/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Mobiltelefon
Fra : jonas_3434
Vist : 846 gange
50 point
Dato : 15-05-08 18:27

Hvis man sidder i en kasse af metal der er lukket hele vejen rundt (ja, ja, folk har jo de underligste lyster ), kan man så tale i mobiltelefon? Kan man høre radio?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-08 18:43

Nej,
det hedder noget med Faradays bur, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-08 18:47

Her kan du læse hvorfor ikke, Svend
http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_box

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-05-08 18:51

du kan tale i den, men ingen kan høre dig. Det kræver dog fuldstændig tæthed. Og nej, du kan ikke høre radio, medmindre nogen har den stående udenfor, og du kan høre gennem æsken.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-08 19:23

Jo du kan høre radio, det kommer an på frekvensen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-05-08 00:58

Det må komme an på et forsøg.
Øh hvis nu jeg vikler staniol rundt om min telefon og ringer til den....

Jo det virker sku... ik.

Signalet er helt væk. Hvis man vinkler telefonen hurtigt ud kan man stadig se der ikke er noget signal på.

Det da meget sjovt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-05-08 05:26

Dyt båt !

Den med at vikle telefonen ind i staniol skal du nok passe på med. Specielt hvis du også foretager et opkald, da jeg mener der er en vis risiko for at du smadre PA trinet (senderen).

MVH. Højris

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 16-05-08 13:05

Hvis det er et godt ledende helt tæt metal kan du kun radiokommunikere ( mobiltelefonere høre radio) hvis både sender og modtager er indenfor samme kasse.

Det har ikke noget med faradays bur at gøre. Det er en populær misforståelse, som også er udbredt på netsider.
Hvis kassen ikke var helt tæt, eller en bur. dæmper den kun og noget slipper igennem.

Prøv at lægge din mobiltelefon i en -afbrudt- mikrobølgeovn. Selv om ovnkassen dæmper mikrobølger meget, slipper der nok igennem til at en god telefon kan ringe ,hvis senderren ikke er meget langt væk.
Mikrobølgeovne og mobiltelefoner virker i næsten samme frekvendområde.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 17-05-08 07:49

Det er rigtigt, Faradays bur beskytter mod lyn, men radiobølger kan alt afhængig af materialet og dens tykkelse trænge igennem. Min mobiltelefon virker upåklageligt når den ligger i mikrobølgeovnen bare ovnen er slukket

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-08 08:28

Forudsætningerne var:
>en kasse af metal der er lukket hele vejen rundt...

Et faradays bur er jo kun et metal tråd gitter,
med huller hvor kortbølger kan smutte igennem, ligesom din micro ovn;
er kassen helt tæt kan der vel ikke smutte nogen bølger igennem?

Bortset fra hvis den ikke er tykvægget og begynder at virke som lydmembran...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 17-05-08 10:18

Det er så vidt jeg kan se ikke helt rigtigt, fordi de strømme der induceres i kassens materiale resulterer i et magnetfelt der så kan detekteres i kassen. Magnetfeltet dannes jo omkring lederen som i dette tilfælde udgøres af kassens væg, men så skal signalet være kraftigt.

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 17-05-08 10:25

Det er i hvert fald sådan, at når du lader antennen røre den indvendige side af kassen, så er der elektrisk forbindelse til ydersiden. Men om det vil betyde afsendelsen af et signal kan jeg ikke lige svare på...

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 25-05-08 18:14

Tak for svaret transor.