/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
E=mC^2
Fra : Boltzmann
Vist : 549 gange
40 point
Dato : 12-05-08 09:32

Når man bruger Newtons lov til at finde den masse (m) der ved en eller anden givet tæthed har lysets hastighed (C) som overflade orbithastighed, får man som svar: når gravitationenergien af legemet er givet af: Eg=mC^2. Mit spørgsmål er nu, hvad har det med Einstein at gøre, idet man slet ikke kommer ind på hans tanker på andre måder end at lysets hastighed er en grænse ???

Det må jo betyde at det er Newtons E lige mC i anden...eller?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 30 point
Dato : 12-05-08 09:48

Newtons er jo den klassiske E=mv^2, før der var noget der hed relativitets teori...

Einsteins Eg=mC^2 er den equivalente energi; du kan se begge her: Svend
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass%E2%80%93energy_equivalence

Godkendelse af svar
Fra : Boltzmann

Dato : 12-05-08 11:11

Tak for svaret svendgiversen.

Men du besvarede ikke mit spørgsmål med den henvisning, men skriver:Einsteins Eg=mC^2 er den ækvivalente energi, rigtig, men den er givet af Newton. Prøv regn selv på det og Einsteins mC^2 er ikke bedre end Newtons mC^2, de er jo identiske. Spørgsmålet står altså åben, hvorfor siger man det er Einsteins formel når Newton altid har haft svaret ? Han vidste bare ikke at lysets hastighed var en konstant og han kunne ikke måle dens størrelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-08 11:16

Tak, og Ja, du har ret med hensyn til Newton, Svend

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 12-05-08 11:22

Desværre har jeg fejlagtig godkendt dit spørgsmål, men lad gå...