/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Lyshastighed er ultimativ??
Fra : Klumme
Vist : 974 gange
100 point
Dato : 14-06-08 08:26

Hvordan ved man, at lysets hastighed er den ultimative hastighed?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-06-08 08:32

det er teoretisk. Ligesom at jorden var flad.

http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/2001/02/

se evt disse udsendelser

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-06-08 08:36

http://community.dr.dk/default.ns?strItemID=forum&action=viewcontribution&intContributionID=1101540

også en debag. Men som sagt, der er folk på begge sider der holder på deres. Så et endeligt svar er umuligt at give.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-06-08 08:39
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-08 08:51

det ved man heller ikke.
hastigheder over lysets er muligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-08 08:55

Men så stiger massen, der skal bevæges, jo mod uendeligt ifølge Einstein...

En bedre forklaring finder du her, med henvisninger: Svend
http://en.wikipedia.org/wiki/Light_speed

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-08 09:17

Citat
det ved man heller ikke.
hastigheder over lysets er muligt

Det er vist en ommer teil. Du kan ikke først sige, at man ikke ved om lysets hastighed er den ultimative hastighed, og derefter sige, at hastigheder over lysets er muligt. Bestem dig

Svend.. Ja så stiger massen, men er det i sig selv en hindring for at lyshastigheden på 300.000 km/s kan øges??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-08 09:29

Einstein sagde:
Citat
Lysets hastighed i vakuum er den højeste hastighed i universet og kan ikke overskrides. Denne hastighed er den samme i forhold til en selv, uanset hvor hurtigt man bevæger sig.

Det er specielt det sidste udsagn i første linje som er interessant. Dette harmonerer nemlig ikke med Svends påstand og Teils... men Teil vrøvler jo..... sååååå

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-08 09:31

Kigger ind senere.... så kan I lige regne lidt på det i mellemtiden

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-08 09:36

Citat
Det er vist en ommer teil. Du kan ikke først sige, at man ikke ved om lysets hastighed er den ultimative hastighed, og derefter sige, at hastigheder over lysets er muligt. Bestem dig

Det er netop problemet klumme, ingen ved med sikkerhed.
Det hele er kun teorier.
Beviser mangler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-08 09:48

Det er en almindelig og forkert påstand at intet kan bevæge sig med mere end lysetshastighed.

Den kendte Cerenkov effekt skyldes at ladede partikler (fra en radioaktiv proces) i vand bevæger sig hurtigere en lyset.

Det er kun i vacuum at lysets hastighed er konstant målt i alle systemer.

Det er ud fra vores naturlige opfattelse af naturen ret uforståeligt. Men det er bevist ved talrige eksperimenter.
Beregningsprogrammerne i de nu så almindelige små gps enheder må tage hensyn til fænomenet for at kunne finde den rigtige position.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-08 10:59

Citat
Beregningsprogrammerne i de nu så almindelige små gps enheder må tage hensyn til fænomenet for at kunne finde den rigtige position.

Min GPS bevæger sig med samme hastighed som bilen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-08 11:00

Smart...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-08 01:47

Sådan til praktisk brug: Der sker det sjove, at massen vokser med hastigheden, og jo tættere på lyshastigheden du kommer desto tættere på uendelig viser din badevægt. Jo større massen er desto større energi kræver det at accellerere den, og et par hurtige indtastninger på lommeregneren viser, at det koster uendelig meget energi at accellerere noget til lyshastighed. Nede i CERN og ovre på Stanford har de nogen elregninger, der minder om et bruttonationalprodukt på at accellerere elementarpartikler og atomkerner op til i nærheden af lyshastighed. Et kig på lommeregneren og et ditto på dankortet fortæller, at det er ulasiggørligt. Og hvad ville der være på den anden side??? Uendelig stor negativ masse og alting vendt på hovedet?? (jeg tænker på en tangensfunktion, der lige har passeret pi halve = 90 grader af de irakiske.)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 01:54

Gu ved hvorfor man (jeg) så bliver banket i hovedet med at lysets hastighed er den højeste der kan opnås. Det er da muligt at den ikke kan blive højere fordi massen tiltager så enormt, men det er da ikke det samme som, at c's hastighed ultimativt = 300.000 km/s.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-08 02:00

