørgsmål som jeg stillede jer..og har fået følgende svar tilbage......

Sådan som du beskriver arbejdet, er der ikke fare for bly i luften i forbindelse med efterfyldning, men derimod ætsningsfare for hud og slimhinder, som skal imødegås med egnede beskyttelseshandsker og procesventilation.

Din arbejdsgiver skal sørge for en arbejdsladsbrugsanvisning (APB) på 37,5% svovlsyre samt instruere dig i korrekt arbejde med syren, som du også kan læse i APB’en. Se f.eks http://www.exide.dk/pdf/sikkerhedsdatablade/MSDS%20-%20Akkumulatorsyre%20(DK).pdf

M.v.h. Arbejdstilsynets Callcenter / Peter

Så min konklusion er at det ikke er mere farligt....end som så meget andet, om jeg kan bruge denne formulering....altså skal man ikke drikke det...jeg bliver ikke dum i kysen af bly...skal huske at bruge handsker...det hullede arbejdstøj er arbejdsgiverens problem...og til slut skal jeg undlade at tage bad i det og få det i øjnene...

Koncentrationen af afdunstningen kan ej heller være så høj....da det er et stort værksted og vi kun pakker max. 3 batterier ud af gangen...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-06-08 21:42

Tak for svaret SimonGjer.

Og den stækker til 4 stjerner når oversættelsen tages med

Jeg takker alle for at have deltaget seriøst i mit spøgsmål.

Og de indsatte sange har også trukket et par smil hos mig, og så havde de da så meget med spøgsmålet at gøre, at de var lidt syret

Venlig hilsen

vedikkealt