/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Flimmer i "flimmerkassen
Fra : kryds
Vist : 1343 gange
200 point
Dato : 18-06-08 16:52

Hej alle nørder. Normalt anser jer tv'et for fordummende tidsspilde, men lige i disse dage sender de noget som jeg gerne vil se finalerne af. Problemet er det, at fra om morgenen kl. ca 0630 til om aftenen kl. ca. 2030 er der så meget flimmer/sne på skærmen at man for det meste ikke kan se en disse. Har bemærket det tidligere men aldrig tænkt nærmere over det. Jeg har kun en almindelig antenne, som sidder oppe under taget. Kan det evt. have noget med vejret at gøre (højtryk/lavtryk) som bevirker signalerne går lettere igennem ved et knap så højt lufttryk eller har det noget at gøre med uv-stråler på taget?
Der er ingen tidsbegrænsning på besvarelser, men disse må gerne være velunderbyggede.

Mvh. kryds

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 18-06-08 17:09

tja, normalt ville jeg sige prøv en anden frekvens, da f.eks. DR sender på flere forskellige. Alternativt kan det også være retningen på din antenne der er forkert, så den ikke står helt som den skal, og derfor kun får et svagt signal.

Men når du nu siger at det kun er om dagen, så vil jeg da opfordre dig til at så på hvorvidt det ændrer sig i takt med vejret - altså om det er det samme hvad enten det er overskyet ellersolskin, regn eller tørt osv. Umiddelbart tror jeg at forskellene er marginale, og næppe ville kunne ses, men måske kraftig UV stråling kan mærkes - det er der bare ikke om aftenen og tidligt om morgenen.

Signalerne er jo elektromagnetisk stråling, og ved den frekvens de har, går de igennem al vejr uden de store forstyrrelser.

Bor du i nærheden af noget højspænding? Det kunne måske godt give noget påvirkning, kunne jeg forestille mig.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-06-08 17:09

Citat
Analoge signaler i varierende kvalitet
Det analoge signal skulle i sin tid sendes via radiobølger. I Danmark var det Statsradiofonien, der fik opgaven med at håndtere tv-signalet, og her havde man i forvejen et fint udbygget antennesystem, man udnyttede, og som vi nu begynder at vinke farvel til.
Det analoge fjernsyn bruger varierende spændinger og frekvenser i tv-signalet til at skabe sit billede.

[B]Hvor godt, billedet og lyden bliver, afhænger af, hvor stærkt signalet er. Når signalet er svagt, kommer der sne på skærmen og dårlig lyd[/B]. Dette gør det analoge signal sårbart over for dårligt vejr, ligesom man ud over danske kanaler kun kan se et begrænset antal kanaler fra de allernærmeste lande.

http://bredbaand.sydenergi.dk/Produkter/Digitaltv/Sider/Digitaliseringi2009.aspx

Ellers prøv at spørge hos DMI

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-08 17:09

Antennesignalet bør undersøges/måles.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 18-06-08 17:21

Ingen højspændingsledninger og andre kanaler er selvfølgelig afprøvet. Kom nu med noget konstruktivt!

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 18-06-08 17:23

Ikke en forklaring på problemet, men et læsningsforslag.

Jeg går ud fra du bruger det gamle analoge fjernsynssignal, der ophører om nogle år, mens DR og TV2, samt svenskere m.fl. har sendt digitalt TV (samtidig med det analoge) siden 2006.

I mit sommerhus satte jeg sådan en digital boks på sidste år, og har fået et helt flimmerfrit TV-signal, inkl DR2 som jeg ikke kunne se før. Boksen bruger den gamle TV-antenne, sættes ind mellem antennekabel og fjernsyn, forbindes til fjernsynet og evt DVD-optager med et scartstik. Boksen kan du få fra en 3-400 kr. Så kan du måske se finalerne i curling eller hvad det nu er uden flimmer.

Samtidig får du undertekster, TV-guide mv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 17:26

Få en til at optage det du gerne vil se

Hvis du alligevel aldrig ser fjernsyn nytter det nok ikke meget at fortælle dig at det er årevis siden "dampradioen" forsvandt.....

