/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Opsigelse som afløser
Fra : vandborg88
Vist : 5646 gange
200 point
Dato : 26-05-08 11:27

Jeg har igennem 4 år haft job i en forretning, men nu er jeg tilbudt andet fra d. 1 august 2008.

Nogle der kender reglerne for opsigelse, når man gennem en længere periode har været afløser. ??

Har jeg 3 måneders opsigelse? Eller kan jeg stoppe fra dag til dag??

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 26-05-08 11:29

Kommer an på om du er funktionær eller timeansat.- funktionærer har min 3 måneders opsigelse fra arbejdsgiverens side. og een måned fra den ansattes side.

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 26-05-08 11:30

Hvis du blot har været ansat som afløser på timeløn med forskellige arbejdsdage timer mv, vil jeg mene du kan opsige med dags varsel.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 11:33

Hvad står der i din ansættelses kontrakt?
vh Ben

Kommentar
Fra : vandborg88

Dato : 26-05-08 11:40

Der står ikke noget!!.. Det der er så underligt..

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 26-05-08 11:40

Du har max en måneds opsigelse, og uanset hvad der står i kontrakten, syntes jeg det vil være pænest af dig at sige op en måned før du stopper, uanset at du måske kan stoppe før.

Din arbejdsgiver har garanteret regnet med at du også er ansat pr. 1 august hvor mange ansatte stadig har ferie, så derfor opsig din stilling med mindst en måneds varsel, du har jo været glad for jobbet, så kom også derfra på en pæn måde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-08 11:46

Hvis du bare er løs afløser kan du bare stoppe...

Men er det ikke mere et samvittigheds spørgsmål?
Vil du give din arbejdsgiver mulighed for at finde en afløser??

Jeg ville nok ca. følge funktionær reglerne og sige op en måneds tid før jeg stopper... Svend

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-05-08 12:33

Enig med Nordsted - og det er altid godt, ikke at smække med døren.

Tænk, hvis du nu ikke kan li' det nye job...

Jeg ville egentlig også mene, at du "teknisk set" bare kan vinke farvel og gå, ud fra oplysningerne her i tråden.

Men ifølge dette link er det dog med en måneds opsigelse (side 45/46):
http://www.temp-team.dk/Files/Resources/images/1/downloads/jobsection/Overenskomst_Butik.pdf

Hvorimod http://www.dbio.dk/forside/ansaettelse/opsigelse/den-ansatte-opsiger :
Citat
Er du timelønnet eller ansat med prøvetid, og siger du op inden udløbet af prøvetiden på maksimalt tre måneder, kan du sige op med dags varsel. Opsigelse i prøvetiden skal ske, så fratræden kan finde sted ske inden prøvetidens udløb. Under prøvetiden er det ikke noget krav, at fratrædelsen skal ske den sidste dag i måneden.

Måske skulle du tjekke med din fagforening, hvis du ikke - for en sikkerhed skyld - vil sige op i god tid...?

Godkendelse af svar
Fra : vandborg88

Dato : 26-05-08 13:16

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 26-05-08 13:56

Citat
Du har max en måneds opsigelse, og uanset hvad der står i kontrakten, syntes jeg det vil være pænest af dig at sige op en måned før du stopper, uanset at du måske kan stoppe før.
- passer det virkelig? Troede, at det kunne være længere (eksempelvis 2 eller 3 måneder) hvis bare arbbejdsgivers opsigelsesvarsel tilsvarende blev forlænget.

Hvis du har ret, er der et par (eller flere) af DK's største virksomheder som har lidt problemer med deres kontrakter.