/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
waders neopren -virkemåde
Fra : lham
Vist : 2170 gange
100 point
Dato : 17-06-08 09:17

Har haft alm gummiwaders men fik dem aldrig brugt og nu er de mørnede og skal ud..

Hvad er funktionsforskellen på dem og neopren fiskewaders-feks har man tøj på indenunder eller er der der en vandfilm/vandlag ind mod kroppen som ved neoprendragter hos feks vindsurfere er de varmere eller koldere at fiske i end gummiudgaven, mere sikre /usikre mht "kæntring"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-06-08 09:34

De er klart varmere en gummi som bare er kolde ellers nogenlunde det samme men holder vist også bedre end gummi

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-06-08 09:41

neoprenwaders virker mere som en vintertørdragt, der er luft i skummet, ikke vand. Jeg synes også vandet trykker mindre på benene. Rent fysisk er det noget vrøvl, men det føles sådan.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-08 09:42

Joeh... Neopren waders er betydligt varmere at have på, end de 'gammeldags' i gummi.

Selv har jeg et par 5 mm. Ron Thomson waders.

Neopren 'optager' vand i det yderste porøse lag. Inderlaget/-siden er vandtæt, hvorfor man kan have sit 'alm' fisketøj indenunder uden at blive våd. Om vinteren har jeg både lange underbukser og alm. bukser inden i Neopren-waders'erne. Om sommeren nøjes jeg med alm. underbukser, sokker og intet andet.

Isoleringsegenskaben skyldes, at det udvendige lag 'holder' på vandet som derved 'står stille' i waders'erne og holder på varmen.

Hint: Jo tykkere neopren, jo større isoleringseffekt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-08 09:43

klemme2006 -> Ja der er 'luft' i skummet ....til waders'ene bli'r våde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-08 09:45

Ps. Det er faktisk en 'våddragt' som er vandtæt inadtil.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-08 11:12

er blevet meget klogere-en sidste afklaring. Hvis man nu er kommet langt uden for sivkanten og man skal tisse skal man på land modsat vindsurfere der bare kan lade vandet gå er det rigtigt

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-08 20:28

lham - > Man ka' sagten tisse i neopren-waders ...hvis man ik' har noget mod, at få våde tæ'r

Omkring 'luft' i neopren-waders:

Hvis og nu ...at: Luft sku' isolere waders'ne, så villle det være som at være beklædt med ½ cm. flamingo på underkroppen når man står i vand til livet.

VUPTI ...!!! ..så ville man stå på hovedet

NEJ ...for: De suger vand !

Omkring at 'falde overbord': Denne type waders vil netop optage vand, hvorfor de dermed fortrænger omtrent samme vædskemængde som de 'vejer' (= Arkimedes Lov) og vil derfor være neutrale ifht. opdrift. Dvs. at de hverken bidrager til opdrift eller 'tynger ned'. Man ka' svømme med dem på ...præcis som med en våddragt.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 18-06-08 07:06

Tak for svaret molokyle.
så blev jeg så meget klogere