/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
eksamenstip
Fra : sjaps
Vist : 749 gange
117 point
Dato : 22-04-08 14:00

Jeg søger eksamenstip

Læser på universitetet og skal til skriftlige eksamener.
det jeg søger, er tips omkring:

læsning før eksamen og andre forberedelser før eksamen
undgå panik før og under eksamen
undgå at gå i sort/unggå at "klappen går ned"

og alt andet i kan komme i tanke om derude

Husk kun til skiftlig eksamen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-08 14:53

Er I ikke blevet orienteret om den slags "fif" i skolen....

Kommentar
Fra : godtur_dk

Dato : 22-04-08 16:02

Prøv google - der findes masser af sider med gode råd og tips:
f.eks.: http://www.emu.dk/gym/fag/ue/inspiration/Eksamen.jsp

Det jeg plejer at gøre er at tænke "det nytter jo ikke noget at blive nervøs eller gå i panik - det hjælper jo absolut ingenting, og jeg skal igennem det. Det er ens for alle" .. Måske banalt, men det virker for mig

- godtur.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-08 16:14

Hør! Hvor mange eksaminer har du snar været til?
Til skriftlige eksaminer, der går klappen da ikke ned!
Har du nogensinde været ude for det? Nej selvfølgelig ikke, der er jo masser af tid, De fleste gange kan man bruge den første time til at tænke problemerne igennem og planlægge hvordan man vil gå frem og æøse opgaven. Ikke som ved de mundtlige, men der har man så den fordel at læreren kender ens svage sider og kan gribe ind - om ikke med ledendespørgsmål og bemærkninger så dog med ting han ved man kan og som leder på sporet.
Ja ved den skriftlige er man overladt til sig selv og dem viden man har samlit i årets løb

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 117 point
Dato : 22-04-08 16:24

Forestil dig at du har en lille mand stående på skulderen og når du bliver nervøs, så er det fordi han hvisker ind i dit øre "du klarer det ikke, du duer ikke"

Anskaf dig en plasticpose, en speciel en, og på eksamensdagen så sætter du fysisk denne lille mand (tag hånden op på skulderen og fjern ham) ned i posen og stiller posen uden for døren til eksamenslokalet, eller endnu bedre, hænger plastposen med manden i op på en knage.

Det plejer jeg at sige til mine elever og de siger det hjælper.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 22-04-08 17:26

God eksamen.
-og da den er skriftlig, så husk lige, det hedder und

det var vist bare en tyrkfejl, ikk?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-04-08 17:54

Bestå terminsprøverne med glans
26-02 kl. 10:54 af Studieportalen.dk

Så er det ved at være tid til de skriftlige terminsprøver. Nedenfor har Studieportalen.dk samlet en række gode råd og små fifs, som kan hjælpe dig til de skriftlige prøver.
Inden eksamen

Praktiske forberedelser
Lav en liste over hvad du skal have med til eksamen i de forskellige fag (f.eks. lommeregner, formelsamling, lærebog, ekstra batterier) og hvad du under alle omstændigheder skal have med til alle fag (skriveredskaber, ur, ekstra trøje, osv.)
Pak din ”eksamenstaske” i god tid dagen i forvejen og check på listen, om alt er pakket – det giver ro og god nattesøvn.
Hav dit ”eksamenstøj” parat – det er tøj, som du befinder dig godt i. Du skal være opmærksom på, at der kan være forskellige temperaturer i forskellige lokaler. Dermed skal du have noget på, som hverken blive for koldt eller for varmt. Du kan også tage praktisk tøj med i eksamenstasken, f.eks. ”skiundertøj” og et par tykke sokker, som ikke fylder meget og er godt til forskellige temperaturer. Det er brandærgerligt at lave en dårlig præstation, fordi man har frosset eller svedt i adskillige timer.
Af hensyn til dine medstuderende bør du tage sko på med gummisål, så du (næsten) ubemærket kan gå på toilettet o. lign.
Mad og drikke
Det kan være en god ide at tage lidt mad og drikke med til eksamen, men sørg for at vælge noget uden meget sukker i (f.eks. sodavand, juice, kakaomælk, slik). Et eksempel på en fornuftig madpakke er:

* Vand, chokolade, banan, evt. en sandwich

Sørg for at spise en god morgenmad inden eksamen, så du ikke er sulten allerede ved eksamensstart.
Kom i så god til eksaminationen, at du ikke bliver nervøs for at komme for sent. Men kom ikke så tidligt, at du kan blive nervøs af at gå og vente.