Nej måske ikke, men set herfra skal der uendelig meget mere energi end det bag the BIG BANG for at komme dertil. Med tykkelsen på mine elledninger og størrelsen på alle Verdens kraftværker er det både en praktisk og en teoretisk grænse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 02:12

Det er ok pbp, at det praktisk talt er umuligt, men det undrer mig stadig, at jeg aldrig har hørt den version, hvor hastigheden på over 300.000 km/s er umuligt, da massen vil tiltage i en størrelsesorden så det faktuelt er umuligt.

Jeg har altid blot læst og hørt at hastigheden max kunne være 300.000 km/s og så i øvrigt ikke hæftet mig yderligere med det ... end of story, og det var dette som pludselig pirrede min nysgerrighed. Tak for at have bragt lyset ind i min stue, med 300.000 km/s LOOL

Som tillægsspørgsmål kommer så sp. Hvorfor er hastigheden konstant 300.000 km/s. Er der en naturlov, som påbyder lyset at bevæge sig med denne hastighed, hvis ikke andet griber ind?? I så fald hvilken??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 02:22

Nååå... ka være at jeg skal sætte lyshastigheden lidt ned på sengelampen, så mørket sænker sig, og få lidt nattesøvn... God søndag.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 07:44

"Som tillægsspørgsmål kommer så sp. Hvorfor er hastigheden konstant 300.000 km/s. Er der en naturlov, som påbyder lyset at bevæge sig med denne hastighed, hvis ikke andet griber ind?? I så fald hvilken??"

Når lysets hastighed er nået står tiden stille og så har man nået det der er muligt. Tiden og lysets hastighed er forbunden på denne måde at når du ikke bevæger dig går tiden som den plejer, men desto tættere du kommer på lysets hastighed desto langsommere går tiden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:17

Det forstår jeg ikke. Vi er enige om, at de 300.000 km/s kun er en grænse der er sat, da massetilgangen bliver uhyggelig stor, hvis den kommer over dette magiske tal.

Der er jo bare det lille men, at "lyset" jo ikke på forhånd ved om vi har tænkt os at passere grænsen med de 300.000 km/s. Teoretisk er vi jo i stand til at overskride denne hastighed, og hvis tiden skal stå stille når man når de 300.000 km/s får lyset / tiden da problemer, når vi smider en spand kul mere på og presser den op på 350.000 km/s.

Hvordan forklares dette??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:25

Tid er en faktor som forhindrer
at alt sker på én gang.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:30

Du er en doven hund Teil.... Beskriv nærmere hvad du mener.... selv om det tager tid. Du har ikke andet at lave.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:36

Det betyder at tid og hastighed har indflydelse på hinanden.
Doven ja masser af tid, hastighed lav.
Travlt tiden er knap, hastighed høj. Fartbøde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:38

Du gav i øvrigt ikke nogen forklaring på, hvorfor hastigheden enten er nul eller 300.000 km/s. Og om det var en "lov" som styrede dette og i så fald hvilken?? Og hvis man kravler over "numero magica" stigende til eksempelvis 350.000 km/s sker dette så gradvist, og hvorfor sker det så ikke gradvist fra nul til 300.000 km/s

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:38

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:40

Citat
og hvorfor sker det så ikke gradvist fra nul til 300.000 km/s

Det er også muligt, bevist af en dansk forsker, kvinde tilmed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:42

Hmmm Er hun på Niels Bohr Inst. Tror jeg har hørt hende i radioen. Kan du huske hvad hun hedder??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:43

Pu ha Synes massen øges med den fart jeg har på

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:46

Damen er i Amerika, der lavede hun forsøg med at styre lyshastigheden.
Og det kunne hun.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-06-08 09:48

klumme, hvis du gad at læse de første indlæg og se de indslag fra DR2, så ville du få svar.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-06-08 09:48

Den specielle relativitetsteori er en fysisk teori publiceret i 1905 af Albert Einstein. Den erstattede den Newtonske opfattelse af tid og rum og inddrog elektromagnetisme i form af Maxwells ligninger. Teorien kaldes 'speciel', fordi den er et specialtilfælde af den mere generelle relativitetsteori; således ses der bort fra gravitationen (tyngdekraften). Ti år senere publicerede Einstein en almen relativitetsteori, som medinddrager tyngdekraften.

