/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Omregning af N & Pa
Fra : Højris
Vist : 7348 gange
500 point
Dato : 05-06-08 08:40

Omregning af N. & Pa.
Jeg læser på et bremsesystem ( clamping force 0-200.000 N. )
Og ( opr. Pressure 0 - 15,7 M Pa. )
Spørgsmålet !

1.   hvor mange N. går der til 1 kg.
2.   hvor meget er 1 Pa udtrykt i psi.
Håber spørgsmålet er til at forstå.

Højris.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 05-06-08 09:36

Tyngdeaccelerationen (som har en gennemsnitsværdi her på jorden på 9,80665 m/s²) hiver i massen 1 kg med kraft på 9,80665 N. En Newton er altså kg*m/s² i uforkortede SI-enheder. En Pascal er 1 N/m². Psi betyder Punds per square inch og 1 psi er lig 6894,757 Pa.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-06-08 22:12

Hej rubion !
Det som jeg ligesom høre dig sige er at.
1. 1 Kg = 9,8N rundet 10N og 1 N = 100G.
2. 1 Pa= 10 Ug pr. cm2.
Er det det eller har jeg gjort en , fejl eller ?
Er 1 bar 12,5 psi eller der omkring.
Højris.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-08 22:44

Det er rigtig som rubion siger:

Du kan ikke konvertere Newton til Kilo,

Kg er jo en vægt, 1 N er den kraft 1 kg har som tyngdekraft på jordoverfladen.

Ifølge Newton: kraft = masse * acceleration: K = m *g, hvor g = 9,80665 m/sec^2,
K i Newton altså 9,80665 gange massen i kg...

Og tryk, også rigtigt Pa er N/m^2, en meget lille enhed,

Normalt regner vi jo i bar = 100000 Pa eller 0,1 MPa.

Og da 1000 psi er ca 70 bar er 1 bar rigtigt ca 12,5 psi...

Hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 500 point
Dato : 07-06-08 00:53

Så vidt jeg lige husker er en atm = ca. 14,5 psi , så en bar er lige en anelse mindre i psi. En bar svarer til 10 tons/m2, altså 10 000 kg/m2 , altså 10 000 000 g/10 000 cm2 = 1000 g/cm2.
En pascal er 1/100 000 kg pr cm2, det må være det samme som 1/100 g pr cm2, altså 10 mg/cm2 og ikke 10 ug/cm2 (hvis ikke jeg lige har fået et nul eller to galt i halsen her i farten... En normal standard-atmosfære er i hvert fald 101325 Pa = 1013,25 hPa = 1013,25 mbar.

Som Svendgiversen siger, kan man ikke konvertere newton til kilo, hvis det skal være helt korrekt, men folk gør det jo konstant alligevel. Det er den samme ting som at vægt og masse ikke er det samme. Massen 1 kg vejer mindre (har en mindre vægt) i en svagt tyngdeacceleration, end ved en stærk. Fx vejer det ca. 53 g mere på en af polerne end ved Ækvator. Ca. halvdelen af forskellen skyldes centrifugalkraften ved Ækvator, resten skyldes de 21 km ekstra afstand til jordens centrum, i forhold til polerne, pga. jordens fladtrykthed. Men folk kalibrerer selvfølgelig deres vægte til at vise nogenlunde det samme i vægt, som masse, hvad enten de er Nordpolen eller i Sydafrika. På månen vejer massen 1 kg ca. 170 g og på rumstationen ISS har det ingen vægt. Men det betyder ikke at det ikke vil gøre ondt at få kastet en sten i hovedet i vægtløs tilstand. Stenen vil slå præcist lige så hårdt som hvis den blev kastet på jorden. En balancevægt ville ikke behøve en ny kalibrering, hvis man flyttede den mellem forskellige tyngdeaccelerationer, så længe de bare er større end nul, fordi lodderne vil påvirkes af den samme kraft som det man vejer. En centrifuge, der blev brugt som vægt, ville vise den korrekte vægt alle stederne. Endnu en forskel på masse og vægt er at et kilo bly vejer mere end et kilo flamengo, hvis man ikke vejer begge dele i vaccum, pga. luftens opdrift (ca 1/800 af vands opdrift, mere nøjagtigt 1,29 g/l). De fleste er ligeglade, men en censor til en fysikeksamen vil tisse i bukserne af fryd over at høre alt dette ?

