/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fuglekuglerne bliver for bløde
Fra : BentSchmidt
Vist : 2171 gange
20 point
Dato : 27-05-08 21:48

Kan nogen hjælpe mig med hvordan man kan gøre fuglekugleblandingen af margarine, havregryn og fuglefrø stivere i sommervarmen.
Udhældt i kokosnødder bliver de spist i store bidder på bare en enkelt dag eller 2.
Kan man iblande noget for at gøre det stivere og lidt mere holdbart i varmen?Blandingen er fin i vinterhalvåret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-08 22:04

Næ, ikke andet end et råd om at undlade fedtstoffet i foderet her om sommeren....fuglene har ikke behovet for det nu, da de så rigeligt kan supplere med det de finder i naturen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-08 22:18

Jeg har ikke prøvet at fodre med fedtstofer i sommervarmen. Men jeg har en ide om at oksetalg muligvis har et højere smeltepunkt end margarine og svinefedt. Det vil så også være nærliggende at hænge dem i skyggen, eventuelt anbragt i en skål.

Kommentar
Fra : BentSchmidt

Dato : 27-05-08 22:19

Det er ikke lige det jeg hører fra andre. Især under fugleopdræt af ungerne har de efter sigende behov for meget energi.

Kommentar
Fra : BentSchmidt

Dato : 27-05-08 22:22

Tak for rådet om oksetalg - det har jeg også forsøgt at få gennem min slagter - men kun sjældent er det muligt. Jeg er mere på jagt efter et emulgeringsmiddel som kan holde sammen på sagerne.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-08 22:31

Kartoffelmel? (Stivelse)

Kommentar
Fra : BentSchmidt

Dato : 27-05-08 22:34

Det kan hænde. Har du nogen erfaring med at blande det i blandingen?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-08 22:34

Eventuelt røre op med æg og koge?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-05-08 23:02

i stedet for fedt skal du bruge marcipan - det virker.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-05-08 08:15

Husblas??

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 28-05-08 10:15

Hej.
Jeg har tidligere også selv lavet fedtkugler til fuglene, men er gået fra dette, da jeg ikke synes det kan betale sig, så efterfølgende køber jeg færdige fedtkugler når de er på tilbud, dvs. mange ad gangen i en spand. Sidste køb var et godt tilbud hos BYGMA, 50 stk. i en spand for 50,- kroner. Disse kugler smelter ikke i sommervarmen hvis de hænger i skyggen. Selve opbevaringen af kuglerne og spand, er i bagerste del af vor garage, for denne ligger i fuld skygge (her kan vi holde øllerne kælderkolde).
En anden ting, - skønt fuglene selv kan finde en masse føde ude i naturen, så er de rigtig glade for at man fodrer dem, netop fordi det er yngle- og fodersæson af unger. Jeg har lagt mærke til, det nettop er i denne forårs- og sommerperiode, hvor fuglene virkelig tager for sig af retterne, for intet går til spilde eller bliver for gammelt, dog fodrer jeg kun én gang daglig.
De år vi har boet her, har vi aldrig haft så meget fugleliv i haven som nu, bl.a. ved at plante flere træer og buske, samt hænge redekasser op, lave et fuglebad, samt naturligvis den daglige fodring. Vi har bl.a. en solsort hun, som vi kalder PJUSKE. Hun er blevet meget tam og henter os faktisk, ved at sætte sig tæt ved os og "snakke" eller flyve demostrativt tæt omkring os. hvis morgenmaden er forsinket.
Vi nyder til fulde fuglelivet i vor have.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : BentSchmidt

Dato : 28-05-08 17:41

Tak for svaret akle.
Endelig et seriøst forsøg på at svare.
Også selv om det ikke lykedes at få en emulgeringsopskrift.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-05-08 23:35

Selv tak, Bent.
Håber du trods alt vil nyde dine fugle.
God sommer!
MVH Akle