[redigér] Baggrund
I den klassiske fysik, det vil sige før Einsteins relativitetsteorier, var mekanikken grundlagt af Galileo Galilei og Isaac Newton. Da de i deres tid kom med deres teorier om bevægelse og kræfter, revolutionerede det fysikken. Det ville senere vise sig, at deres teorier på samme vis blev overskrevet af en nyere og meget mere generel teori, relativitetsteorien. I Aristoles tid var opfattelsen at, et hvert legeme var i en absolut hviletilstand, med mindre det blev påvirket af en kraft. Da Newton kom med sine 3 love, blev det klart at sådan en absolut hviletilstand ikke fandtes. Man kunne for eksempel betragte en sky der driver over himlen. Står man på jorden, ser det ud som om skyen bevæger sig, og man selv står stille, men man kunne lige så godt se på os fra skyen. Der vil det se ud som om vi bevæger os, og skyen selv er i hvile. Denne modsigelse eliminerede der er et absolut rum. Altså er det ikke muligt at tildele en begivenhed en absolut position i rummet. Det afhænger af hvor man ser det fra. Sjovt nok accepterede Newton ikke denne konsekvens af sine egne love, da det ikke passede med hans opfattelse om en absolut Gud. Der var på den anden side enighed om at der måtte være en absolut tid. Det vil sige at den tid der går mellem to begivenheder, må være den samme for alle der observerer dem. Dette virker jo logisk nok, men relativitets teorien modviste senere dette. I 1865 kom fysikeren James Clark Maxwell med nogle ligninger, der forudsagde at lyset altid ville have samme konstante hastighed. Dette var lidt et problem, da man jo havde afskaffet det absolutte rum. Lyset måtte bevæge sig med konstant fart i forhold til et eller andet. Her opfandt man æteren. Et salgs medium som lyset bevæger sig i gennem, på nøjagtig samme måde som lyd bevæger sig gennem luft. Som følge af Newtons teorier, måtte al bevægelse være relativ. Det vil sige at hvis man kørte en bil med 50km/h, og kastede en bold i samme retning som bilen kørte med 20km/h, ville boldens fart være 70km/h, hvis man så den fra fortovet. I 1887 forsøgte Albert Michelson og Edward Morley at undersøge lysets fart relativt til jordens, og derved deres egen bevægelse gennem æteren. De opstillede et apparat som gjorde dette muligt. Det viste sig til stor overraskelse at lysets fart var den samme, ligegyldigt om de bevægede sig i lysets retning, mod eller vinkelret på. Altså selvom de jagede lyset gennem æteren, bevægede lyset sig ikke langsommere i forhold til dem. Det voldte store kvaler i fysikkens verden og man forsøgte det næste årti at finde en løsning. Det lykkedes ikke rigtigt, indtil Einstein i 1905 udgav sin artikel om den specielle relativitetsteori. Einstein havde som ung funderet over modsigelserne i Newtons og Maxwells teorier. Hvordan kunne lysets fart være konstant i følge Maxwell, når Newton påstod at lyset bevægede sig i en æter, og al bevægelse var relativ? Man burde jo kunne indhente lyset hvis Newton havde ret. Det vides ikke om Einstein vidste noget om Michelsons og Morleys forsøg resultater, der netop modsagde dette. Men Einstein holdt fat i Maxwells teori, og forestillede sig at hvis man bevægede sig med lysets hastighed, så holdt et spejl foran sig, så ville man ikke kunne se sit eget spejlbillede. Lyset ville aldrig nå frem til spejlet. Einstein tog til sidst konsekvensen, og det store revolutionerende skridt, og afskaffede begreberne æter og absolut tid! Den galilæiske relativitet sagde: ”Stof adlyder de samme fysiske love i et hvilket som helst inertial system, uafhængigt af dets orientering, position eller konstante fart.” Einstein tilføjede kun tre ord til denne definition, og det viste sig at have store konsekvenser. " Både Stof og lys adlyder de samme fysiske love i et hvilket som helst inertial system, uafhængigt af dets orientering, position eller konstante fart.”.