Faglige forberedelser
Udover at læse bogen, følge med i timerne, lave øvelsesopgaver etc., er der nogle ting, som med fordel kan forberedes op til eksamenen:
Skab overblik over pensum
Sørg for at have styr på hvor de forskellige formler, vigtige definitioner, besvarelse af typeopgaver o. lign. er i dine lærebøger. Sæt evt. små navngivne klistermærker i dine bøger. Ved denne øvelse får du tilmed et overblik over dit pensum, idet du bliver tvunget til at udvælge de vigtige dele.
Øv typeopgaver
I mange fag består eksamen til en vis grad af at regne typeopgaver. Prøv at definere de forskellige typer og find nogle opgaver, du har facit på (f.eks. ugeopgaver). Regn nu typeopgaverne igennem uden at kigge på facit før du har givet dit eget bud. Som regel er der nogle typer opgaver, der er helt styr på, mens det kniber med andre. Find ud af hvilke du ikke er så god til og regn nogle flere af denne type.
I nogle fag (f.eks. dansk) er det næsten på forhånd givet, hvilke typer opgaver du kan vælge imellem. Sørg for inden eksamen at finde ud af hvad de forskellige typer opgaver kræver (en redegørelse og fortolkning skal indeholde andre ting end et essay).
Prøveeksamen
For at forberede dig til en skriftlig eksamen kan det være en god idé at foretage en eller flere ”prøveeksamener” inden den rigtige eksamen. Tag et opgavesæt fra tidligere år, sæt uret og lad som om, det er en rigtig eksamen (sluk mobil osv.).
Når tiden er gået, skal du evaluere din egen indsats. Vær her opmærksom på hvor dine problemer er: Måske kommer bruger du for lang tid på at lede efter formler, måske bruger du for lang tid på en ubetydelig opgave, osv. Tænk over hvordan du kan gøre det bedre og tag disse erfaringer med til den rigtige eksamen.

Under eksamen

Undgå dumme fejl
Afsæt god tid til at læse eksamensspørgsmålene grundigt igennem inden du starter. Lav under læsningen en kladde med ideer og løsningsforslag du umiddelbart får til hver enkelt opgave. Læs alle spørgsmål igennem inden du beslutter dig for, hvilken rækkefølge du løser dem i. Eksamensbesvarelsen behøver ikke være kronologisk (opgave 1, opgave 2, etc.), bare du angiver hvilken opgave, du er gået i gang med at løse, f.eks. 2c).
Skulle du komme frem til et resultat, som ikke giver mening, så brug ikke for lang tid på at finde fejlen. Du har sikkert lavet 90 % rigtigt alligevel (=giver 9 / 10 point), og i de fleste tilfælde kan det bedre betale sig at fortsætte til næste spørgsmål. Husk dog at notere, at der er en fejl i resultatet, fordi [indsæt grund].

Udnyt tiden optimalt
Start med den opgave du mener, du har lettest ved at løse og fortsæt i denne rækkefølge.
Skriv ikke spørgsmålet af! Eksaminator og censor kender udmærket spørgsmålet i forvejen. Henvis i stedet til opgaven ved nummer eller lignende.
Skriv selve besvarelsen af spørgsmålet direkte på papiret du afleverer– du har ikke tid til at skrive kladde, som for øvrigt er fuldstændig overflødig: Hvis du i værste fald laver fejl, streger du det bare ud og skriver videre. I bedste fald kommer du til at kopiere din egen besvarelse: meget frustrerende og eklatant tidsspilde.
Har du behov for at strukturere besvarelsen, inden du starter med at skrive besvarelsen ned, så gør det på notatform i din kladde. Det er vigtigt, at besvarelsen viser processen i løsningen af opgaven. Et facit er ikke nok – censor skal direkte kunne læse, hvordan du har fundet frem til løsningen af opgaven.
Afsæt tid til besvarelsen af hver opgave, så den svarer til vægtningen af hvert spørgsmål. Et spørgsmål, der vægter 10 % i en 4-timers eksamen, skal der således afsættes 24 minutter til. Bruger du længere tid, så tager du jo tid fra spørgsmål, der vægter mere i den endelige karakter. Er du ikke færdig så fortsæt til næste spørgsmål og vend evt. tilbage til opgaven, hvis der bliver tid til overs til sidst.

Hjælpemidler
Til mange eksamener må du medbringe hjælpemidler af forskellige typer. Benyt disse i den udstrækning, at det giver god mening. Det er ikke meningen, at du skal bruge flere timer på at lede febrilsk efter noget i bogen eller svede over en funktion på lommeregneren. Kan du ikke finde det, du skal bruge, så løs opgaven ud fra den viden du allerede har.

