/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Papegøje -Ara
Fra : prinsessemulle
Vist : 4145 gange
75 point
Dato : 20-05-08 17:20

Hej med jer.
En jeg kender har tænkt sig at anskaffe sig en såkaldt "blåpandet" ara,
men for mig er det altså bare en brøndby-farvet papegøje.
Hun er sidst i tyvere, så er det for sent?
Hun vil ikke have et bur til den, hun siger hun bare vil sætte nogle pinde op nogle steder,
med vand- & madskåle selvfølgelig, er det nok?
Jeg har hørt der også findes en rød ara og en grøn, rigtigt?
Hvad ligger de egentligt prismæssigt?
Og kan de lære at snakke?

Jeg ved godt det er en hulens masse spørgsmål og et meget stort ansvar at anskaffe sig en,
men kan man få lidt hjælp?
På forhånd tusinde tak og tak for bare at læse spørgsmålet.

Mange hilsner mulle.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-05-08 17:39

Find evt. svar via http://www.lars-bodin.dk/fugle/Ara/index.html og http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Forord.html samt http://www.sitecenter.dk/athena/kbafpapegje/ men hvis du/I ikke kan give fuglen et ordentligt levested (ikke bare et par pinde), så glem det hellere....
Prisen på en Ara ligger vel omkring 20-25.000,- http://www.metzger.nu/discus/messages/56/87898.html?1209938898

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 20-05-08 17:52

CLAN

20.000kr. til 25.000kr. wow!
tror du ikke det er fordi den har lært sætninger og sådan?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 85 point
Dato : 20-05-08 18:05

Nu skriver du blåpandet ara.......mon ikke det er en blåpandet amazone....næ, det er det nok ikke når du skriver brøndbyfarvet, så er det nok en gulbrystet blå ara

Der er ikke noget der hedder en blåpandet ara

Araer koster ganske rigtigt op til 25000,.....uanset om de kan tale eller ej......araer er for øvrigt ikke gode til at tale, der er grå jaco og amazonpapegøjer mere lærenemme

Og de store papegøjer er ikke fugle man anskaffer uden et rimeligt vidtgående kendskab til deres temperament og pasning af dem.

De kræver meget underholdning, plads og kan være nogen, rent ud sagt, aparte djævle at ha' med at gøre, da de kan være temmelig agressive.....og sådan en fyr kan med lethed amputere en finger med sit kraftige næb.

Og de knytter sig som regel meget stærkt til kun en person (desværre ikke altid den der anskaffer den) .....ofte kan en papegøje kun tåle en person i en familie, hvor de andre slet ikke kan være i nærheden af den, medmindre den er i bur.

Min søn og svigerdatter har en......og det er meget få personer der kan komme i nærheden af den uden den angriber og bider hvis den er udenfor buret.......

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 20-05-08 18:17

dova
Hvis man anskaffer sig en "brugt", så er den vel billigere?
Hva hvor gammel kan en gul brystet ara blive?
Og hva er en amazone? Det lyder som en flod.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-08 18:59

Alle fugle er jo "brugte" medmindre man selv har avlet dem og beholder dem.....

De bliver, hvis de passes ordentligt op til 50 år gamle

Amazoner er papegøjer der er lidt mindre end araerne...et eksempel ses i linket

http://www.lars-bodin.dk/fugle/Amazona/amazona_aestiva_aestiva.html

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 20-05-08 20:07

Det eneste, der vist ikke er blevet svaret på er, om der findes en rød og en grøn ara.

Der findes 2 typer rød ara: en rød/rød ara (rød/rød hentyder til at den er rød på både bryst og ryg, hvor den blå/gule er er gul på bryst, men blå på ryg) , - og så findes der den lyserøde ara. Farvetegningen er som hos rød/rød, men den er svagere i den røde farve.

Der findes en grøn ara, og navnet på denne fugl er soldater-ara.

Der findes også en blålilla art, og dennes navn er hyacint-ara.

Håber du er blevet lidt klogere.

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 20-05-08 20:20

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 20-05-08 20:26

Også tak til jer andre

Kommentar
Fra : kakadueMor

Dato : 26-10-08 09:23

hej jeg har en kakadue, den er knap 3 år og ik er tam, er der muligt at gøre den tam hvis man snakker meget med den og kommer stille rolig tæt på den? da jeg i starten købt den, skreg den bare når jeg prøve at kommer tæt på buret, nu er den mere rolig og den lytter godt når jeg tale til den, jeg kan også mærke at den er nyskærig når vi sidder og spisser eller når jeg ikke snakke til den så meget, så siger den et lyd som om den snakker til mig.. jeg har hørt at kakaduen er mest lærer nem papegøge. og kan nemt bilve tam hvis man behandler den godt. jeg har flere gang åbnet buren, men den gider ik kommer ud.

Kommentar
Fra : casper123

Dato : 21-06-10 17:42

de kan koste melem 10,000 og 12,000kr men det er rigtigt at der findes røde araer men det er svært at lære dem at tale

det er noget jeg har læst men det tog mig nogle timer at finde frem til