[redigér] Konsekvenser
Nogle af de mærkbare konsekvenser der kunne udledes fra den specielle relativitetsteori, og som senere er blevet bekræftet eksperimentelt, er:

Det er umuligt at vide om man bevæger sig med konstant hastighed eller står stille; faktisk kan man kun bevæge sig med en hastighed relativt til noget andet. Derfor giver det i princippet ikke mening at tale om at "stå stille", men formuleringen benyttes ofte (bl.a. i denne artikel) for at øge læsevenligheden.
Jo hurtigere man bevæger sig, desto langsommere går tiden, set fra en observatør, der ikke bevæger sig.
Lysets hastighed i vakuum er den højeste hastighed i universet og kan ikke overskrides. Denne hastighed er den samme i forhold til en selv, uanset hvor hurtigt man bevæger sig.
Jo hurtigere man bevæger sig, desto mere vejer man, målt af en observatør, der ikke bevæger sig.
Der er dog tale om ting, der ikke har indvirkning på den almene dagligdag. Hvis man eksempelvis ser på den sidste konsekvens, er der tale om, at hvis man vejer ca. 70 kilogram og bevæger sig med halvdelen af lysets hastighed (ca. 150.000 kilometer i sekundet), vil ens masse være på ca. 80 kilogram. Men en bil, der vejer 1000 kg, vil ved en hastighed på 250 km/t kun få en masseforøgelse på cirka 30 milliarddele af et gram, hvilket er umuligt at registrere på en masse på 1000 kg.

[redigér] Eksterne links
Einsteins artikel fra 1905
Stanford, Dr. Sten Odenwald, Special & General Relativity Questions and Answers:
How does general relativity incorporate rotation?
What happens to rotating solid objects in relativity theory?
Stub
Denne artikel er kun påbegyndt. Hvis du ved mere om emnet, kan du hjælpe Wikipedia ved at udvide den.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Speciel_relativitetsteori"
Kategorier: Artikler der bør formateres | Relativitetsteori
Skjult kategori: Artikelstump

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-06-08 09:49

Den specielle relativitetsteori er en fysisk teori publiceret i 1905 af Albert Einstein. Den erstattede den Newtonske opfattelse af tid og rum og inddrog elektromagnetisme i form af Maxwells ligninger. Teorien kaldes 'speciel', fordi den er et specialtilfælde af den mere generelle relativitetsteori; således ses der bort fra gravitationen (tyngdekraften). Ti år senere publicerede Einstein en almen relativitetsteori, som medinddrager tyngdekraften.