I dag har ALLE mulighed for et ordentligt signal - og det er IKKE via "3 pinde" på loftet.....

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 18-06-08 17:31

Hej vagnr - Det lyder måske ikke så tosset. Jeg skal til bestyrelsesmøde i aften, så ser vi lige hvad der er kommet i indbakken efter den tid
Mvh. kryds

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-08 17:54

Det er morsomt at læse de forrige helt hen i vejret forklaringer.

Din antenne er dårlig. måske en forkert til TV2 som du sikkert bruger til fodbold.

De sender kun på UHF kanalerne og vis du har en gammel vhf antenne er det kun rent held, hvis der kommer noget igennem, som overhovedet kan ses.

Prøv at låne eller købe en lille uhf stueantenne. Den er god nok ,hvis du ikke bor for langt fra senderen.

radiobølger bøjer ligesom lys i atmosfæren hvis den ikke er li´ge tæt overalt. Det mærkes især på sommerdage hvor solen opvarver jorden, som igen opvarmer de nederste luftlag.De udvidersig og luften fortyndes derved. Derfor får man også undertiden luftspejling over en sort vej på varme dage. Når solener gået ned kan varmeforholdet blive omvendt og bølgerne bøjer i atmossfæren på en måde så man bedre modtager fjerne fjernsynsstationer.

Prøv at skanne efter kanaler, måske finder du en tv2 sender tættere på, og uden sne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 18:08

Citat
Prøv at skanne efter kanaler

Tror du TVet er SÅ nyt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-08 18:25

Citat
Det er morsomt at læse de forrige helt hen i vejret forklaringer.

Din antenne er dårlig. måske en forkert til TV2 som du sikkert bruger til fodbold.

En skråsikker typr.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 18-06-08 18:31

Hej refi - har sådan en lyst til at give dig nogle point for din smarte bemærkning, men kan desværre ikke få sat minus-tegn foran
Hilsen kryds.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 18-06-08 18:40

han har vel brug for at hævde sig...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 18:50

Citat
Jeg har kun en almindelig antenne, som sidder oppe under taget

Du har jo selv forklaringen....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 18-06-08 19:13

ja vagnr. det med den boks det virker . min gamle far han bor ude i ingenmandsland på en gård og har et elendigt tv signal. så havde vi købt sådan en boks til ham og nu tager han dr1, dr2, tv2 helt uden flimmer og sne . et rigtigt godt billede. så det virker skam udemærket

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-06-08 19:20

Kære Kryds

Modtagelsen af TV-signaler over VHF (30-300 MHz) og UHF (0,3-3 GHz) båndet burde ikke bliver påvirket negativt pga. solen skinner. Nærmere tvært imod. Solens UV-stråling ionisere luften i ionosfæren og kan dermed reflektere radiobølger, herved kan signalet modtages over større afstande, men effekten er bedst for frekvenser under 30 MHz. Dog kan ioniseringen være tilstrækkelig kraftig ved høj solpletaktivitet til at dette har betydning for TV-transmission (Vi er vist lige pt. på vej ud af et solpletminimum).

Mit bedste gæt er, at dit TV-signal bliver forstyrret af en motor der kun køre om dagen. Fx. en vandpumpe til landmandens kvæg eller lign.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-06-08 19:35

...som Transor også er inde på:

Ved solopgang, hvor solens stråler kun opvarme troposfæren kan der danne et kraftigt temperaturinversionslag, hvorved VHF- og UHF-signaler reflekteres. Under disse forhold kan TV-siganles modtages optil 1000 km væk. Et lignende forhold gælder ved solnedgang. Dette kan selvfølgelig skabe forstyrrelser, hvis man pludselig modtager TV-signaler fra flere sendere.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-08 19:37

De reflekterende lag kan også opstå, og gør det,
en varm sommerdag.
Af og til får vi italiensk fjernsyn på skærmen via
VHF III

Godkendelse af svar
Fra : kryds

Dato : 18-06-08 23:36

Tak for svaret vagnr. Jeg ved ikke, om det er løsningen, men det meget sandsynligt. Desuden synes jeg godt om tonen i din kommentar

Venlig hilsen kryds.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-06-08 05:57

Tak Kryds, tror og håber det virker.