Skrivestop
Sidder du fast med en opgave, så tag en lille pause fra opgaven (f.eks. gå på toilettet og tag lidt koldt vand i hovedet eller snup en banan), og se om du kan finde nye angrebsvinkler til opgaven. Lykkes det ikke så gå til en anden opgave og vend evt. tilbage til opgaven, hvis du får tid.

Tør for tid og panikrettelser
Er du ved at løbe tør for tid ved slutningen af eksamen så skriv kort, at du ikke har mere tid og præsenter kort de tanker og løsningsforslag, du har i hovedet.
Har du ekstra tid til overs så brug tiden på at læse besvarelsen igennem (i sproglige fag kan du med fordel tjekke stave-, grammatik- og kommafejl mv.). Finder du en fejl, så tænk dig grundigt om, inden du laver en rettelse. Det er tit set, at rigtige besvarelser bliver ændret til forkerte besvarelser – de såkaldte panikrettelser.
Fjern aldrig dele af besvarelser, du mener der er fejl i, uden at erstatte det af en anden besvarelse. Det trækker ikke ned at lave en forkert besvarelse, men du får helt sikkert ikke nogle point, hvis du streger din besvarelse.
Held og lykke til eksamenen!
Kilder:
Gode råd til danskeksamen, Studieportalen.dk forum
10 gode råd til skriftlig eksamen, Københavns Universitet.
Har du nogle gode tips? Skriv en kommentar med dine bedste eksamensråd.

9 kommentarer | 8985 visninger
Kommentarer
Kommentar #1
d. 27-02-2008 kl. 19:12 af Beent (Dimittend)
Jeg har spurgt adskillige lærere om dette, og alle har faktisk givet positivt svar tilbage, om at det er lovligt og ikke kan betegnes som snyd (sørg dog alligevel for selv at spørge jeres egne lærere om det er samme tilfælde på jeres skole).

Mit råd er at hente et program som WebZip, der gør det muligt at hente hele internetsider ned på sin computer. Nu tænker I sikkert "Yes, så kan vi hente alle pdf-dokumenterne ned fra studieportalen!" - og ja, det kan I også, men det er ikke mit forslag her.. Mit forslag er til gengæld at I henter fagligt brugbare sider ned, såsom forfatterweb og (til en vis udstrækning) wikipedia, hvilket gør det meget lettere at inddrage bonus-viden om eksempelvis forfatteren af den givne tekst. Jeg er sikker på at også matematikerne kan bruge det her, men nu er jeg ikke en af dem, så kan ikke lige komme med et eksempel hvor dette program er uundværligt
Kommentar #2
d. 27-02-2008 kl. 19:33 af Mester_Bean (Professor)
Der mangler vist noget under "undgå dumme fejl":
" Husk dog at notere, at der er en fejl i resultatet, fordi [indsæt grund]. "

Jeg plejer også at tage min Danmarks historie bog med til den skriftlige danske prøve. Det er jo fint, hvis man kan finde sammenhæng mellem digtet/novellen og den tid, hvori den er skrevet!
Kommentar #3
d. 27-02-2008 kl. 19:44 af blackduck (Lektor)
Til #1. Der kan ikke gælde forskellige regler på skolerne, det er tilladt alle steder og kan da sikkert være en ganske god ide. Dog har de fleste vel et forfatterleksikon, en litteraturhåndbog eller andet der netop giver information om forfattere, litterære perioder og historiske begivenheder. Man skal passe på med at overdrive med sådan information, da det langt hen af vejen ikke er det danskeksamen handler om (og da slet ikke med ændringen af den skriftlige eksamen i forbindelse med reformen). Men i moderate mængder er det et fint råd.
Kommentar #4
d. 28-02-2008 kl. 09:08 af Jean (Lektieguru)
#2. Hehe - ja det skulle man mene, men det er nu med vilje :)
Kommentar #5
d. 28-02-2008 kl. 18:36 af annebrandt (Praktikant)
Det her er mest til den psykiske forberedelse: Er man stresset eller lider af mange eksamenskvaler, er det en god idé at prøve nogle afstresningsbång eller cd''er. Tror endda de kan lånes på biblioteket. Det hjælper kanon meget med at slappe af - for nogle i hvert fald. Men et forsøg værd. Det kan godt tage en måned hvis man virkelig vil se et resultat, men med jævne mellemrum er afspænding kilden til alt godt.
Held og lykke med terminsprøverne og eksaminerne allesammen...
Kommentar #6
d. 02-03-2008 kl. 23:16 af Jalla bib (Praktikant)
tak
Kommentar #7
d. 04-03-2008 kl. 13:10 af RAG5jczld (Praktikant)
tak :)
Kommentar #8
d. 12-03-2008 kl. 14:59 af trizzle (Praktikant)
Til "Beent" - eller andre -

Hvordan laver man så en WebZip af en hjemmeside?
Kommentar #9
d. 08-04-2008 kl. 20:34 af feryal (Praktikant)
takkkkkkkkkkkkkker
Opret kommentar
Du skal være oprettet som bruger på Studieportalen.dk for at oprette en kommentar. Klik her for at logge ind eller klik her for at oprette dig som bruger.