[redigér] Baggrund
I den klassiske fysik, det vil sige før Einsteins relativitetsteorier, var mekanikken grundlagt af Galileo Galilei og Isaac Newton. Da de i deres tid kom med deres teorier om bevægelse og kræfter, revolutionerede det fysikken. Det ville senere vise sig, at deres teorier på samme vis blev overskrevet af en nyere og meget mere generel teori, relativitetsteorien. I Aristoles tid var opfattelsen at, et hvert legeme var i en absolut hviletilstand, med mindre det blev påvirket af en kraft. Da Newton kom med sine 3 love, blev det klart at sådan en absolut hviletilstand ikke fandtes. Man kunne for eksempel betragte en sky der driver over himlen. Står man på jorden, ser det ud som om skyen bevæger sig, og man selv står stille, men man kunne lige så godt se på os fra skyen. Der vil det se ud som om vi bevæger os, og skyen selv er i hvile. Denne modsigelse eliminerede der er et absolut rum. Altså er det ikke muligt at tildele en begivenhed en absolut position i rummet. Det afhænger af hvor man ser det fra. Sjovt nok accepterede Newton ikke denne konsekvens af sine egne love, da det ikke passede med hans opfattelse om en absolut Gud. Der var på den anden side enighed om at der måtte være en absolut tid. Det vil sige at den tid der går mellem to begivenheder, må være den samme for alle der observerer dem. Dette virker jo logisk nok, men relativitets teorien modviste senere dette. I 1865 kom fysikeren James Clark Maxwell med nogle ligninger, der forudsagde at lyset altid ville have samme konstante hastighed. Dette var lidt et problem, da man jo havde afskaffet det absolutte rum. Lyset måtte bevæge sig med konstant fart i forhold til et eller andet. Her opfandt man æteren. Et salgs medium som lyset bevæger sig i gennem, på nøjagtig samme måde som lyd bevæger sig gennem luft. Som følge af Newtons teorier, måtte al bevægelse være relativ. Det vil sige at hvis man kørte en bil med 50km/h, og kastede en bold i samme retning som bilen kørte med 20km/h, ville boldens fart være 70km/h, hvis man så den fra fortovet. I 1887 forsøgte Albert Michelson og Edward Morley at undersøge lysets fart relativt til jordens, og derved deres egen bevægelse gennem æteren. De opstillede et apparat som gjorde dette muligt. Det viste sig til stor overraskelse at lysets fart var den samme, ligegyldigt om de bevægede sig i lysets retning, mod eller vinkelret på. Altså selvom de jagede lyset gennem æteren, bevægede lyset sig ikke langsommere i forhold til dem. Det voldte store kvaler i fysikkens verden og man forsøgte det næste årti at finde en løsning. Det lykkedes ikke rigtigt, indtil Einstein i 1905 udgav sin artikel om den specielle relativitetsteori. Einstein havde som ung funderet over modsigelserne i Newtons og Maxwells teorier. Hvordan kunne lysets fart være konstant i følge Maxwell, når Newton påstod at lyset bevægede sig i en æter, og al bevægelse var relativ? Man burde jo kunne indhente lyset hvis Newton havde ret. Det vides ikke om Einstein vidste noget om Michelsons og Morleys forsøg resultater, der netop modsagde dette. Men Einstein holdt fat i Maxwells teori, og forestillede sig at hvis man bevægede sig med lysets hastighed, så holdt et spejl foran sig, så ville man ikke kunne se sit eget spejlbillede. Lyset ville aldrig nå frem til spejlet. Einstein tog til sidst konsekvensen, og det store revolutionerende skridt, og afskaffede begreberne æter og absolut tid! Den galilæiske relativitet sagde: ”Stof adlyder de samme fysiske love i et hvilket som helst inertial system, uafhængigt af dets orientering, position eller konstante fart.” Einstein tilføjede kun tre ord til denne definition, og det viste sig at have store konsekvenser. " Både Stof og lys adlyder de samme fysiske love i et hvilket som helst inertial system, uafhængigt af dets orientering, position eller konstante fart.”.

[redigér] Konsekvenser
Nogle af de mærkbare konsekvenser der kunne udledes fra den specielle relativitetsteori, og som senere er blevet bekræftet eksperimentelt, er:

Det er umuligt at vide om man bevæger sig med konstant hastighed eller står stille; faktisk kan man kun bevæge sig med en hastighed relativt til noget andet. Derfor giver det i princippet ikke mening at tale om at "stå stille", men formuleringen benyttes ofte (bl.a. i denne artikel) for at øge læsevenligheden.
Jo hurtigere man bevæger sig, desto langsommere går tiden, set fra en observatør, der ikke bevæger sig.
Lysets hastighed i vakuum er den højeste hastighed i universet og kan ikke overskrides. Denne hastighed er den samme i forhold til en selv, uanset hvor hurtigt man bevæger sig.
Jo hurtigere man bevæger sig, desto mere vejer man, målt af en observatør, der ikke bevæger sig.
Der er dog tale om ting, der ikke har indvirkning på den almene dagligdag. Hvis man eksempelvis ser på den sidste konsekvens, er der tale om, at hvis man vejer ca. 70 kilogram og bevæger sig med halvdelen af lysets hastighed (ca. 150.000 kilometer i sekundet), vil ens masse være på ca. 80 kilogram. Men en bil, der vejer 1000 kg, vil ved en hastighed på 250 km/t kun få en masseforøgelse på cirka 30 milliarddele af et gram, hvilket er umuligt at registrere på en masse på 1000 kg.

