/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Frøer på afveje.
Fra : Mosebaek
Vist : 558 gange
50 point
Dato : 16-06-08 18:04

Daw igen!
Her idag da jeg fræsede min brakmark (Eks køkkenhave) gjorde jeg en lidt underlig iagttagelse:
Da jeg kørte gennem en bunke græstørv,som har ligget der et par år,sprang der to frøer/tudser ud derfra og ind i hækken.De var fuldvoksne at se på.Så ud til at være helt sorte. (Måske fra jorden).
Hvad er det for nogle kanaljer,og hvorfra er de kommet? Vi har flere km. til nærmeste vandhul.
Kan vi risikere,de bliver til dinosaurer,og vælter hele hytten.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-08 18:12

De leder vel efter vand alle vegne.... at have frøer/tudser er tegn på at din jord ikke er forurenet, så det er et godt tegn

Citat
Hvad er det for nogle kanaljer,og hvorfra er de kommet?

Lad som om dette her er meget små bogstaver....de kom fra en tørvebunke, og er to frøer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 18:46

De flesrte voksne tudser lever ikke i vand. Vær glad for dem , de er gode til at tage snegle.
I tørke og om vinteren graver de sig ned.

Heller ikke alle frøer lever hele tiden i vand. Nogle frøer holder til i træer.

Frøer og tudser er ligesom alle andre padder fredet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 16-06-08 18:58

Her er en liste over frøer og padder, men det er nok ikke nemt for dig at gennemskue hvilke du har haft besøg af, når der var jord på dem

http://hjem.get2net.dk/bio/bio_zoo-padder-krybdyr.htm

Citat
Nogle frøer holder til i træer

Fy for pokker, så er det slut med at gå ture i skoven, jeg hader det kryb, og typisk nok så drager jeg, de simpelthen ligger på lur

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-06-08 19:03

Jamen de smager godt bode stegt og kogt

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-06-08 19:04

bode=både

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 20:14

Det er ikke lovligt hverken at koge eller stege dem i Danmark. De er alle fredet.

Hvis du vil se den lille fyr som kravler i buske og træer så prøv linket.
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Padder/Loevfroe.htm

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-06-08 20:21

Citat
Det er ikke lovligt hverken at koge eller stege dem i Danmark. De er alle fredet.

Det har jeg jo heller ikke skrevet, jeg skrev at de smager godt, og det var ikke i danmark de blev spist.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 20:33

Jeg har både klokkefrøer og store tudser i haven Det er sku hyggeligt Bare der er fugtigt så er det helt fint til tudser hvorimod bla. klokkefrøerne lever i mine søer

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-08 20:36

Citat
De leder vel efter vand alle vegne.... at have frøer/tudser er tegn på at din jord ikke er forurenet, så det er et godt tegn
Det lyder godt.

Citat
De flesrte voksne tudser lever ikke i vand. Vær glad for dem , de er gode til at tage snegle.
I tørke og om vinteren graver de sig ned.

Øh... jeg ku`vist godt bruge et foredrag i natur-videnskab.Jeg har altid troet at frøer/tudser,havde noget med vand at gøre.

Citat
Vær glad for dem , de er gode til at tage snegle.

Så er det måske derfor (7 9 13) vi aldrig har set en dræbersnegl,i vores have.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-08 21:29

Nå ja, løvfrø, det siger jo sig selv at den selvfølgelig er i løvtræer... tanketorsk fra min side

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-08 21:01

Tak for svaret Nordsted1.Efter at have set dit link,og helt tilfældig,her iaften i tv,er jeg næsten sikker:
Det er to Løgfrø`er.Ikke at forveksle med Løvfrø.
Ja ikke:Nu lyder jeg næsten som en kender.

VH. Mosebaek.