Bestå terminsprøverne med glans
26-02 kl. 10:54 af Studieportalen.dk

Så er det ved at være tid til de skriftlige terminsprøver. Nedenfor har Studieportalen.dk samlet en række gode råd og små fifs, som kan hjælpe dig til de skriftlige prøver.
Inden eksamen

Praktiske forberedelser
Lav en liste over hvad du skal have med til eksamen i de forskellige fag (f.eks. lommeregner, formelsamling, lærebog, ekstra batterier) og hvad du under alle omstændigheder skal have med til alle fag (skriveredskaber, ur, ekstra trøje, osv.)
Pak din ”eksamenstaske” i god tid dagen i forvejen og check på listen, om alt er pakket – det giver ro og god nattesøvn.
Hav dit ”eksamenstøj” parat – det er tøj, som du befinder dig godt i. Du skal være opmærksom på, at der kan være forskellige temperaturer i forskellige lokaler. Dermed skal du have noget på, som hverken blive for koldt eller for varmt. Du kan også tage praktisk tøj med i eksamenstasken, f.eks. ”skiundertøj” og et par tykke sokker, som ikke fylder meget og er godt til forskellige temperaturer. Det er brandærgerligt at lave en dårlig præstation, fordi man har frosset eller svedt i adskillige timer.
Af hensyn til dine medstuderende bør du tage sko på med gummisål, så du (næsten) ubemærket kan gå på toilettet o. lign.
Mad og drikke
Det kan være en god ide at tage lidt mad og drikke med til eksamen, men sørg for at vælge noget uden meget sukker i (f.eks. sodavand, juice, kakaomælk, slik). Et eksempel på en fornuftig madpakke er:

* Vand, chokolade, banan, evt. en sandwich

Sørg for at spise en god morgenmad inden eksamen, så du ikke er sulten allerede ved eksamensstart.
Kom i så god til eksaminationen, at du ikke bliver nervøs for at komme for sent. Men kom ikke så tidligt, at du kan blive nervøs af at gå og vente.

Faglige forberedelser
Udover at læse bogen, følge med i timerne, lave øvelsesopgaver etc., er der nogle ting, som med fordel kan forberedes op til eksamenen:
Skab overblik over pensum
Sørg for at have styr på hvor de forskellige formler, vigtige definitioner, besvarelse af typeopgaver o. lign. er i dine lærebøger. Sæt evt. små navngivne klistermærker i dine bøger. Ved denne øvelse får du tilmed et overblik over dit pensum, idet du bliver tvunget til at udvælge de vigtige dele.
Øv typeopgaver
I mange fag består eksamen til en vis grad af at regne typeopgaver. Prøv at definere de forskellige typer og find nogle opgaver, du har facit på (f.eks. ugeopgaver). Regn nu typeopgaverne igennem uden at kigge på facit før du har givet dit eget bud. Som regel er der nogle typer opgaver, der er helt styr på, mens det kniber med andre. Find ud af hvilke du ikke er så god til og regn nogle flere af denne type.
I nogle fag (f.eks. dansk) er det næsten på forhånd givet, hvilke typer opgaver du kan vælge imellem. Sørg for inden eksamen at finde ud af hvad de forskellige typer opgaver kræver (en redegørelse og fortolkning skal indeholde andre ting end et essay).
Prøveeksamen
For at forberede dig til en skriftlig eksamen kan det være en god idé at foretage en eller flere ”prøveeksamener” inden den rigtige eksamen. Tag et opgavesæt fra tidligere år, sæt uret og lad som om, det er en rigtig eksamen (sluk mobil osv.).
Når tiden er gået, skal du evaluere din egen indsats. Vær her opmærksom på hvor dine problemer er: Måske kommer bruger du for lang tid på at lede efter formler, måske bruger du for lang tid på en ubetydelig opgave, osv. Tænk over hvordan du kan gøre det bedre og tag disse erfaringer med til den rigtige eksamen.

