/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Problemstillinger
Fra : funkyfancy
Vist : 765 gange
20 point
Dato : 17-06-08 21:42

Hvad er jeres holdning til nedenstående politiske problemstillinger? Hvorfor mener du det?

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne

2. Hash bør legaliseres

3. DR skal privatiseres

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner

12. Islam er en trussel mod vores demokrati

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt

22. Efterlønnen bør afskaffes

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes

25. Registreringsafgiften på biler er for høj

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-06-08 21:51

Skal man svare på alt dette??? Nej
alimak

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 17-06-08 21:56

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne

Samfundet som helhed har gavn af kultur, kulturen ville blive for dyr hvis den skulle være rent brugerbetalt, så nej.

2. Hash bør legaliseres

Ja, men fulgt op af en massiv indsats over for misbrugere.

3. DR skal privatiseres

Danmark er for lille et sprogområde til at en seriøs "public service" station kan fungere på udelukkende brugerbetaling, så nej.

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen

Ikke i væsentlig grad.

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn

Naturligvis.

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

Samfundet skal sikre at folk kan færdes trygt på offentlige steder, det indebærer naturligvis at politikerne skal forbyde al rygning på offentlige områder.

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner

Naturligvis.

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet

Nej.

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob

Ja, det skal kunne betale sig at arbejde, det kan det også i dag.

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat

Nej.

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner

Naturligvis.

12. Islam er en trussel mod vores demokrati

Nej, nogle religiøse fanatikere kan være en trussel, ikke en hel religion, de fleste tilhængere af islam er fredelige og demokratiske.

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan

På langt sigt, ja.

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2

Naturligvis.

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger

Det har vi allerede gjort.

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige

Tværtimod.

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes

Naturligvis.

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet

Ja.

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler

Ja.

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser

Efter en længere overgangs ordning, ja.

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt

Ja.

22. Efterlønnen bør afskaffes

Nej.

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler

Jo.

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes

Nej.

25. Registreringsafgiften på biler er for høj

Tværtimod.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-08 22:04

gider ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-08 22:06

Er du i lære som politiker

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-06-08 22:41

Citat
6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

Samfundet skal sikre at folk kan færdes trygt på offentlige steder, det indebærer naturligvis at politikerne skal forbyde al rygning på offentlige områder.

Jeg er ikke enig, den enkelte ejer må selv bestemme hvordan der skal være i deres cafè.
Men ellers er jeg helt enig i det BertelBrander skriver

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 22:45

[CITAT]Hvorfor mener du det?

Jo hvorfor skulle jeg e egentlig ikke mene det?

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 18-06-08 08:42

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-06-08 09:32

Linselus BB

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-06-08 09:36

Kom af vanvare til at Branderts besvarelser Gyyyyys Godt han og ligesindede ikke har magt

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-03-09 18:46

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne
Uenig

2. Hash bør legaliseres
Enig

3. DR skal privatiseres
Uenig

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen
Enig

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn
Enig

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler
Enig

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner
Enig

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet
Enig

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob
Enig

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat
Enig

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner
Enig

12. Islam er en trussel mod vores demokrati
Uenig

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan
Uenig

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2
Enig

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger
Enig

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige
Uenig

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes
Enig

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet
Enig

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler
Enig

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser
Uenig

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt
Enig

22. Efterlønnen bør afskaffes
Enig

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler
Enig

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes
Enig

25. Registreringsafgiften på biler er for høj
Uenig

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 31-03-09 11:34

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne
Uenig

2. Hash bør legaliseres
Uenig

3. DR skal privatiseres
Uenig

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen
Enig

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn
Enig

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler
Uenig

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner
Enig

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet
Uenig

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob
Uenig

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat
Uenig

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner
Enig

12. Islam er en trussel mod vores demokrati
Uenig

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan
Uenig

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2
Enig

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger
Enig

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige
Uenig

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes
Enig

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet
Enig

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler
Enig

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser
Enig

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt
Enig

22. Efterlønnen bør afskaffes
Uenig

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler
Uenig

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes
Uenig

25. Registreringsafgiften på biler er for høj
Uenig

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 31-03-09 11:40

Hej kvikke hi hi Det er 9 mdr. siden tråden blev lukket

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-04-09 14:42

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne
Uenig

2. Hash bør legaliseres
Enig

3. DR skal privatiseres
Uenig

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen
Enig

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn
Enig

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler
Uenig

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner
Enig

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet
Uenig

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob
Uenig

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat
Uenig

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner
Enig

12. Islam er en trussel mod vores demokrati
Uenig

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan
Enig

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2
Enig

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger
Enig

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige
Uenig

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes
Enig

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet
Enig

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler
Enig

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser
Uenig

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt
Enig

22. Efterlønnen bør afskaffes
Uenig

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler
Uenig

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes
Uenig

25. Registreringsafgiften på biler er for høj
Uenig

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-06-09 22:18

Retsforbundets holdninger:

1) Det er partiets holdning.

2) Derom er der delte meninger i partiet.

3) Nej, men DR skal styres af et direkte folkevalgt tv- og radioråd.

4) Ja, det mener de fleste retsstatsfolk.

5) Ja, det tror jeg alle retsstatsfolk mener.

6) Derom vil der være delte meninger i partiet. De fleste vil nok vær enige.

7) Jeg tror, at stort set alle retsstatsfolk vil mene, at familierne selv bør bestemme fordelingen af barselsorloven.

8) Ja, hvis pengene er tjent ved ærligt arbejde og ikke ved udnyttelse af et monopol, f.eks. jordbesiddelse.

9) Naturligvis.

10) Enig. En inddragelse af de naturgivne og samfundsskabte jordværdier vil kunne fiannsiere en massiv lettelse af skatten på arbejde.

11) Ja, det mener Retsforbundet.

12) Nej, men islamistiske fundamentalister er det.

13) Ja. Det mener de fleste retsstatsfolk.

14) Ja.

15) Nej til Lissabon-traktaten. På længere sigt bør Danmark konvertere EU-medlemskabet til en frihandelsaftale og genindtræde i EFTA..

16) Samfundet bør sikre befolkningen fri og lige adgang til disse institutioner. Der skal være høje standarder, herunder sygehuse i verdensklasse, og der skal være frit valg. Så er det underordnet om de drives af det offentlige eller af private, men privat drift vil oftest være mindre bureaukratisk og smidigere.

17) Ja. Men først og fremmest bør man sikre samfundets ejendomsret til de naturgivne og samfundsskabte jordværdier gennem en løbende beskatning af disse.

18) Nej, i hvert fald ikke hvis man stopper spekulationen i beliggenhedsværdierne, jfr. pkt. 17.

19) Nej, det vil være en tilsidesættelse af forældrenes ansvar for deres børns kost. Det tror jeg, at de fleste retsstatsfolk vil mene.

20) Nej, det bør staten ikke blande sig i.

21) Ja, det har altid været partiets holdning.

22) Jeg stemte sammen med den øvrige folketingsgruppe imod efterlønnens indførelse. Selvfølgelig bør den afskaffes.

23) Hvis der menes "offentlige skoler" og der menes ensrettet religiøs påvirkning, så ja. Offentlige skoler skal være sekulære, og hvis der undervises i religion, bør det være om alle religioner og om verdslige livsanskuelser.

24) Det har partiet ikke taget stilling til, men forslaget forekommer rimeligt. Det vigtigste er, at der føres en økonomisk politik, der minimerer arbejdsløsheden. Den har retsforbundet anvist.

25). Ja. Motorafgifterne skal lægges på brændstofforbruget.