/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
HJÆLP
Fra : Fufuuh
Vist : 1052 gange
20 point
Dato : 15-06-08 20:09

hvad er Neutralisation har en prøve og vil så gerne vide hvad Neutralisation er for noget :S

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-08 20:22

Hvad snakker du om? Man neutraliserer hunkatt. Jeg har på fornemmelsen at du tænker på noget andet?

Kemi. man kan neutralisere en syre ved at titrere ækvivalente mængder base.
Eller ligeså neutralisere en base ved at tilføre passende mængde syre.
Det kan man vise med et PH meter Eller med en indikator der skifter farve ved ph 7. ph7 er neutralt

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-06-08 20:27

Neutralisation er et begreb inden for faget kemi. Man taler ofte om neutralisation i forbindelse med syrer og baser. Disse kan neutralisere hinanden. Under neutraliseringen bliver der dannet salt og vand. Efter en neutralisation vil pH-værdien være 7. Det er naturligvis også muligt at fortynde en syre eller en base med vand, men man vil aldrig kunne opnå en fuldstændig neutralisation, da der altid vil være et indhold af H+-ioner eller OH--ioner.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-06-08 20:30

Årsag til at der bliver dannet vand og salt
Grunden til dette er, at en syre indeholder H+-ioner og negativt ladet syrerest-ioner, mens en base indeholder OH--ioner og posetivt ladet metal-ioner (få untagelser). Disse stoffer reagerer med hinanden og danner vand, H2O og en slags salt. Grunden til at der bliver dannet salt og vand er fordi, at basens metal-ion forbinder sig med syrens syrerest-ion, og det danner en type salt. Grunden til, at der bliver dannet vand er fordi, at syrens posetiv ladet syrebrint-ion (H+) forbinder sig med basens negative ladet hydroxid-ion(OH-).

Eksempler på Neutralisation
KOH + HNO3 ? KNO3 + H2O

H2SO4 + Ba(OH)2 ? BaSO4 + 2 H2O

HCl + NaOH ? NaCl + H2O

CH3COOH + NaOH ? CH3COONa + H2O

HCL + NH4OH ? NH4Cl + H2O

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 20 point
Dato : 15-06-08 22:36

det skal tilføjes at man også kan neutralisere en syre ved at tilsætte et metal. Et ofte brugt forsøg i folkeksolen, er brugen af saltsyre, som tilsættes små stykker magnesium. man tester så opløsningen med korte intevaller, og når den er neutral, koger man væsken bort, og står tilbage med magnesium-di-klorid. Da der ikke indgår OH- ioner, dannes der ikke vand, kun salt, og syrens H+ ioner, bliver til hydrogen (H2) som bobler op af opløsningen. H2 kan så påvises ved at sætte en finger over toppen af reagensglasset, vente 10-20 skeunder, og derefter sætte ild til den gas der kommer ud når man flytter fingeren. Det giver et markant hyl eller hvin, som er karakteristisk for H2.

Jeg går ud fra at du skal til FSA her i den kommende uge, og det er et godt forsøg at bruge til neutralisation. Bruger syre/base neutralisation, så er præcision og omhu meget afgørende, da akvivalenspunktet (hvor oplløsningen er neutral) ligger indenfor en enkelt dråbe af syren eller basen. Det kræver altså dråbevis tilførsel for at ramme punktet, og man kommer meget hurtigt ud i nærheden af 2 eller 12 på pH skalaen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-06-08 23:37

dr_dem - husk at opgive dine kilder når du citerer (fx første link under en google-søgning på Neutralisation). Ellers opdager Fufuuh jo aldrig at det egentlig var for dumt at spørge her, når han lige så godt kunne have spurgt på www.justfuckinggoogleit.com

Godkendelse af svar
Fra : Fufuuh

Dato : 16-06-08 14:08

Tak for svaret sipelip.