Under eksamen

Undgå dumme fejl
Afsæt god tid til at læse eksamensspørgsmålene grundigt igennem inden du starter. Lav under læsningen en kladde med ideer og løsningsforslag du umiddelbart får til hver enkelt opgave. Læs alle spørgsmål igennem inden du beslutter dig for, hvilken rækkefølge du løser dem i. Eksamensbesvarelsen behøver ikke være kronologisk (opgave 1, opgave 2, etc.), bare du angiver hvilken opgave, du er gået i gang med at løse, f.eks. 2c).
Skulle du komme frem til et resultat, som ikke giver mening, så brug ikke for lang tid på at finde fejlen. Du har sikkert lavet 90 % rigtigt alligevel (=giver 9 / 10 point), og i de fleste tilfælde kan det bedre betale sig at fortsætte til næste spørgsmål. Husk dog at notere, at der er en fejl i resultatet, fordi [indsæt grund].

Udnyt tiden optimalt
Start med den opgave du mener, du har lettest ved at løse og fortsæt i denne rækkefølge.
Skriv ikke spørgsmålet af! Eksaminator og censor kender udmærket spørgsmålet i forvejen. Henvis i stedet til opgaven ved nummer eller lignende.
Skriv selve besvarelsen af spørgsmålet direkte på papiret du afleverer– du har ikke tid til at skrive kladde, som for øvrigt er fuldstændig overflødig: Hvis du i værste fald laver fejl, streger du det bare ud og skriver videre. I bedste fald kommer du til at kopiere din egen besvarelse: meget frustrerende og eklatant tidsspilde.
Har du behov for at strukturere besvarelsen, inden du starter med at skrive besvarelsen ned, så gør det på notatform i din kladde. Det er vigtigt, at besvarelsen viser processen i løsningen af opgaven. Et facit er ikke nok – censor skal direkte kunne læse, hvordan du har fundet frem til løsningen af opgaven.
Afsæt tid til besvarelsen af hver opgave, så den svarer til vægtningen af hvert spørgsmål. Et spørgsmål, der vægter 10 % i en 4-timers eksamen, skal der således afsættes 24 minutter til. Bruger du længere tid, så tager du jo tid fra spørgsmål, der vægter mere i den endelige karakter. Er du ikke færdig så fortsæt til næste spørgsmål og vend evt. tilbage til opgaven, hvis der bliver tid til overs til sidst.

Hjælpemidler
Til mange eksamener må du medbringe hjælpemidler af forskellige typer. Benyt disse i den udstrækning, at det giver god mening. Det er ikke meningen, at du skal bruge flere timer på at lede febrilsk efter noget i bogen eller svede over en funktion på lommeregneren. Kan du ikke finde det, du skal bruge, så løs opgaven ud fra den viden du allerede har.

Skrivestop
Sidder du fast med en opgave, så tag en lille pause fra opgaven (f.eks. gå på toilettet og tag lidt koldt vand i hovedet eller snup en banan), og se om du kan finde nye angrebsvinkler til opgaven. Lykkes det ikke så gå til en anden opgave og vend evt. tilbage til opgaven, hvis du får tid.

Tør for tid og panikrettelser
Er du ved at løbe tør for tid ved slutningen af eksamen så skriv kort, at du ikke har mere tid og præsenter kort de tanker og løsningsforslag, du har i hovedet.
Har du ekstra tid til overs så brug tiden på at læse besvarelsen igennem (i sproglige fag kan du med fordel tjekke stave-, grammatik- og kommafejl mv.). Finder du en fejl, så tænk dig grundigt om, inden du laver en rettelse. Det er tit set, at rigtige besvarelser bliver ændret til forkerte besvarelser – de såkaldte panikrettelser.
Fjern aldrig dele af besvarelser, du mener der er fejl i, uden at erstatte det af en anden besvarelse. Det trækker ikke ned at lave en forkert besvarelse, men du får helt sikkert ikke nogle point, hvis du streger din besvarelse.
Held og lykke til eksamenen!
Kilder:
Gode råd til danskeksamen, Studieportalen.dk forum
10 gode råd til skriftlig eksamen, Københavns Universitet.
Har du nogle gode tips? Skriv en kommentar med dine bedste eksamensråd.

9 kommentarer | 8985 visninger
Kommentarer
Kommentar #1
d. 27-02-2008 kl. 19:12 af Beent (Dimittend)
Jeg har spurgt adskillige lærere om dette, og alle har faktisk givet positivt svar tilbage, om at det er lovligt og ikke kan betegnes som snyd (sørg dog alligevel for selv at spørge jeres egne lærere om det er samme tilfælde på jeres skole).

