/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
camera obscura, pinhole
Fra : martin232
Vist : 927 gange
45 point
Dato : 15-06-08 00:32

Er der nogen der kan forklare hvordan pinhole helt præcis fungere... Hvordan kan man "sende" billedet ind igennem et hul i midten på den forreste væg, som vil blive vist på bagvæggen. Eller retter sagt hvordan billedet kommer frem ved hjælp af pinhole teknikken?

ved godt på forhånd hvorfor billedet bliver spejlvendt, fordi lysstrålerne krydser hinanden

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 55 point
Dato : 15-06-08 01:00

alt, som belyses uden for kameraet spreder lys i alle retninger, også hen til nålehullet. Da lys går i rette linier, får du et virkeligt billede, hvis du sætter et stykke hvidt papir op. Tegn situationen, så er den selvforklarende. Eller oplev det: Placer dig i et mørkt rum med et åbent nøglehul med et stykke hvidt papir. Se billedet. Placer dit øje hvor billedet af flagstangsknoppen projiceres og konstater, at lige der ser du igennem nøglehullet flagstangsknoppen, hele flagstangsknoppen og intet andet end flagstangsknoppen. og sådan med alt andet uden for dit "camera obscura". Hver eneste billeddetalje sender lys igennem nøglehullet i èn retning og ingen andre.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-06-08 05:56

pbp_et forklarer det glimrende, kun en tilføjelse fra mig. Fordi lyset i et camera obscura passerer igennem et punkt er alt skarpt på væggen eller papiret, ligegyldigt hvilken afstand der er fra det der afbildes og til væg eller papir (uendelig dybdeskarphed). Hvis du i stedet for bruger en lup (samlelinse) er der meget mindre dybdeskarphed, du får ikke både det der er tæt på og det der er langt væk skarpt.

Godkendelse af svar
Fra : martin232

Dato : 15-06-08 23:46

Tak for svaret pbp_et.