/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
IRA i Nordirland
Fra : SACA2
Vist : 1414 gange
200 point
Dato : 06-06-08 17:05

Jeg er igang med at lave en opgave om IRA i Nordirland og vil høre om nogen kan svare på følgende.
1. Hvem er IRA`s modstandere? Hvad har de gjort af modstand mod IRA?
2. Er IRAs kamp ovre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-08 17:10

Her er der lidt læsestof

http://da.wikipedia.org/wiki/IRA

Surt at skulle lave opgaver i sådan et fint vejr

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-08 17:10

http://da.wikipedia.org/wiki/IRA Du må selv læse det op. Jeg gider ikke skrive din opgave hehehe

http://www.google.dk/search?hl=da&q=ira&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

68.900 hits. Der må være lidt du kan bruge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-08 17:28

Prøv også engang at læse på denne side, der står flere interessante ting

http://www.eire.dk/

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 06-06-08 19:07

Komme
Dette er sørme ikke hele min opgave..
Jeg kender godt de link Nordsted har sendt. øv

Jeg mangler bare ovenstående spørgsmål besvaret..Jeg ved godt hvem IRA er og hvad de kæmper for, men mangler viden om modstanderne..og om hvad modstanderne har gjort og om de stadig kæmper for et forenet Irland..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-06-08 21:04

Her har du en god informationsguide, med mange links, i forhold til en opgave om konflikten i Irland - pøj pøj med opgaven.

http://www.skrivopgave.dk/Opgaveeksempler/nordirland

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 06-06-08 21:42

Spørgsmål nr 1, der må besvarelsen vel være

Citat
IRA har søgt at nå sit politiske mål er at fjerne britiske militære styrker fra Nordirland og forene dette land med Irland altså danne et forenet Irland, ved at bekæmpe det britiske styre med terror, ikke bare i Nordirland, men også i selve England.

Men må indrømme, at jeg selv er i tvivl, for der har også være meget ballade vedr. religion

Svar på spørgsmål nr 2

Citat
Opgav i 2005 den væbnede kamp og destruerede sine våben
fra mit første link,

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 07-06-08 12:01

Jeg har selv skrevet om IRA i en opgave for nogle år siden, og jeg fandt meget god materiale fra følgende sider:
www.sinnfein.ei
www.leksikon.dk
www.cain.ulst.ac.uk
www.elkarri.org
www.irelandsown.net
www.augie.edu
www.ctv.ca

Jeg har bare skrevet links ind her, så må du selv sortere i dem

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 08-06-08 19:16

dette er blot enide til at udbygge din opgave.
Få fat på en af pastor Pr------(præsleys) taler og sammenlign den med tonefaldet i Hitlers taler jeg vil tro du kan låne båndene på bibliotekerne. Måske den engelske ambassade.

Det er også en god ide at læse aviserne fra den periode, blot de store aviser herhjemme.

Hvis du har god tid så find en roman der handler om den tid, så kan du bedre forestille dig hvordan det var-

Borgerkrig er jo noget af det værste der findes

god arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 10-06-08 13:52

Tak for svaret Nordsted1. Og rigtig god sommer....