/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Sider om potentiel vækst?
Fra : Mille_1907
Vist : 7102 gange
100 point
Dato : 25-04-08 15:21

Hej.

Ganske simpelt spørgsmål for kendere:

Kender I hjemmesider, hvor man kan undersøge og få oplysninger om potentiel(le)vækst/sammenhænge? Jeg skal lave en opgave om det, og i min matematik-bog er der ikke meget hjælp at hente. Jeg søger bl.a. svar på hvilke værdier a,b, x og y kan have osv.

Håber på svar, Camilla.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 16:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 16:23
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 16:32

I praksis optræder der mætning, lidt herom på engelsk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biotic_potential

Så vi skal have fundet nogle S kurver...
Husker fra økonomien at dr også er noget der hedder den dovne S kurve, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 16:44

Her har du vækstmodeller for alle pengene: Svend
http://en.wikipedia.org/wiki/Exogenous_growth_model

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 16:48

Supplerende oversigt over vækst teorier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Growth_theory

Selv husker jeg bogen "Grænser for Vækst", Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 25-04-08 16:59

Tak, men jeg kigger mere over en slags oversigt over potentiel udvikling. Da det er repetition og skal fungere som hjælp til en eventuel mundtlig eksamen, skal jeg helst kun bruge hovedindholdet. Oplysninger om a og b's værdier, hvordan man bestemmer a og b på grafen osv.

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 25-04-08 17:29

Det er meget muligt, at det ikke er til at finde sådan en side, men det er også derfor jeg spørger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 17:37

f(x) = b * x^a, x>0
her vokser funktionen jo lineart med b, men logaritmisk med a,

Er det kun det du vil vide?

a og b findes ved regressien f.eks efter mindste kvadraters metode.

Lettere, også grafisk, ved at plotte log(f(x)) der er lineær, Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 25-04-08 18:55

Jeg kendte disse oplysninger. Jeg ved, at x>0, men hvilke værdier må y, b og a så have? Derudover skal jeg også forklare hvad disse, altså a og b, angiver.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 19:28

Det kan du ikke, i hvert fald afhænger det af den givne potentielle vækst situation...

Forestil dig et meget simpelt og ofte brugt eksempel: kanniner og ræve på en lille ø.

Er der græs nok formerer kanninerne sig som kanniner,
b nok noget med trivsels muligheder,
c nok noget med forplantningsevne...

Men så har rævene mere føde og de formerer sig, dog langsommere, ikke som kanniner.
På et tidspunkt har de mange ræve ædt største parten af kanninerne og de begynder at dø af sult.

Efterhånden opstår der en ligevægt, som ikke kan gengives ved en enkelt poteintiel funktion,
den vokser jo lige op i himlen...

Så i det virkelige liv rækker f(x) = b * x^a ikke, der findes en række faktorer der øger
og mange andre, der reducerer bestanden...

Tænk på os mennesker: Den sorte død, penicilinens opfindelse, HIV etc. Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 26-04-08 11:56

Okay, men er det ikke sådan i potensvækst at b-værdien angver skæringspunktet på y-aksen?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-08 14:16

Ikke i den potentielle funktion: f(x) = b * x^a, x>0,
her må x jo ikke være 0.

Men rigtigt for en eksponential funktion: f(x) = b * a^x,
fordi a^0 jo er 1 og så er f(x) = b for x = 0...

Pas på du ikke sammenblander de to funktioner, svend

Godkendelse af svar
Fra : Mille_1907

Dato : 27-04-08 11:42

Tak for svaret, svend. Nu har jeg i hvert fald noget jeg kan arbejde på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-08 12:30

tak for det, svend