[redigér] Eksterne links
Einsteins artikel fra 1905
Stanford, Dr. Sten Odenwald, Special & General Relativity Questions and Answers:
How does general relativity incorporate rotation?
What happens to rotating solid objects in relativity theory?
Stub
Denne artikel er kun påbegyndt. Hvis du ved mere om emnet, kan du hjælpe Wikipedia ved at udvide den.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Speciel_relativitetsteori"
Kategorier: Artikler der bør formateres | Relativitetsteori
Skjult kategori: Artikelstump

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:49

Nå ok... så var det ikke hende. Mener ellers hun snakkede noget om acceleratoren CERN.

Pause... så kan du tænke dig om i mellemtiden og lade dine guldkorn flyde.

Fortæl mig forresten lige, hvorfor du mener Helle Birgitte snyder??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:50

Tanken er for øvrigt hurtigere en lysets hastighed.
Tankevækkende da det er fyssisk kemisk og en tredje faktor, ikke
klarlagt.
Jeg forstår massen øges når tanken flyver.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:53

Ja man kan hurtigt kommeen sviptur til Gardasøen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:54

Citat
Mener ellers hun snakkede noget om acceleratoren CERN.

Den kommer man jo ikke udenom.

Citat
Fortæl mig forresten lige, hvorfor du mener Helle Birgitte snyder??

Så bliver jeg smidt ud med atomaccelerators hastighed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 09:56

LOOL Nå så drop det....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 10:00

Citat
Tanken er for øvrigt hurtigere en lysets hastighed.
Tankevækkende da det er fyssisk kemisk og en tredje faktor, ikke
klarlagt.
Jeg forstår massen øges når tanken flyver.

Egentlig tankevækkende at den intensive tankevirksomhed ikke
kræver et køleanlæg af større format.

Så er vi inde på temperatur, hvilket også har noget at sige i forbindelse
med hastighed. Friktion i rummet ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 10:01

Anja C Andersen har jeg hørt...Hun er spændende http://www.nbi.ku.dk/ansatte/beskrivelse/?id=143217

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-08 10:19

Husk lige at lys ikke bevæger sig som partikler men som bølger...

Hvis du kører med 100 m/sek og skyder gennem forruden med 1000 m/sek er projektilets hastihed jo 1100 m/sek.

Hvis en ambulance kører mod dig med 100 m/sek og du hører sirenen med lydens hastighed
godt 300 m/sek lyder det med en højere tone end når den har passeret dig...Vist dobler effekten?

Men hvis du flyver med 500 m/sek og lyser fremad med de knap 300000 m/sek er lysets hastighed stadig kun 300000 m/sek, fordi lysets hastighed ikke kan overskrides...

Og fordi du tænker på Garda Søen, er der jo intet der har bevæget sig over Alperne,
hverken partikler eller bølgebevægelser, Svend

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 10:23

Ja Einstein forstod at vende verden på hovedet. Når din kone er for lille sender du hende bare ud med et rumskib der flyver med en sådan hastighed at hendes masse fordobles. Så har du dobbelt glæde.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 10:28

Prøv lige tænk på følgende:

1) Afstanden i tiden, imellem to afdøde personer, er ind i al evighed konstant !

2) Afstanden i tiden, imellem en afdød person og en levende, vokser med 365,256 dage
per år !

3) Både 1) og 2) gælder for de lysfronter af reflekteret lys, disse personer har
udsendt/udsender til rummet, som stadig farer af sted "somewhere".

4) Når en levende person nu sætter sig i et rumskib, som accelerer op til lysets hastighed,
bevæger denne person sig, i forhold til en afdød persons lysfront, med konstant tids-
afstand : ergo er personens og rumskibets tid over, de eksisterer ikke mere !

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 10:30

Altså er lysets hastighed den øverste grænse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 10:37

Citat
Altså er lysets hastighed den øverste grænse

Det var så kun teorier, ikke beviser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 10:38

Citat
fordi lysets hastighed ikke kan overskrides...