Mit råd er at hente et program som WebZip, der gør det muligt at hente hele internetsider ned på sin computer. Nu tænker I sikkert "Yes, så kan vi hente alle pdf-dokumenterne ned fra studieportalen!" - og ja, det kan I også, men det er ikke mit forslag her.. Mit forslag er til gengæld at I henter fagligt brugbare sider ned, såsom forfatterweb og (til en vis udstrækning) wikipedia, hvilket gør det meget lettere at inddrage bonus-viden om eksempelvis forfatteren af den givne tekst. Jeg er sikker på at også matematikerne kan bruge det her, men nu er jeg ikke en af dem, så kan ikke lige komme med et eksempel hvor dette program er uundværligt
Kommentar #2
d. 27-02-2008 kl. 19:33 af Mester_Bean (Professor)
Der mangler vist noget under "undgå dumme fejl":
" Husk dog at notere, at der er en fejl i resultatet, fordi [indsæt grund]. "

Jeg plejer også at tage min Danmarks historie bog med til den skriftlige danske prøve. Det er jo fint, hvis man kan finde sammenhæng mellem digtet/novellen og den tid, hvori den er skrevet!
Kommentar #3
d. 27-02-2008 kl. 19:44 af blackduck (Lektor)
Til #1. Der kan ikke gælde forskellige regler på skolerne, det er tilladt alle steder og kan da sikkert være en ganske god ide. Dog har de fleste vel et forfatterleksikon, en litteraturhåndbog eller andet der netop giver information om forfattere, litterære perioder og historiske begivenheder. Man skal passe på med at overdrive med sådan information, da det langt hen af vejen ikke er det danskeksamen handler om (og da slet ikke med ændringen af den skriftlige eksamen i forbindelse med reformen). Men i moderate mængder er det et fint råd.
Kommentar #4
d. 28-02-2008 kl. 09:08 af Jean (Lektieguru)
#2. Hehe - ja det skulle man mene, men det er nu med vilje :)
Kommentar #5
d. 28-02-2008 kl. 18:36 af annebrandt (Praktikant)
Det her er mest til den psykiske forberedelse: Er man stresset eller lider af mange eksamenskvaler, er det en god idé at prøve nogle afstresningsbång eller cd''er. Tror endda de kan lånes på biblioteket. Det hjælper kanon meget med at slappe af - for nogle i hvert fald. Men et forsøg værd. Det kan godt tage en måned hvis man virkelig vil se et resultat, men med jævne mellemrum er afspænding kilden til alt godt.
Held og lykke med terminsprøverne og eksaminerne allesammen...
Kommentar #6
d. 02-03-2008 kl. 23:16 af Jalla bib (Praktikant)
tak
Kommentar #7
d. 04-03-2008 kl. 13:10 af RAG5jczld (Praktikant)
tak :)
Kommentar #8
d. 12-03-2008 kl. 14:59 af trizzle (Praktikant)
Til "Beent" - eller andre -

Hvordan laver man så en WebZip af en hjemmeside?
Kommentar #9
d. 08-04-2008 kl. 20:34 af feryal (Praktikant)
takkkkkkkkkkkkkker
Opret kommentar
Du skal være oprettet som bruger på Studieportalen.dk for at oprette en kommentar. Klik her for at logge ind eller klik her for at oprette dig som bruger.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-04-08 17:55

Gode råd

Vi har samlet en række gode råd i forbindelse med den skriftlige og mundtlige eksamen. Tag et kig her på siden, og se hvilke vejledningstilbud, der er i forbindelse med eksamen.

*
Gode råd om forberedelsestiden
*
Selve eksaminationen
*
10 gode råd om skriftlig eksamen

Gode råd om forberedelsestiden

1. Læs spørgsmålet grundigt igennem (for at forebygge at du misforstår det).
2. Nedskriv alt hvad der falder dig ind i forbindelse med emnet. Dette plejer at »løse op« for tankerne om stoffet.
3. Bliver du nervøs undervejs, så slap af et øjeblik. Fokuser på din vejrtrækning ved at tage seks dybe vejrtrækninger.
4. Sammensæt en indgangstale. På den måde kommer du godt fra start og oplever mere kontrol over situationen. Til toppen