Det er selvfølgelig ikke SI-enheder, når fx en kranfører snakker om "tonsmeter", men hvis man kender tyngdeaccelerationen på 9,80665 m/s2, så er det jo nemt at omregne til Nm (newtonmeter). Det er heller ikke unormalt at støde på trykenheden kP/cm2, altså ”kilopond pr. cm2”, som betyder det samme som kilogram-kraft pr. cm2, som er det samme som en ”teknisk atmosfære” (hvis jeg husker rigtigt) og svarer nogenlunde til 1 bar. Psi er jo også en ”grim” enhed (pounds per sqare inch, altså pund-kraft pr kvadrattomme). Tryk udtrykkes også jævnligt i mmHg (=Torr), altså millimeter kviksølvsøjle. Og i meter væskesøjle og meter vandsøjle. Det er også enheder der forudsætter viden om tyngdeaccelerationen samt væskens massefylde. Altså igen ”vægt” frem for kraft. Normalatmosfæretrykket er lig 760 mmHg eller lidt over 10 mVandsøjle.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-06-08 06:47

Vedkommende gider nok ikke afslutte sit spørgsmål selv om svaret er kommet.
Det ses af tidligere spørgsmål.

- Ubesvarede 2
- Besvarede 16
- Annullerede 7
- Slettede 0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-08 14:30

1 MPa er jo 1000000 Pa og 1 bar 100000 Pa, altså er en MPa 10 bar

1 bar er som nævnt ovenfor ca 14,5 psi og 1 MPa altså 10 gange så meget...

Helt nøjagtigt 145.04 psi ifølge denne enheds omregning:
http://www.convertworld.com/da/

1 N er stadig 9,80665 kg *m/sec^2, Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-08 15:13

Nej 1 N er det samme som 1 kg m/s2. Det er simpelthen definitionen på en Newton.
Man bruger kun betegnelsen N fordi det andet er så langt og besværligt.
Så du tager fejl svendgiversen.

Man kan godt konvertere Newton til kilo.
Der går da 1000N på 1 kN.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-08 15:27

Rigtigt transor: 1 N er pr definition det samme som 1 kg m/s2,
så jeg undskylder og gentager min første forklaring:
"
Ifølge Newton: kraft = masse * acceleration: K = m *g, hvor g = 9,80665 m/sec^2,
K i Newton altså 9,80665 gange massen i kg... "

Og man kan stadig ikke konvertere en kraft til en masse, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 07-06-08 18:07

Tak for svaret rubion.
Som Svendgiversen siger, kan man ikke konvertere newton til kilo, hvis det skal være helt korrekt, men folk gør det jo konstant alligevel.

Ja og hvorfor mon. ?
For mit eget vedkommende, er det for at få noget mere håndgribeligt at forholde mig til.
Et Kg. er et Kg. men ( clamping force 0-200.000 N. ) det er da en løjerlig fætter at forholde sig til.
Men nu, ud fra den udmærkede beskrivelse.
Svend burde egentlig også ha haft en sjat point da han også bidrog med opklaringen.
Hav fortsat en god sommer.
Hilsen Højris.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 07-06-08 20:10

Selv go´sommer. Jamen Svend må gerne få halvdelen af pointene, eller dem alle. Jeg aner alligevel ikke hvad jeg skal bruge dem til. Men jeg ved ikke lige hvordan den sag kan ordnes. Måske noget med at oprette et fiktivt spørgsmål, som han kan besvare. Hvad siger du svend?