/ Forside/ Teknologi / Udvikling / CSS / Spørgsmål
10  ME.alexan.. 100
Cssboxe med indhold.
Fra : Eyvind
Vist : 582 gange
100 point
Dato : 04-06-08 19:57

Hej caskade stil side nørder.

Jeg har leget lidt i programmet kompozer (efter anbefaling)

For at det nemmere kan vises har jeg brugt intern css
http://www.hirsenet.dk/cssbox.htm

Men det jeg gerne vil er udover at lave boxe inde i boxse, er også at genbruge indholdet.

Altså:
Vælge et land som har steder med sig og hvor så et hotel kan vælges med billede osv.

Jeg kan godt lave et link men ved ikke rigtigt hvordan det skal hænge sammen.

Udover at kunne redigere boxene et sted (ekstern css) ville jeg også gerne kunne redigere indholdet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-08 20:46

Jeg vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-08 08:28

At lave et externt stylesheet, ud af dét du allerede har, er nemt:

Gem koden:
Kode
<style type="text/css">
.land {
width: 90%;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #ffcc00;
font-family: Comic Sans MS;
}
.sted {
font-family: Comic Sans MS;
background-color: #ffcc00;
width: 85%;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
}
.hotel {
width: 80%;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #ffcc00;
font-family: Comic Sans MS;
}
</style>

..i en fil (f.eks. lande.css) og fjern 'style' markøren, så indholdet kommer til at se sålede ud:
Kode
<!--
.land {
width: 90%;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #ffcc00;
font-family: Comic Sans MS;
}
.sted {
font-family: Comic Sans MS;
background-color: #ffcc00;
width: 85%;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
}
.hotel {
width: 80%;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #ffcc00;
font-family: Comic Sans MS;
}
-->

Nu kan du indsætte det externe stylesheet (lande.css) i din <head> .. </head> sektion med koden:
Kode
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="[sti-]lande.css" />

[sti-] betyder i ovenstående, at du kan angive en absolut (http) eller en rod-/biblioteksrelativ sti til dér, hvor du har gemt filen.

Nu kan stylesheet'et bruges på alle dine sider, men indholdet...:
Kode
<div class="land">Land</div>
<div class="sted">Sted</div>
<div class="hotel">Hotel</div>
<br>
<div class="land">Land: Grækenland - Spanien - Portugal<br>
<br>
<div class="sted">Sted: Poros - Kreta - Kos<br>
<br>
<div class="hotel">Hotel: Poseidon - Alexia - <br><br><br><br></div>

..skal du stadig rette på aktuelle sider.

Hvis du vil kunne rette indhold af en side dynamisk, må du ENTEN benytte PHP, ASP el. lign til at styre hvad som skal vises og selve indholdet hentes som include fil fra en database. Databasefilen skal så kun rettes ét sted.

..ELLER; lave en form for CSS 'galleri'. Altså noget alá:

http://www.cssplay.co.uk/menu/photo_not_so_simple

..ELLER; et imagemap i CSS:

http://www.cssplay.co.uk/menu/imagemap#nogo

Noget af 'fidusen' er at benytte CSS egenskaben display. Se et eksempel hér:

http://www.cssboxing.com/temp/span_popup_tekst_og_billede.html

Et HTML element gøres 'usynligt' med egenskaben display:none

..det gøre synligt ved mouseover med HTML elementets pseudo-egenskab :hover i kombination med display:block egenskaben.

Man også kan placere flere billeder/tekst oven på hinanden og med egenskaben z-index bestemme hvilket 'lag' af billeder som skal ligge øverst. z-index værdier kan ligeledes ændres ved :hover egenskaben og dermed kan flere billeder 'bytte plads'.

Derved kan al indholdet rettes på samme (HTML-) side og man slipper for, at have flere sider at rette indhold i. Selve CSS koden som bestemmer hvilket indhold på HTMLsiden som skal vises, kan selvfølgelig stadig gøres extern.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-08 11:35

Hmmm.

Jeg bruger allerede ekstern css men jeg lavede det lige med internt css for at det kunne ses hvad jeg har lavet.

Men det er lidt kedeligt, at det ikke som med rammer og inderrammer kan bygges i "etager".

Men så kan en hel side vel lægges ind på en side et stykke nede så jeg får samme virkning.

Og nu har jeg besluttet at forsøge mig med css og ikke skifte hest til php og lign.

Vender tilbage senere på dagen.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-08 15:36

Citat
Men det er lidt kedeligt, at det ikke som med rammer og inderrammer kan bygges i "etager".

JA, men hvis dét ska' ku' la' sig gi' sig; så må man ty til Javascript's dynamiske adgang til DOM.

..og så 'nærmer' vi os i betænkelig grad: AJAX = (X-)HTML + Javascript + PHP/APS

Citat
Men så kan en hel side vel lægges ind på en side et stykke nede så jeg får samme virkning.

..som frames ??? ..men UDEN frames ?

Dette er f.eks. 'noget' man laver med include i PHP/ASP:

1.) PHP: http://www.tizag.com/phpT/include.php
2.) ASP: http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.asp

..eller:

3.) http://www.hardcoder.com/scripting/php/include_files.php

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-08 15:57

Tak for svaret molokyle....................

Ja altså svaret er godt nok, selv om jeg ikke kan li' svaret.

Jeg leger videre med, lidt andre idéer.