Jo det ved man med sikkerhed.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 10:40

Har heller ikke regnet med at du kunne tænke logisk og læse indholden af en tekst

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 10:41

Det hedder jo nok indholdet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 11:03

Citat
fordi lysets hastighed ikke kan overskrides...

Jo det ved man med sikkerhed

Hvis man teoretisk ikke kender den øverste grænse for lyshastighed, ved man jo ikke om denne hastighed kan overskrides

Svends udsagn fordi lysets hastighed ikke kan overskrides... er da korrekt, men man kender blot ikke den ultimative højeste hastighed.

Svend skrev:
Citat
Husk lige at lys ikke bevæger sig som partikler men som bølger...

Kan lys ikke optræde både som bølger og partikler, fast stof..???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 11:07

Citat
Den generelle relativitetsteori beskriver tyngdevirkninger og bevægelser forårsaget af disse. Kort forklaret gælder: Vedrørende 'rum' og 'tid':

Geometrien af et rumligt område er bestemt af masse- og energifordelingen i området. 'Forløbet' af den 'lokale tid' er ligeledes bestemt af områdets masse- og energifordeling.
Vedrørende bevægelse:

Bevægelsesforholdene af en partikel er bestemt af 'rum-tids-geometrien' i det område partiklen befinder sig.
Einsteins tyngde-teori kan meget kort formuleres sådan:

'Stoffet' bestemmer 'rum-tids-geometrien' og 'rum-tids-geometrien' bestemmer 'stoffets' bevægelse.
En konsekvens af den generelle relativitetsteori er bl.a., at 'tiden går' langsommere i et stærkere tyngdefelt end i et svagere.
(Reference: A. Einstein: "Grundlage der allgemeinen Relativitätstheorie". Annalen der Physik, 1916, (49): p.769-822)

OBS!

Citat
En konsekvens af den generelle relativitetsteori er bl.a., at 'tiden går' langsommere i et stærkere tyngdefelt end i et svagere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 11:19

Mystikken har sin plads i videnskaben.

Citat
The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science.
Albert Einstein
US (German-born) physicist (1879 - 1955)

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 11:21

Ja mystikken blev først indført af denne mand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 12:27

Så synes jeg at når lyset bevæger sig i en kurve i stedet for lige ud
hvilket burde være det enkleste, så vil kurvebevægelsen skabe modstand
og bremse hastigheden til under lysets hastighed
Kun i lige bane kan hastigheden så stige til over lysets hastighed, universets
udvidelse sker med x hastighed, lys i samme retning vil blive 300.000 plus x.
Alting er relativt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-08 12:45

Lys bevæger sig vel ligeud med mindre det afbøjes?

Taler vi om hvidt lys??
Prøv at sende lys gennem et 3 kantet glas legeme...

Afbøjningen her er jo en kendt følge af forskellig bølgelængde, Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 12:58

Citat
Lys bevæger sig vel ligeud med mindre det afbøjes?

Det afbøjes i rummet.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 13:00

Det er ikke rigtigt !!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 13:01

ikke meget bevæger sig lige ud i universet, for ikke at sige
alt bevæger sig i en bue.

Samme i naturen, som ikke skaber former med lige linier.
Undtagelser findes vel nok. I det små.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 15-06-08 13:03

Ja, sov godt...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-08 02:23

Lyshastigheden i vacuum, c nul kan regnes ud som

c nul = kvadratroden af (1/(my nul * epsilon nul))

hvor my nul er det tomme rums gennemtrængelighed for magnetisme og epsilon nul er det tomme rums gennemtrængelighed for elektricitet, og det er en størrelse, som gælder for alle elektromagnetiske fænomener, ikke bare synligt lys, men også Kalundborg langbølgesender og TV2 fra Hovesenderen ("København vest") samt mobiltelefonsignaler. Såhar vi vist fået det almindelige med.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 23:59

Uhuuu hvem skal jeg give point. Kom med et forslag....og det behøver ikke lige være dig selv LOOL

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 05:55

Tak for svaret pbp_et. Lidt klogere blev jeg da