/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
.fisk i akvarie (;
Fra : jonasglud
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 04-05-08 16:44

.hvor langtid tager det fra at man har gjort sit akvarie færdigt til at man må sætte fisk i (;?
.der er 3 planter og grus og nogle sten:D
og så også alt udstyr:D

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 04-05-08 18:25

Jeg har ladet mig fortælle, det tager ca. 14 dage, alt efter hvilke fisk du ønsker at putte i.

Uanset hvad, vil jeg varmt anbefale dig at tage et smut forbi nærmeste dyrehandel og få proff. hjælp.

kh
Marianne

Accepteret svar
Fra : johanma

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-08 18:25

Når akvariet står helt klar til brug, er det vigtigt du venter mindst en uge før du putter fiskene i.

Når fiskene hentes hjem i poser, skal poserne placeres i vandet i akvariet, men uden at lukke fiskene ud, på den måde bliver de langsomt omstillet til den temperatur de skal være i, hældes de direkte i kan de få et kulde- eller varmechok, hvilket de kan dø af.
Når fiskene har ligget i poserne i vandet i en 30 min, kan man lukke lidt af akvarievandet ned til dem, efter 10 min lidt mere og endnu en gang efter 20 min. Vent 10 min, og derefter kan alle fiskene forsigtigt slippes i vandet.

Citat
Når man har købt et nyt akvarium, er der nogle råd, som er gode at følge før man går i gang
1. Sørg for at underlaget/bordet er i vater
2. Rens grus og sten i lunkent vand
3. Kom gruset i akvariet og dernæst sten og trærødder
4. Kom ca. 5 cm vand i akvariet
5. Tag ulden af plantens rødder, og sæt dem godt ned i gruset
6. Fyld akvariet op med vand
7. Start pumpen og varmelegemet - fra nu af skal de være tændt altid
8. Tænd armaturet/lyset - det skal være tændt ca. 8-10 timer dagligt
9. Temperaturen skal i de fleste tilfælde stå på 24-26 grader (brug termometer)

Før akvariet er klar til fisk skal der cirka gå 1 uge, fra det er blevet opstartet.

I løbet af ugen dannes bakterier i filter og bundlag der skal holde det hele i "balance" og klart til fisk. Bakterierne er med til at nedbryde affaldsprodukter såsom foderrester, planterester og afføring fra fiskene.

citatet er herfra: http://www.zoozity.dk/Fisk/akvarium.aspx

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-05-08 18:36

også gode tips her:
http://www.scalarer.dk/opstart.htm

Godkendelse af svar
Fra : jonasglud

Dato : 04-05-08 19:19

Tak for svaret johanma.
-det hjalp med RIGTIG meget(;

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 19:51

Hvis du har brugt almindeligt postevand er det passende at vente en uges tid.
Du skal i begyndelsen ikke have for meget lys på planterne, når vandet er frisk.
Den rigtige kemiske forklaring er lang og svær. Men med frisk kalkholdigt vand og stærkt lys kan du få ekstrem høj pH, til skade for fisk. Det går over efter et par dage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 19:58

Varme er kun til tropefisk. pumpe og gennemluftning er kun hvis du vil holde en tæt bestand.

Biologisk balance er en floskel. Det får du aldrig i et stueakvarium . Derfor er hyppige skift af en lille del af vandet nødvendigt for at fjerne affaldsstoffer og få sunde fisk. Postevand skal gerne stå mindst en dag i en spand inden det kommes i akvariet.

Pas på ! begyndere er tilbøjelige til at fodre for meget . Så for du baqkterievækst i vandet. Det bliver mælket at se på.
Ikke mere foder end fiskene spiser øjeblikkeligt. De skal ikke være mætte. I naturen søger de føde hele tiden og har refleks for at spise alt for meget, hvis de får det serveret.