/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Halveringstykkelse i en krop!
Fra : Mille_1907
Vist : 1033 gange
200 point
Dato : 18-04-08 20:20

Hej kandu-brugere!

Jeg sidder her med et spørgsmål, jeg håber I kan besvare:

Hvor mange procent af strålingen (radioaktiv stråling) vil blive afsat i menneskekroppen? Man skal altså beregne hvor meget stråling, der vil blive afsat i et menneske fra mave til ryg. Jeg har via forsøg i undervisningen fundet ud af, at halveringstykkelsen er 11,36306857 cm og gennemsnitstykkelsen af et menneske dér til 22 cm. Hvor mange procent af strålingen vil blive afsat? Jeg har alvorligt brug for hjælp, så håber du kan hjælpe. Hvis jeg har formuleret mig forkert eller der mangler oplysninger, så skriv endelig.

Venlig Hilsen Mille, gymnasiast i 1.g, fysik på C-niveau.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 18-04-08 20:26

Du laver bare et forsøg på din lillebror.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 18-04-08 20:27

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 10
- Annullerede 11
- Slettede 0
Ialt 22

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 21:35

Du skal antage en aftagende funktion for strålingen:
måske: s = s0 * e ^c*x eller enklere s = s0 * a^x hvor a < 1

så skal du først finde c eller a ved at for x = l = 0,11363 er s = s0/2
og derefter skal du integrere fra x = 0 til x = 0,22

Ikke helt let, Svend

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-04-08 21:54

22[cm]/11,36306857[cm/halvering]=1,936[halvering]
Dvs. 25,8% af strålingen passerer kroppen, og resten (74,2%) bliver afsat i kroppen, hvis jeg har opfattet spørgsmålet korrekt.

Det gælder naturligvis kun den del af strålingen fra strålingskilden som specifikt passerer den vej på de 22cm. Hvis strålingskilden samtidig stråler i andre retninger end durk igennem din forsøgsperson, hvor han er 22 cm tyk, er det jo nogle andre og mere indviklede premisser som opgaven skal beregnes udfra.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-08 22:58

til 1G er er rubieons svar sikkert fint. i virkelighedens verden er geometrien ikke så enkel og strålingen ikke altid med konstant energi. Så den del af strålingen som har passerer den første del af kroppen har en bølgelængde eller energi som ikke absorberes i samme grad.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 19-04-08 07:52

Men ikke alle kan se hvordan rubion kommer fra 1,036 til 25,8% ?

Min løsning lidt mere kompliceret men forståelig: s=s0*a^x

Halverings kriterie for at bestemme a:
a^0.11363=0,5
0.11363* lna=ln0.5
lna=ln0.5/0.11363
a=e^lna=0.00224279

Kroppassage:
a^0.22=0.2613

dvs 26,13% af strålingen passerer kroppen...

Når jeg først fejlagtigt troede, at man skulle integrere strålingkurven,
var det nok fordi jeg tænkte på skadevirkningen, der jo aftager ind gennem kroppen.
(en af grundene til at kræftpatienter taber håret).

Og transer supplerende: >og strålingen ikke altid med konstant energi...
Heller ikke retning heldigvis; tænk på Gamma Knife teknikken,
hvor stråler fra mange retninger samles i et punkt, der hvor canseren sidder.
God Weekend Svend

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-04-08 08:41

de 25,8% fremkommer sådan: 50[%]/(22/11,36)=25,8

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 08:57

Det forstår jeg ikke, funktionen er jo ikke lineær???

Mille har du nogen forudsætninger?
Eksempelvis lineær sammenhæng?? Eller mere sandsynligt eksponentielt aftagende???

Andre Hjælp. Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 19-04-08 09:05

Jeg vil egentlig gerne vide, hvordan rubion kommer fra 1,936 til hhv. 25,8% og 74,2% forholdsvis enkelt? Det skulle helst ikke ligge helt uden for C-niveaus-fysik, de svar, jeg kommer med.

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 19-04-08 09:06

Funktionen er eksponentielt aftagende, ved jeg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 09:09

Hvis det nu var en elefant 220 cm bred, ville du så sige 50[%]/(220/11,36)=258% ? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 09:17

>Funktionen er eksponentielt aftagende, ved jeg.

Så glem alt om rubions løsning.

Har du lært naturlige logaritmer og eksponential funktioner? Så brug min løsning...
(hvis du altså forstår den, prøv at afbilde som graf, eksempelvis i Excel).

Med mindre transor eller andre kommer med enklere metode??
Kan sikkert også laves med almindelige logaritmer... Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 19-04-08 09:21

Jeg må indrømme, at din version ligger et stykke uden for min kompetence. Men jeg kan dog relatere til den, eftersom der i teorien til opgaven her står forskriften: I = I0 * a^x. Men at komme derfra og til din løsning virker noget uoverkommeligt på C-niveau.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 09:23

Undskyld rubion, du deler jo med 22.

Men hvad så hvis det er er 2,2 cm fugl: 50[%]/(2,2/11,36)=258% Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 09:34

Bare du dog var kommet med dette da du spurgte:
>eftersom der i teorien til opgaven her står forskriften: I = I0 * a^x
og over 10 indlæg kunne være sparet...

Husk altid at komme med alle relevante oplysninger.

Måske skal du lave en grafisk løsning?
Eksempelvis afbilde på logaritme papir, har I lært det??

transor hjælp, Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 19-04-08 09:40

Det må du undskylde, jeg troede ikke det var relevant i netop denne databehandling. Og ja, der er blevet lavet en grafisk løsning over henfaldet i dette forsøg. Derfra har jeg fået en forskrift og beregnet a. Kan disse oplysninger hjælpe til mit spørgsmål?

Godkendelse af svar
Fra : Mille_1907

Dato : 19-04-08 10:02

Jeg tror ikke jeg kommer videre i denne sag. Nu har jeg vist gennemskuet løsningen i din udgave, Svend. Du har hjulpet mig med andre spørgsmål før, så endnu en gang tak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 10:43

Selv tak,
Svend, der lærte at bruge logaritme tabeller i 1. G