Selve eksaminationen

1. Hvis du er nervøs, så sig det – det gør situationen mere afslappet for alle parter!
2. Forklar eventuelt lærer og censor, hvordan de kan hjælpe dig bedst, hvis du går i stå.
3. Hvis du under dit indledende oplæg får stillet spørgsmål fra censor/underviser, så vær parat til at sige: »Det vil jeg gerne have lov til at vende tilbage til lidt senere«, hvis du føler det forstyrrer din fremlæggelse.
4. Når censor/underviser spørger om noget, så svar på præcis det, de spørger om. Forsøg ikke at gætte, hvor de vil hen. Mange studerende har svært ved at tro, at lærer/censor virkelig kan stille helt banale spørgsmål og begynder at rode sig ud i avancerede forklaringer, der bare ikke har noget med spørgsmålet at gøre.
5. Hvis du ikke forstår censor/undervisers spørgsmål, så spørg ind til, hvad der menes. Fx. "Kan du uddybe dit spørgsmål?".
6. Hvis »klappen går ned« når du får stillet spørgsmål, så prøv alligevel at sige de spredte ting du trods alt kan huske om emnet. Blæs på, at de kan lyde usammenhængende – hvis du bare får begyndt at sige noget, kommer sammenhængen efterhånden. Husk: Du er aldrig fuldstændig tom i hovedet, og det er altid bedre at sige det, du umiddelbart kan. Til toppen

10 gode råd om skriftlig eksamen

1.
Aftal eventuelt med nogle venner, at de følger dig til eksamen og henter dig igen.
2.
Kom i så god tid til eksaminationen, at du ikke bliver nervøs for at komme for sent. Men kom ikke så tidligt at du kan blive nervøs af at gå og vente.
3.
Vær tilbageholdende med at snakke »eksamenssnak« med dine medstuderende umiddelbart før eksaminationen.
4. Afsæt på forhånd god tid til at læse hver opgave grundigt igennem. Nedskriv under læsningen de ideer, du umiddelbart får i forbindelse med opgaven – disse indfald vil være til hjælp ved den senere besvarelse.
5. Afsæt tid til besvarelsen af hver opgave så den svarer til vægtningen af hvert spørgsmål.
6. Vælg først den opgave du mener, du vil have lettest ved at besvare.
7. Lav en disposition for besvarelsen af spørgsmålet. Det gøres lettest ved indledningsvis at skrive stikord og strøtanker ned i forlængelse af det du noterede, da du læste opgaven igennem første gang. Denne fase er en brainstorm hvor du ikke skal være kritisk over for de ideer du får. Lav herefter en mere detaljeret disposition, evt. i form af eller suppleret med en tegning/model over opbygningen af besvarelsen.
8. Skriv selve besvarelsen af spørgsmålet. Lav ikke kladde – det er ikke nødvendigt når du har lavet en grundig disposition. Fortsæt med besvarelsen af opgaven i den tid, du har afsat på forhånd. Risikoen for at du kører fast i opgaven er formindsket, fordi du har læst opgaven grundigt igennem og har lavet en disposition for besvarelsen. Skulle du alligevel gå helt i stå, så tag en lille pause fra opgaven, gå evt. en tur. Afsæt så f.eks. 5 min. til at se om du kan finde nye angrebsvinkler til opgaven. Lykkes det dig ikke, kan du vælge at tage fat på en anden opgave – vælg i så fald den du finder lettest.
9. Hvis du løber tør for tid mod slutningen af eksaminationen, så skriv kort at du ikke har mere tid og præsentér så de notater, du har nedskrevet i dispositionsfasen.
10. Skulle du have tid tilovers til sidst, så læs besvarelsen igennem. Hvis du mener at kunne se nogle fejl eller svagheder, så tænk dig om en ekstra gang før du retter disse (panikrettelser er af det onde), men fjern aldrig besvarelser fra det du afleverer. Det er bedre at aflevere noget forkert end slet ikke at aflevere. Til toppen

Det Humanistiske Fakultet
Københavns Universitet
Njalsgade 80, DK-2300 København S

Kontakt:
Studievejledningen Humaniora
studievejledningen@hum.ku.dk

* Om fakultetet
* Institutter og afdelinger
* Forskning
* Uddannelser
* Studievejledning
* Studieinformation
* Eksamen
* Karrieresiderne
* Praktik og virksomheds- projekter
* Internationalt
* Kontakt
* Erhvervskontakt
* Ansatte
* Presseservice
* Kontakt

Akademisk Skrivecenter

Har du brug for vejledning i skriftlig eller mundtlig formidling? Eller ønsker du at blive bedre til at sætte kommaer?

Så kig forbi Akademisk Skrivecenters hjemmeside
Rådgivning

Er du kørt fast i dit studie? Lider du af eksamensangst? Så er der hjælp at hendte hos Studenterrådgivningen

Kommentar
Fra : sjaps

Dato : 22-04-08 20:22

refi: åbenbart ikke godt nok!
valde: Jeg har prøvet at klappen går ned!!! Hvorfor skulle jeg ellers stille spørgsmålet??? Jeg klarede mig kun lige igennem et fag jeg ellers havde pænt godt styr på. så tænk dig om inden du skriver...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-04-08 21:39

Jeg vil anbefale dig hypnoterapi. Det er IKKE noget jeg bare har fundet via google, men et værktøj, som jeg har god erfaring med.
Læs lidt mere her.

