/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Oversættelse dansk engelsk
Fra : Kevin_90
Vist : 2302 gange
260 point
Dato : 06-05-08 18:11

Hej

Vil i se om der er fejl og jeg skulle skrive teksten i "PASSIV" og det ved jeg ikke lige helt hvordan man gør....

Da de sidste indianere var blevet besejret i slutningen af 1870’erne mente man, at det amerinske midt-vest nu endelig var blevet åbnet for colonisation, og i løbet af de næste 20 år blev den amerikanske prærie beboet af fattige eruopæiske bonder.
Mange ranchejere følte imidlertid, at de var blevet snydt af den amerikanske regering. De havde kæmpet fo retten til at lade deres kvæg græsse frit på præien, og nu blev denne ret taget fra dem. En del ranchejer tog loven i deres egen hand, og revolvermænd og lovløse ble ansat til at skræmme bønderne væk.
Denne kamp mellem ranchejere og bonder brugte man senere som tema i mange Hollywoodsfilm. Vi kinder alle situationen: når sheriffen når frem, er garden brændt, og familien er skudt. En af de mest berømte stjerne i disse film var John Wayne. Han elskedes af sine mange fans for sine film, og man lovpriste hans mange portrætter af den ærlige, heltmodige cowboy. Afmange opfattedes han som den amerikanske folkesjæl selv.

When the last indians have been conquered in the late of 1870s, they believed, that the American mit-west were finally been open for___, and after next 20 years was the American prærie settle of poor European bonder. Many of ranch owners felt meantime, that they were cheated by the American government.
They had fighted for the rights to let their cattle graze freely on the prairie, and now was this right tanken from them.

A number of ranch owners took the law in their own hands, and gunfighters and outlaws was hired to scare off farmers away.
This fight between ranch owners and farmers were used later in as theme in many Hollywoods movies.
We all now the situation: when sheriff arrives, is the farm burnt off, and the familly are shot
One of the famous stars in these movies was John Wayne. He was loved by many of his fans for his movies and praise his many portrait of the honest, heroic cowboy. Of many see him as the American spirit himself

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 260 point
Dato : 06-05-08 19:14

Passiv:
En sætning kan skrives aktivt:
Peter kaster bolden. Vægten ligger på det, Peter gør.
Hvorimod sætningen, bolden kastes af Peter, kaldes en passiv sætningsform, fordi fokus nu ikke er på Peters aktive indsats.
Peter var grundled i første sætning, men er nu røget ned i et forholdsordsled. Forholdsordsleddet dannes ofte ikke på engelsk.
Fx Peter throws the ball. The ball is thrown by Peter.
Man danner altså passiv på engelsk ved at bruge en form af to be + førdatid.

Det er altså en ommer.

Enten har din lærer sjusket gevaldigt, da han/hun forklarede det, eller du har ikke lyttet efter og spurgt.

Det er faktisk en hundesvær opgave.

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 06-05-08 19:31

okay men kan vi ikke bare glemme det med passiv og se på tekstens fejl

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 06-05-08 19:41

Jeg tror de er bare mig der har misforstået opgaven spurgte lige en af mine klassekammerater om vi skulle skrive den i prasiv og det skulle vi ikke det kun dem der er på 2. år og jeg er på 1. heh