/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Adskille stat og kirke
Fra : funkyfancy
Vist : 631 gange
25 point
Dato : 14-06-08 10:02

Går man efter jeres mening ind for adskillelse af kirke og stat hvis man mener at der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-08 12:24

Ja til at adskille stat og kirke
Nej til at mere hensyn til minoriteter

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-06-08 13:49

Hvis du vil have ligestillelse mellem de forskellige trosretninger, skal kirke og stat adskilles, da der følger previlegier med ved at være folkekirke. Så skal Muslimer, Jøder, Ateister og andre ikke forbi Folkekirken for at ordne officielle papirer m.m. som f.eks. navneatester og begravelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-08 14:50

Vi skal ikke åbne for mere middelalder her i Danmark.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-06-08 15:30
Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 14-06-08 21:31

JA / TIL KIRKEN / UD MED SATAN AF KIRKEN
tolk det som du vil_____
hader præster// ___ der pisser på mennesker.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-06-08 10:11

Jeg mener at vibør være store nok til at have religions- og tros frihed her i landet. det bør være helt op til folk selv, om de vil være tilknyttet folkekirken, være jehovas vidner, muslimer, asetroende, ateister, eller bare slet ikke være tilknyttet nogen trosretninger.

Får jeg gæster der er jøder eller adventister, tager jeg hensyn til deres spiseregler, lige som jeg også gør det ved folk der har sukkersyge, og vi bør være åbne for at der er folk der ikke arbejder fra fredag solnedgang til lørdag solnedgang, lige som der er andre der holder søndag fri.

Der bør være fuld trosfrihed for alle, og ikke som fætrene fra Dansk Folkeparti gerne vil diktere det. Lad dem der vil have et brændende helvede efter dette liv beholde det, så længe de ikke pådutter mig det. Folk må godt fortælle mig hvad de tror på, men de skal også respektere at min tro kan være anderledes, og at et nej til at få deres troshistorie er et nej, og burde kunne straffes lige som voldtægt og tyveri kan straffes.

Vi bør være et af de mestfrisindede lande i verdenen, med tolerance over for alle; - så længe de overholder grundloven, og ellers opfører sig anstændigt, og selv tolererer andrers synspunkter.

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 15-06-08 10:37

I har ikke givet et svar som jeg har ledt efter endnu:

Hvis vi nu antager at man synes at der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner - er man så i samme vending tilhænger af adskillelse af stat og kirke?

Hvis vi nu antager at man IKKE synes at der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner - er man så i samme vending tilhænger af adskillelse af stat og kirke?

Med andre ord: hænger de to begreber uløseligt sammen eller hvad? Hvorfor/hvorfor ikke?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 11:33

Citat
Vi bør være et af de mestfrisindede lande i verdenen, med tolerance over for alle; - så længe de overholder grundloven, og ellers opfører sig anstændigt, og selv tolererer andrers synspunkter.

Nemlig.

Og denne er vigtig.
og selv tolererer andrers synspunkter

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 25 point
Dato : 15-06-08 12:36

Der er ingen direkte sammenhæng. Der hvor det for mig hænger sammen er: ønsker en muslim eller ateist at have repræsentanter fra et helt andet trossamfund (folkekirken) til at ordne så vigtige dokumenter som fødsel og død; skal der stå en fremmed kirke bag din søns navnebevis. skal du tigge dine fjender om vigtige papirer. Nej, det bør være en uvildig instans, og i en muslis øjne kan folkekirken være hedningene der skal bekæmpes med sværet. Eller hvad med satanisterne eller ateisterne der heller ikke ønsker at respektere kirken???? Der er ingen direkte sammenhæng, men fætrene fra Dansk Folkeparti øønsker, sådan som jeg opfatter deres gøren og laden, en meget mere streng og lukket kristen stat, hvor der ikke er plads til muslimer og andre frafaldne. En adskillelse vil kunne give større lighed for loven mellem trossamfundene. I folkekirken er det staten der lønner præsterne, i alle andre menigheder er det dem der betaler præsterne,; og selvom man kan trække 10. og gaver fra i skat, er der en forskel.

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 30-06-08 19:39

Tak for svarene.