Held og lykke. P.S du behøver ikke at tro på det, det hjælper alligevel

Citat
Eksamensskræk og præstationsangst kan behandles med hypnoterapi
Eksamensskræk kan hurtigt blive neutraliseret med hypnoterapi. Den underbevidste indlæring er meget styrende for vores reaktion i bestemte situationer. Måske du har oplevet, at du bliver nervøs når du taler i store forsamlinger, men ikke små. Eller måske du oplever at du godt kan tale til fremmede, men ikke til nogen du kender godt (eks. familiesammenkomster og taler). Eller det kan være lige omvendt, at du godt kan tale til en forsamling hvis du kender dem, men ikke hvis de er fremmede. Alt dette kommer af en årsag.

http://www.sund-forskning.dk/index.cfm?p=1795

Kan selvfølgelig også hjælpe i forhold til skriftlig præstation.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 22-04-08 21:45

HelleBirgitte : Det hjælper på nogen -ikke på os skeptikere. Jeg har prøvet hypnoterapi og akupunktur. Hjalp intet, hvorimod akupunktur (i øret) hjalp min kone til et fint 10-tal.
sønder

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-04-08 22:04

Sønder, det er rigtigt, at ikke alt hjælper på alle. Men jeg tror ikke, at det handler om tro, men om at finde det rette for den enkelte.

Jeg har prøvet mange alternative behandlingsformer,( også akupunktur uden virkning) og virkelig håbet og troet hver gang. Men hypnoterapien, som var jeg virkelig skeptisk overfor - hjalp mig.
Jeg er da ked af, det ikke hjalp dig - du må søge videre, pøj pøj

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-08 23:55

Det er vel med blæk og papir så man ikke bliver distraheret af en snurrende bærbar, mobiltelefon og mp3-spiller ??

Tag det som kritik, men det er jo elementer der er stressende.

Kommentar
Fra : sjaps

Dato : 23-04-08 00:06

Til LuffeA:
og rådet er???
Det er jo 2008 så hvad tror du selv? selvfølgelig er det computereksamen og det foregår på universitetet så mon dog man kan slippe afsted med mobil tlf. og mp3... NEJ

Til mange herinde:

Tag jer dog sammen og skriv noget der kan bruges!!!

Som f.eks. HelleBirgitte har gjort, måske virker det ikke og måske gør det - i det mindste er det da et ærligt forsøg på at hjælpe!!!

prøv dog at ta' folk seriøst - jeg spørger fordi jeg har problemer med eksamen, ikke for at få en masse spydige kommentarer.
Måske er I bare super-mennesker som ikke har problemer af nogen art - og det er jo fint for jer, men helt ærlig brug dog jeres problemfrie liv til at hjælpe i stedet for at nedgøre.

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 23-04-08 01:02

Kære studerende,

Et godt råd fra mig.

Vær dig selv. Du skal læse pensum igennem. Aften før eksamen, tag en kæreste eller en ven med på en billig resturant(når man er studerende, så er man fattig) og hyg dig og lav aftale med den person, at I ikke taler om eksamen.

Køb en kinesisk bold, der kan give dig energi. Du kan tage bolden med til eksamen. Når du begynder at blive stresset, så tager bolden frem og røre ved bolden stille og roligt som om at du lege med bolden for et minut.

Du kan købe bolden i en butik i Fisketorvet. Butikken ligger på første sal. Hvis du ikke finder butikken, så kan du spørge information, hvor den ligger butikken. Men de har alt kinesiske ting og sager i den butik i fisketorvet.

Held og lykke og husk at være dig selv. Du læser pensum igennem og hvis du består så er det meget dejligt og hvis du ikke består hvad så? Der sker ikke noget. Livet er langt.. Tro på dig selv. Med troen du kan flytte bjerg!

Knus
Saline

Kommentar
Fra : casnis

Dato : 24-04-08 11:21

Hej..Hvis du bare læser en smule hver dag skal det nok gå. Husk det er bare en eksamen det er ikke noget man dør af.

Kommentar
Fra : casnis

Dato : 24-04-08 11:23

Læs lidt hver dag så skal det nok gå. Husk at det tros alt bare er en ekamen det er ikke noget man dør af

Godkendelse af svar
Fra : sjaps

Dato : 24-04-08 17:47

Tak for svaret granner01.