/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Novelle analyse ord HASTER!!!!
Fra : simon-s50
Vist : 1419 gange
60 point
Dato : 09-06-08 10:33

Daw alle i dejlige mennesker.
Jeg har et lille spørgsmål omkring noglge ord.
Er der nogen der kan noget i retningen af kronologisk, flashback osv. osv. osv...
Og det HASTER VIRKELIG MEGET skal nemlig op tirsdag den 10. kl 10 og det skal printes ud inden plz håber at der er nogen der har nogle ord jeg kan bruge.
Hilsen Simon
PS. skal også helst have betydningen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-08 10:36

Citat
Er der nogen der kan noget i retningen af kronologisk, flashback osv. osv

Hvad mener du??

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 10:39

Jeg tænkte på om der er nogen der kan nogle totalt kloge ord som fx kronologisk og flasback, så når jeg imnorgen sidder foran cencor og lære om skal anakysere min novelle så jeg kan side novellen er kronologisk eller forfattereren bruger flashback som virkemidler

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 10:42

er der ikke nogen der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-08 10:44

Simon... det går aldrig godt. Din måde at formulere dig på, levner ikke megen plads til at begynde at slynge om dig med fremmedord. Så går der helt ged i den for dig, og det er så gennemskueligt for en lærer / censor

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-08 10:46

Du kommer altså nemt ud i noget rod, hvis du begynder med fremmedord, du ikke er helt sikker på betydningen af, så hold dig hellere til det sprog du plejer at bruge..

Pøj pøj med din eksamen

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 10:46

Citat
Så går der helt ged i den for dig, og det er så gennemskueligt for en lærer / censor

Hva mener du med det Klumme
Hvis du mener det er fordi at det bruger man sjællendt skal du lige vide min dansk lære har lært os alle sådanne ord har bare ikke hørt efter

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 10:52

Hos min lerre tror jeg kun det kan give point selv om man siger dette er en kronologisk novelle og der er blever brugt flashback.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-08 10:53

Jamen det er jo lige det, som det hele handler om Simon. Det tager tid at indlære nye ord. Man husker dem først, når man begynder at bruge dem, og det har du ikke rigtig mulighed for, når der kun er 23 timer tilbage inden du står ved det grønne bord. Så jeg hopper fra. Men good luck i morgen

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 10:54

Tak klumme men desuden man må godt have noter (der ikke er lære rettet) med ind til forberedelsen

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 09-06-08 11:08

Jeg har været oppe idag....

Lærte betydningen af ordet tilbageblik

Vil du ha' nye ord eller betydningen af dem du nævner?

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 11:10

Nej dem har jeg Millister

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-08 11:21

Jamen så er det bare om at komme igang med at øve sig

http://www.fremmedord.dk/A

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 11:30

Tak nordsted

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-08 12:05

Hej Simon.

Jeg har office 2000 og på den model er der en synonym ordbog. Tast Shift F7 eller gå i Funktioner -Sprog på klik på Synonym ordbog.... måske det kan hjælpe dig lidt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-06-08 12:52

Forfatteren bruger virkemidler som - æ - kronologisk flac back - jammen gør han mon det? Hvis du kommer med sådan en påstand, ja så bliver du kogså nød til at forklare, hvor i novellen han gør det, det vil læreren eller censor bore lidt i. det lyder imponerende! men det er nok for sent at forberede den slags - hvis du ikke allerede ved hvad det er for en forfatter eller hvad det er for en novelle du skal op i.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-08 13:05

Hvad hedder forfatteren og hvad hedder novellen?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-06-08 16:33

Har du ikke den lærebog I har haft hele året? Står der ikke noget i den?

Eller forventer du at Vi kan lære dig et helt årsværk på under et døgn?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-06-08 16:47

Hej kære elev
Jeg føler med dig, kunne også de der tricks med at aflede censor og "tvinge" det spørgsmål igennem, som jeg var bedre til end det jeg egentlig skulle fortælle om.
Ja, man kan godt imponere ved at bruge fremmedord, men man ska' sørme have et stort lager af dem når man sidder ved det grønne bord og så skal man pinedød også kunne forklare dem, hvis det går så galt.

Så den med flash-back går jo ikke, når novellen mere er til prospective. (Fremtid). Eller hvad med Status quo (Som tingene er nu).

Pøj pøj i morgen, men ærlig talt, hvis du var min unge, havde du nok haft udgangsforbud gennem længere tid - og lidt flere slidmærker i dine skolebøger.

mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 17:54

Klumme tror ikke det virker i dette tilfælde.
Valde tror jeg godt jeg kan
Granner01 det ved jeg ikke endu.
With nej vi har brugt kopipapire.
ingelein det går nok

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-06-08 19:20

Kan du bruge noget af det her?:

http://fagweb.vuckolding.dk/flex/analysemodel.htm

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-08 19:23

eller:

http://www.haderslev-katedralskole.dk/kf/prosaanalyse.htm

ellers søg selv på google - novelle analyse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-06-08 22:08

Jeg forstår mindre og mindre af hvad det er du ønsker hjælp til.

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 22:09

With har prøvet google og tror ikke jeg kan bruge hjemmesiderne desvære...

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 22:11

Det går nok valde

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-06-08 22:16

Tja, hvis ikke du kan bruge det sidste link jeg skrev, så forstår jeg ikke dit spørgsmål.

På linket står de ord du efterlyser (og mange flere) med kursiv inkl. forklaring (f.eks. kronologisk, flash-back, flash-forward, cyklisk, eksplicit m.fl.)

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 09-06-08 23:01

Nu kan jeg se det vith

Godkendelse af svar
Fra : simon-s50

Dato : 10-06-08 13:03

Tak for svaret vith. Håber du kan bruge pointene

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-06-08 13:20

Selv tak.

Hvordan gik det så??

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 10-06-08 20:25

Jeg er dansklærer.
Tro ikke, at vi ikke kan gennemskue dig

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 12-06-08 11:51

kun 2 desvære

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-06-08 11:57

Okay - men det ER altså osse svært at indlære det hele i sidste øjeblik!

Ha' en go' dag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-06-08 12:16

Citat
02 gives for den tilstrækkelige præstation

Karakteren 02 er beståelseskarakter og kan altså sammenlignes med karakteren 6 efter 13-skalaen.

Hvad piver du for?? I betragtning af, at du ikke har lavet et klap hele året, får du alligevel beståelseskarakteren 02